14

1.1K 68 16
                                    

TELEFON BIMBIT di tangan dipusing-pusing pada tali pemegangnya. Ju'a menggelisah di tempat duduk menunggu di luar bilik bersalin. Cepatnya masa berjalan... mengalahkan Scud terlepas. SPM dah habis. Sekarang tunggu keputusan dengan jantung debuk-debak tak berhenti... dan tunggu baby! Mama tengah kat dalam. Papa pun sekali. Tadi dah telefon Abang Shah cakap mama dah masuk labour room. Dia kata baru habis kuliah. Tengah nak naik motor nak balik sini.

"Baby boy ke baby girl?" Memang mama dengan papa saja rahsiakan dari mereka semua, nak suprise katanya.

"Malim Deman betul la Abang Shah ni... baby mana keluar lagi! Mama baru masuk labour room tu."

Ketawa Shah pecah. "Tengok la nanti. Mesti baby boy, and I'll be the one yang akan pick his name."

Ju'a menjulingkan mata. "Dream on, mister. It'll be Nurul Liyana."

"Hah ha! Nope. It'll be Luqman al-Hakim."

"Orang cakap Nurul Liyana tu Nurul Liyana la."

"Aa aa na na. Luqman al-Hakim." Shah membetulkan letak beg galas dengan tangan kiri. Tangan kanan masih memegang telefon bimbit di tepi telinga. "Okey la. Abang dah nak naik motor ni. Maybe lambat sikit. Dah nak start hujan la." Dia menengadah langit yang gelap kelabu. "Tengokkan mama, papa dengan Ucop untuk abang, kay. Send my love to them."

Ju'a mencebik. "Gaya mandat besar je. Ingat tengah buat speech ke?"

"Memang la." Shah menjulingkan mata. Dia mencapai helmet. "By the way..."

"Hmm?"

"Ju'a sayang abang tak?"

"Putus fius..." Ju'a menggumam rendah. Putus wayar ke apa mamat ni? Sah kena short circuit pagi tadi.

"Sayang abang tak ni?"

"Sayang." Macam sarjan terima arahan Ju'a menjawab dengan mata dijulingkan ke langit.

Shah ketawa. "Good. And be it a baby girl or boy, abang yang akan pick the name. Bye." Talian dimatikan terus.

Memang sport rim karat betul la Abang Shah ni... diktatorusnimbus...

"Kakak." Bahunya digerakkan perlahan.

Tukar sport rim la. Karat tu.

"Kakak." Bahunya digerakkan lagi.

Ekzos tu pun boleh je tukar pakai ekzos buluh tu.

"Kakak."

Matanya terbuka. Masya-Allah... sampai tertidur-tidur aku dibuatnya kat luar ni. Ucop di sebelahnya pun baru terjaga. Muka papa baru jelas depan mata. "Baby dah keluar ke papa?" Bersinar matanya bertanya tanpa sempat papa bersuara dulu.

Papa senyum. "Dah."

"Baby boy ke girl?" Baru perasan mata papa sedikit merah dan berkaca. Papa nangis? Terharunya aku....

"Baby boy."

"Baby boy?" Ju'a dah bangun berdiri. Ngaaa... mau Abang Shah kenakan aku sampai bulan depan. Mesti riak tahap tak ingat tekaan dia yang betul. "Nak tengok mama dengan baby!" Dah ala-ala skipping dia mengikut papa masuk ke bilik mama. "Abang Shah dah sampai, papa?"

"Tu baby." Papa menunjuk ke arah katil bayi di sebelah mama.

Ju'a dan Ucop dah menerkam dulu. Alahai... comeinya baby... Ju'a menghampiri pula mamanya. "Mama, congrats!" Pipi mamanya dikucup.

"To you too, dapat adik baru." Mata mama pun merah berkaca. Isk... aku sorang je ke yang belum menangis terharu ni? Karang Abang Shah sampai aku rasa dia pun leleh terharu sekali.

"Abang Shah tak sampai lagi ke, pa?" Ju'a berpaling ke belakang melihat papanya. Bertanyakan kembali soalan yang dari tadi belum dijawab.

Bahunya diraih perlahan. "Ju'a..." rendah perlahan suara papa. Terdengar sedikit bergetar. "Abang Shah dah tak ada."

Segalanya terasa seolah-olah terhenti.

Mimpi ngeri?

Mimpi ngeri maksudnya sesuatu yang sangat menakutkan.



TIPU!

Baru tadi bercakap dengan Abang Shah!

"Mama please, mama... kakak nak Abang Shah..." Ju'a pegang erat lengan mamanya. "Mama please..." Suara terketar. Dada sesak.

Kenyataan memang menakutkan.

"Kakak, jangan macam ni sayang." Terasa lembut bahunya digosok dari belakang.

Tambah lagi kalau kenyataan itu suatu kehilangan.

Perlahan Ju'a mengalih pandangan pada papa. "Papa, please... jangan tipu kakak, papa... kakak nak Abang Shah...." Tersekat-sekat suaranya di celah esak yang masih belum berhenti. "Papa, please papa...." Lirih suaranya. "Kakak janji tak gaduh dengan Abang Shah lagi..." Wajah papa yang memeluk Ucop kabur di celah air mata.

Abang Shah jahat... Abang Shah tipu... Abang Shah dah janji nak bagi nama adik... tolong Ju'a jaga baby.... Air mata makin laju menuruni pipi... Abang Shah tipu.... Wajah disembamkan ke bahu mama.

Jalan licin. Kereta depan berhenti mengejut. Motor tak sempat nak mengelak. Belakang ada lori.

Abang Shah mangsa keadaan.

Abang Shah tak sempat nak tengok baby.

Abang Shah tak sempat nak bagi nama baby.

"Abang Shah tipu Ju'a...." Suaranya antara terkeluar dan tidak di celah esakan dengan gelengan yang makin laju cuba menidakkan kenyataan. "Abang Shah tipu Ju'a..."

Baru kejap tadi bercakap dengan Abang Shah... takkan... tipu....

"Tengokkan mama, papa dengan Ucop untuk abang, kay. Send my love to them."

Schubert's SerenadeWhere stories live. Discover now