21 Mac...
MASYA-ALLAH... Ju'a mendongak ke atas. Tingkat empat! Mencungap la aku nanti.
"Kakak... tingginya."
Ju'a berpaling pada Ucop di sebelah. "Tinggi." Dia mengangguk sambil memandang bangunan blok asrama empat tingkat itu. Di sana-sini penuh dengan pelajar dan keluarga yang menghantar untuk hari pendaftaran.
Akhirnya... kini dia menjejak kaki juga ke Kolej Matrikulasi Perlis (KMP) ini.
Matanya memerhati keliling. Memang ramai orang. Keluarga yang datang menghantar macam satu angkatan batalion untuk seorang pelajar. Tanpa sedar dia menelan air liur. Tak cukup lengkap. Ada seorang yang tak ada di sini. Dada terasa berbuku tiba-tiba.
"Kakak duduk sini lagi memang gerenti kurus la, kakak."
Ju'a berpaling pada Encik Zainal. "Papa, kakak rasa macam nak balik je."
"Hish... ada pulak cakap macam tu." Puan Husna yang mendukung Luqman menggeleng. "Kan dah sikit punya jauh kita bawakbarang penuh satu kereta takkan kakak tiba-tiba nak balik pulak."
Ju'a menggigit bibir bawah dengan mata kembali ke langit mengikut tinggi bangunan Komsas Siti Fatimah itu. Tarik nafas, Ju'a. Cuba fikir pasal benda lain. Contohnya... bangunan empat tingkat ni. Aku memang lemahlah sikit kalau bab-bab kena duduk tempat baru ni. Dah la sekali tercampak kat tingkat empat tu ha. Bangunan kelas kat mana pun tak tau lagi. Masjid sikit la punya jauh kat hujung tempat jong bernaung nu ha kalau nak ikut kata Opah. Kafeteria pun ada la jarak dua tiga pelaung dari sini. Kedai koperasi nasib baik dekat sikit. Tapi memang betullah aku bakal susut badan duduk sini. Kalau tak susut pun, bakal dapat lelah. Haila....
Tapi nasib baik la aku ada kawan....
Telefon bimbit di dalam saku baju kurung tiba-tiba berlagu menyentak lamunannya. Lambat-lambat dia membawa keluar telefon itu. Ingatan bertanda kepada si pemberi. Sepintas rasa melintas benak namun cepat ditepisnya jauh sambil menelan liur yang terasa pahit. Sekilas dia memandang nama pemanggil. Alhamdulillah... panjang umur. Baru aku sebut nama.
"Assalamualaikum. Lin, kau kat mana ni?" laju Ju'a menuturkan. Mama, papa dan Ucop masih memerhati keliling melihat kawasan.
Lin dah ketawa dulu. "Aku dah ada kat atas ni. Aku tengok senarai nama ahli bilik tadi ada nama kau. Kita sebilik la!"
"La... sungguh?" Ju'a mengukir senyum kecil. Alhamdulillah. Sejuk jiwa raga aku kat tengah Arau yang panas berbahang tahap tak ingat ni. Huhu... "Kita orang naik la macam tu." Dia beralih pada mama dan papanya. "Lin. Dia sebilik dengan kakak." Ujarnya. Kemudian dia kembali membawa telefon itu ke telinga. "Berapa orang dalam bilik tu?"
"Yang aku nampak kat sini ada dua side. Satu side ada dua double-decker. Tengah-tengah tu ada tempat study. Tapi aku agak satu bilik ada empat orang je sebab aku nampak empat nama je dalam senarai tu tadi."
"Bilik 402 tu belah mana?"
"Kedua paling hujung belah kiri." Lin ketawa. "Memang bakal turun la berat badan nanti."
Mangai....! Ju'a menjulingkan mata. "Ada orang lain dah sampai?"
"Tak. Baru aku je ni. Ju'a, kau naik la cepat!"
"Hailoh... hailoh...." Salam bersambut dan talian dimatikan.
Sekarang ni... macam mana nak bawak naik barang?
"AKU PALING TAK SUKA minggu orientasi."
"Dah tu kau ingat aku suka?" Ju'a membetulkan letak baju. Haih... ni macam nak masuk Form One balik ni. Pakai t-shirt rasmi kolej pulak tu. Seragam je semua orang macam jabatan kerajaan masuk perarakan Hari Kebangsaan. Haih! "Dah la dewan tu sikit punya jauh. Kat balik sana dunia tu!"
YOU ARE READING
Schubert's Serenade
General FictionNovelette. From the 'Gurindam Jiwa' anthology compilation (published April 2007, ISBN 9789834321758 Goodreads : https://www.goodreads.com/book/show/5423043-gurindam-jiwa