TERAGAK-AGAK kakinya menuruni tangga. Dari atas dah terdengar I Can See Clearly Now berlagu. Memang sedap didengar. Tak sumbang langsung pun. Ju'a mengakui. Langkahnya diatur ke dapur. Mama dan papanya sama berpaling.
"Morning, kakak."
"Morning ma, pa." Ju'a senyum segaris.
"Breakfast tak siap lagi. Pergi tengok TV dulu." Puan Husna menarik paket teh dari bekas plastik. "Ucop kat depan tu."
Laa... patut la TV terpasang tak nampak orang. Mesti Ucop berbaring atas sofa.
"Tak pun pergi join Abang Shah main piano tu." Encik Zainal bersuara dari peti ais yang terbuka.
Tengok Abang Shah main piano...? Err... ahaha... err... "Ju'a nak tengok Abang Shah main piano." Datar tanpa riak dia menuturkan. Okey... okey... truce... truce... demi kebahagiaan seisi rumah. Bukannya teruk sangat gaya macam nak kena hukuman pancung pun Ju'a oi.... "Bye." Lambat-lambat langkahnya diatur ke bilik belakang. Terhenti langkahnya di depan pintu bilik itu. Shah masih santai di kerusi piano dengan jemarinya melagukan bahagian akhir I Can See Clearly Now.
Lagu tamat. "Mana violin?"
Hampir nak terjatuh dibuatnya Ju'a sebab terkejut. Mamat ni ada mata kat belakang kepala ke?
Shah ketawa. Dia berpusing ke belakang. "Boleh nampak reflection dekat board piano la."
Sheesh... mati-mati aku ingat dia ada kuasa psikik boleh nampak orang tak pakai mata.
"Masuk la."
Okey... mari kita merealisasikan perjanjian damai! Kakinya hati-hati melangkah masuk. Shah menarik kerusi pusing dari meja kosong di belakangnya ke sebelah kerusi piano. Dia memandang Ju'a mengisyaratkan gadis itu duduk. Ju'a menjongket bahu sebelum melabuhkan diri. Ju'a kenapa ye kau ada kat sini? Satu suara di dalam kepala bertanya buat kali ke-71.
"Kena hambat dengan mama and papa ke?" Shah melarikan jemari kanan memainkan scale yang entah apa.
"Tak de la. Saja datang tengok." Datar Ju'a menuturkan. Kakinya diayun ke depan ke belakang. "Abang tak joging hari ni?"
Shah berpaling merenungnya. Kemudian senyum nipis. "Cik Najwa, kan kat luar tu hujan."
A... dus! Rasa nak hentak kepala kat piano. "Sorry. I'm trying to make a conversation." Cuba ditahan muka dari berubah riak.
"Yeah... talk about the weather." Shah ketawa. "Mana violin?" tanyanya mengulang soalan yang tak berjawab tadi. Perasan je muka Si Ju'a ni dah masam semacam. Memang tak boleh kena sakat.... Lagi la aku nak buat!
"Kat atas." Ju'a menjawab datar.
"Nak main?" Scale entah apa yang dimainkan tadi berhenti. Shah kembali memandang Ju'a.
Ju'a memandangnya kembali. Sedikit terkejut dengan pelawaan itu. Dia cepat-cepat menggeleng. "Tak pandai. Tau main Chopstick je."
"Okey la tu." Shah menarik senyum segaris. "Nak belajar?"
Ju'a geleng dengan sengih tawar. "Belajar dulu masa Form 1 sampai Form 3 untuk Muzik KBSM. Ju'a memang bukan orang piano kut. Tangan keras. Kalau nak main pakai dua-dua belah tangan lagi la. Tak pernah nak dapat. Lagi suka main violin. Senang."
"Mana ada benda yang terus je senang." Boleh pun cakap bukan sepatah-sepatah je. Shah menggeleng dalam hati. "Bukannya susah sangat main piano. Kalau main selalu tak rasa susah mana pun."
YOU ARE READING
Schubert's Serenade
General FictionNovelette. From the 'Gurindam Jiwa' anthology compilation (published April 2007, ISBN 9789834321758 Goodreads : https://www.goodreads.com/book/show/5423043-gurindam-jiwa