TANDATANGAN sudah diturunkan di atas senarai pendaftaran. Kini dah selamat bergelar pelajar Kolej MARA Banting. Akhirnya dapat jugak tawaran Skim Pelajar Cemerlang MARA. Dan akhirnya terpaksa meninggalkan Kolej Matrikulasi Perlis. Tinggalkan Lin, Zati, Afzan, Yana. Tinggalkan Ustaz Romli yang banyak menolong. Tinggalkan bumi KMP yang jadi saksi macam mana dia belajar nak menguatkan hati. Tapi tak ditinggalkan bumi Arau dengan sia-sia. Pengalaman dan kenangan yang dibawa pulang memang akan mengajarnya sampai bila-bila. Dan sekarang dia tengah mengemas barang di dalam bilik. Teman sebiliknya yang baru, Wana pun tengah buat benda yang sama.
Bingkai gambar berkembar tiga dibawa keluar dari beg sandang. Tanpa sedar bibir mengukir senyum tawar memandang. Gambar pertama dalam bingkai paling kiri, gambar Luqman. Gambar kedua, gambar mama, dia, Ucop, Abang Shah dan papa di atas sofa. Dan gambar dalam bingkai paling kanan... poskad dengan gambar ladang tulip merah, dengan sekuntum tulip kuning yang sesat di tengah-tengah. Lambat-lambat diletakkan di atas meja belajar. Wana berpaling dari kerjanya yang tengah memasang sarung bantal.
"Eh, gambar famili?" Wana senyum. "Nak tengok boleh."
Bingkai gambar dicapai di meja dan bertukar tangan.
"Awak sorang je perempuan?" Wana mengalih pandang dari gambar di tangan pada Ju'a yang sedang membawa keluar barang-barang alat tulis.
"A'ah."
"Abang awak ni belajar lagi ke dah kerja?"
Sekilas Ju'a memandang Wana. "Abang Shah tu, dia dah meninggal." Tenang dia menuturkan. "Tapi Ucop dengan Luqman tu ada lagi." Dia mengukir senyum nipis segaris.
"Oh..." Wana terkedu seketika. "I'm sorry."
"Naa... it's alright. He has had his fair share of living. Saya sayang dia macam mana pun, Allah lebih sayang dia." Lembut lidahnya menuturkan.
Wana hanya mengangguk. "Yang poskad ni..." teragak-agak dia bertanya.
Ju'a mengukir senyum nipis segaris. "Penguat semangat."
Najwa,
I got it now. That there're other things, that matter much more than romance and its notions. I must've been missing all the finer things in life for being so short-sighted. All the best for the rest of the journey.
EG
end
*******************
PI
0907:30112005TJ
thanks;to the days
thanks;to the memories
thanks;to Mr.Wong.
when I first wrote this,missed you for being away
revisiting,missed you for being gone
thank you for all the lessons and patience
__________________
PII
reopened~
1659:08122006TJ
2307:02012007TJ
______________________________
1 Diedit oleh Littledale, H. Wordsworth and Coleridge Lyrical Ballads 1798. Great Britain: Oxford University Press; 1957. pg 73
2 Ibid.
YOU ARE READING
Schubert's Serenade
General FictionNovelette. From the 'Gurindam Jiwa' anthology compilation (published April 2007, ISBN 9789834321758 Goodreads : https://www.goodreads.com/book/show/5423043-gurindam-jiwa