I - 1

4.4K 104 9
                                    

INI NAMANYA mimpi ngeri. Mimpi ngeri maksudnya sesuatu yang sangatlah menakutkan.

"Huaarrgghhh!!!" Muka Spiderman menyergah dari bawah tangga.

"Hiaahh!!!" Cepat diserbunya Spiderman perut bulat yang baru nak melompat membuat serangan. Tangkas tangannya memerangkap pinggang Si Spidey. "Nak kena geletek ni."

"Waarrgghh!!!" Spiderman dah menjerit apabila digeletek sampai macam tak cukup nafas. "Kakak!!! Geli! Geli! Kakak!!! Dah!" Dalam ketawa nafas terputus dia cuba melepaskan diri.

"Apa class Spiderman mintak ampun?" Ju'a masih menggeletek. "Oo... nak bagi terkejut orang ye... haa? Haaa?" Namun ketawanya turut pecah. "Lain kali buat lagi."

"Kakak! Surrender! Surrender!"

"Betul mengaku kalah?" Ju'a berhenti daripada menyerang.

"Betul... betul...." Tercungap-cungap Ucop menarik nafas. "Peace... peace..."

Ju'a ketawa. "Okey. Sebab Spiderman kalah, kena teman Kakak Woman makan aiskrim sambil tengok Fullmetal Alchemist."

"Chocopolitan!!!" Ucop Spiderman sudah melompat.

"Yep. Dengan kacang dan sultana." Ju'a meraih bahu Ucop sambil melangkah ke dapur.

"Choc chips dengan choc syrup!"

Ju'a menggeleng. "Macam mana la Ucop ni tak bulat." Dia ketawa sambil menjulingkan mata.

Ucop sudah membuka pintu peti ais. Ju'a melangkah ke rak pinggan mengambil mangkuk aiskrim dan sudu. Chocopolitan Ucop letakkan di atas meja makan. Kemudian dia kembali menggeledah peti ais. Seketika kemudian paket-paket plastik berisi kacang, sultana dan chocolate chips dibawa ke meja.

"Choc syrup jangan lupa." Ju'a mengingatkan Ucop sambil dia mengisi dua biji mangkuk dengan aiskrim tiga warna itu.

"Okey." Ucop kembali menggeledah peti ais sebelum kembali ke meja dengan botol plastik berwarna coklat yang separuh terisi. "Ucop nak yang vanila tu banyak sikit." Dia menebeng di meja di sebelah Ju'a.

"Okey... nah! Ni Ucop punya."

"Terima kasih." Ucop mencapai mangkuknya. Kemudian ligat dia menambah segala macam benda ke atas aiskrimnya. "Kacang... kacang... kacang.... sultana... sultana... sultana... choc chip... choc chip... choc chip...." Botol sirap coklat dicapai. "Jeng... jeng... jeng... tadaaa!!!" Ucop sengih sambil mengangguk dengan bercekak pinggang. "Kakak, Ucop punya dah siap. Tengok ni."

Ju'a mengangkat wajah dari mangkuk aiskrimnya yang baru habis diisi. "Patut la bulat." Dia ketawa.

"Ala... kakak saja je dengki." Ucop buat muka. "Cepat la, kakak. Kata nak tengok Fullmetal Alchemist."

"Nantilah kejap." Ju'a menaburkan sultana ke atas aiskrimnya. "Ucop tolong simpan balik semua ni."

"Yang lain kakak tak nak letak?"

Ju'a geleng.

"Okey." Paket-paket sultana, kacang, chocolate chip, bekas chocopolitan dan botol sirap coklat kembali dibawa ke arah peti ais. "Siap." Ucop kembali ke meja makan.

"Jom."

Seketika kemudian lagu pembukaan Fullmetal Alchemist kedengaran dari ruang tamu.



"PAPA!" Ucop sengih kepada Encik Zainal yang sedang melangkah menuruni tangga. "Meh makan aiskrim dengan kami." Dia menggawangkan sudu di tangan.

Schubert's SerenadeWhere stories live. Discover now