15

1.1K 70 6
                                    

DIA DUDUK MEMELUK lutut di atas katil bercadar set hitam dengan corak cubism itu sejak tadi. Perhatiannya masih terarah pada komputer riba yang juga terpasang sejak tadi.

"Ucop! Ucop ambil video ke tu?" Dirinya di skrin komputer riba sedang penuh konsentrasi menghadap skrin TV dengan controllerdi tangan.

"A 'ah." Suara Ucop menjawab tanpa kelibat orangnya.

"Good! Rekod sikit macam mana Lord of Tekken membinasakan watak picisan macam ni." Abang Shah di sebelahnya juga penuh konsentrasi merenung skrin TV tanpa memandang langsung lensa video. "Wei! Main tipu!"

"Mana main tipu!" Dia berpaling sekilas. "Banyak la Lord of Tekken. Oo... kata orang watak picisan ye. Ambik ni!" Sebelah tangannya mencapai kusyen kecil dari lantai, dilibas ke belakang Abang Shah.

"Ek eh... main kasar!" Buk! Belakangnya pula menjadi mangsa kusyen lagi satu.

"War!" Satu lagi kusyen melayang.

Beralih pada video konon Iron Chef. Bibirnya mengukir senyum tawar dengan air mata makin menakung. Papa yang jadi cameraman merakam suasana dapur yang tunggang terbalik bahana dia, Abang Shah dan Ucop memasak. Bukan memasak sangat pun. Buat milkshake dengan smoothies je.

"Letak pisang la." Abang Shah menarik pisang dari bakul besi.

"Aahh! No! No! Nak banana smoothies buat sendiri. Ni orang punya choco milkshake." Dia membawa lari pengisar buah separuh terisi.

"Ucop nak letak semua!" Ucop bercekak pinggang. "Ucop nak fruit salad!"

"Na na na. Banana." Abang Shah menggeleng kepala sambil menggerakkan telunjuk. "Bagi sini blender tu. Abang kejar satu rumah nanti."

"Berani la." Dia jelir lidah. "Papa, tengok abang."

Suara papa ketawa terdengar di belakang kamera.

Abang Shah mencapai tin whipped cream dari kabinet. "Ju'a, kalau tak bagi jugak blender tu abang spray je dengan krim ni on the spot." Tin whipped cream dipegang macam Browning nine-milimeter pistol.

"Ju'a siram milkshake atas piano tu."

"Abang campak violin tu masuk lori Majlis Bandaraya."

"Ju'a kasi pancit tayar RXZ tu."

"Abang rebus Walkman Ju'a buat sup."

"Bila nak siap milkshake dengan smoothiesnya ni kalau debat Piala Diraja dah mula...." Suara papa dah exasperate mengeluh.

Tanpa dipaksa ketawa pecah mengisi ruang dapur.

Ruang dapur tiba-tiba diganti wajah Abang Shah yang muncul di depan lensa. Ju'a menelan liur yang terasa makin pahit.

"Ehem... ehem... today is the most auspicious day, as the hall is presenting you the famous duo of all time." Abang Shah mengenyit mata. "Shaharmi Gershwin and his sidekick, Najwa Mae." Video kini beralih ke arahnya yang sedang membetulkan music stand.

Dirinya di dalam video itu hanya menjulingkan mata. "Poyo." Ujarnya sepatah.

Abang Shah buat bodoh. Dia terus menala lensa video kembali ke mukanya. "The duo'll be playing the soul-catching, heart-wrenching..."

"Abang Shah..." terdengar suaranya mencelah. "Poyo petala kelapan tu namanya."

"Shut up la watak picisan." Abang Shah hanya menjeling sekilas dari skrin. "We present you... the Schubert's Serenade."

Schubert's SerenadeWhere stories live. Discover now