Bab 8 RIZWAN

7 1 0
                                    

Cuti sekolah hujung tahun untuk tahun 2013 dah habis. Maksudnya tahun ni aku akan menghadapi SPM jadi kena belajar lebih sikit. Aku sudah mulai buat jadual belajar dan ulang kaji. Jam 3 pagi aku jadikan alarm ku setiap pagi untuk mengulang kaji mata pelajaran. Sedar tak sedar sekarang dah bulan March untuk tahun 2014. Peh! Cepatnya masa berlalu. Azisul pulak dah habis exam, sekarang tengah tanam anggur kat rumah. Tak pe, dia pandai jadi tak payah nak work hard sangat hahahahaha!

Harini aku tak pergi sekolah sebab tak sihat, badan aku panas jadi aku ponteng. Tapi sekarang aku rasa macam dah lebah demam aku. Mungkin sebab pagi tadi dah telan ubat kut. Cepat betul kesannya.

Aku bermalas-malasan di katil sambil menekan hutang telephone ku. Maklum lah telephone ku bukan macam orang lain dah upgrade. Aku masih pakai phone main tekan kat keypad hahaha! Sambil-sambil tu aku belek mesej aku aku dengan dia. Tersenyum sendiri aku membaca mesej kami berdua. Sweet dan kelakar pun ade hiks!

"Assalammualaikum!" Suara yang datang dari pintu mengejutkan aku. Pantas aku me oleh ke arah pintu.

"Hahahhahaha ponteng eyyy" Kuss semangat. Aku luku jugak minah ni.

"Apa kau buat? Sakit kah kau? Kata Mamakmu tadi kau nda sekolah sebab demam." Ujar Zurah lalu duduk di birai katil ku.

Aku lelap kan mata pura-pura nak tidur. "Woi! Jawab lah." Dia tak puas hati.

"Iyaa. Tapi macam baik sudah ni." Kataku. Zurah meletakkan telapak tangannya di dahiku lalu dia mengangguk. "Iyaa lah. Weh jom pergi library. Diorang si maya ajak sebab mau belajar." Aku memandangnya. Ellehh belajar kunun, padahal nak pergi dating ler tu.

"Malas!" Aku membungkus diriku dengan selimut tebalku.

"Jom lahhhh. Lama sudah kita nda keluar jalan. Kau tu selalu sak nda keluar rumah." Zurah merayu aku tidak endah kan. Kaki aku malas weh nak jejak tanah.

....

Aku membuka pintu library itu perlahan lalu melangkah ke dalam dengan langkah ku yang cuba untuk tidak mengeluarkan satu pun bunyik. Maya dan kawan-kawannya yang lain sudah berada di dalam. Akhirnya aku jejakkan jugak kaki kat sini. Ni semua sebab Zurah lah ni, aku malas nak dengar dia merungut dan merayu. Aku baru nak ber 'me time' satu hari kat bilik aihh. Spoiler!

Sedang aku melangkah masuk menujuh ke meja Maya aku terkejut sebab Sovie ada sekali kat sini. Waw Zima pun ada. First time! Tak jadi nak melangkah ke meja Maya aku terus pergi ke meja Sovie dan Zimah.

"Ilaaa. Kau ada sekali?" Kata Sovie. Dia pun terkejut campur teruja melihat kehadiran aku di situ.

"Iyaa. Aku datang dengan diorang si Farisyah dan si Maya. Kamu dua..." Aku mengalihkan pandangan ku ke sebelah Sovie. Nampak familiar je. "Tiga sak." Aku habis kan ayat ku. Ni mesti Rizwan yang selalu Sovie ceritakan padaku.

"Iya. Onnie, ni la si Rizwan." Sovie memperkenalkan dia kepadaku. Aku sekadar senyum macam tak nak senyum. Aku bukan apa, aku malu sebenarnya sebab Rizwan ni kawan kepada Azisul. Diorang satu class kut! Dah lah penampilan aku serabai. Kang dia pergi bercerita dengan Azisul pasal penampilan ku sekarang. Mati lahhh.

"Onnie, aku pergi tempat si Maya la ya. Kamu study la sini kbye!" Aku cepat-cepat nak berambus dari kawasan meja ni. Malu woii!

Tak senang duduk aku dibuatnya. Aku mengajar Subjek sejarah pun tak boleh fokus. Apa yang dalam kepala aku sekarang aku nak balik rumah je. Dah sejam lebih mengajar ni aku masih tak boleh nak adapt situation.

"Ila kami mau balik. Jom lah teman kami pergi luar." Sovie menyambar tangan ku. Nk. Tak nak aku terpaksa mengikut jugak.

"Mau balik sudah kah? Awal bha."

"Bukan aku tapi si Rizwan mau balik." Alhamdulillah.... Balik jugak mamat tu. Cepat lahh pergi balik!

"Jadi kenapa aku pulak kau secret sekali pergi hantar dia?" Soal ku kebingungan.

"Aku bergambar dengan kau lepas dia balik. Cepat lah!"

Di luar Zimah dan Rizwan dah menunggu. Macam aku je orang harapan kan? 😑

Sebelum Rizwan balik, dia dan Sovie ambil gambar berdua. Zimah sudah mengira satu dua tiga. Aku hanya memandang suka. Sweet lah diorang. Agak-agak macam ni eh tinggi Azisul? Kalau macam tinggi dia maybe aku yang pendek ni bila berdiri sebelah dia hanya separas pinggan dia je kut. Sovie tinggi sikit dari aku. Aku tengok pun dia dah tenggelam berdiri di sebelah si Rizwan ni.

Selesai sesi farewell dan bergambar untuk kenang-kenangan uish kenangan first meet hahaha. Aku, Sovie dan Zima pulak mengabdikan moment. Tiba-tiba Zurah datang join sekali.

"Weh nanti balik kau post Facebook haa." Kataku kepada Zimah. Sebab kitorang bergambar guna phone dia. Since dia punya camera je lawa.

Aku balik bersama Maya dan Zurah. Balik je dari library aku mandi lepastu siap-siap nak bersolat maghrib.

Dan habis solat isyak selesai aku melipat sejarah ku dan meletakkan di atas kerusi belajar ku.

Telefon ku berbunyi tanda call masuk. Aku tak tengok nama aku dah tahu tu siapa. Sebab ringtone tu aku set hanya untuk dia.

Aku menyambut dengan senang hati.

"Hello!" Nada suaraku gembira. Aku ketawa di hujungnya.

"Assalammualaikum Dear." Aihh lah suara dia ni, selalu buat aku cair. 'Dear' adalah nama panggilan untuk kami berdua. Kami takde nama khas macam orang bercinta kat luar sana sebab bagi aku cringe. Ber hubby bagai. Huh! Biar je lah kau aku, nampak macam sweet jugak hiks!

" Walaikumsalam! Dear, tadikan aku jumpa kawan satu kelas mu." Aku mula bercerita.

"Aku tadi aku tengok Zimah post. Kamu pergi library kan tadi?" Soalnya.

"Iya. Aku jumpa si Rizwan. Si Sovie yang ajak dia. Diorang study maths sama-sama."

"Ouh iyaa ada dia bagitau aku."

"Dia kata apa?" aku curious. Diorang membawang jugak yaa.

"Tiada. Dia cakap dia ada jumpa kau. Dia bilang begini 'Azisul aku jumpa si ika tadi. Kecil pendek orangnya.' Hahaha" dia ketawa suka.

"Kurang asam. Dia kata aku pendek?" kedengaran lagi ketawanya di hujung talian.

"Okay lahh. Bukan pendek sangat pun kan? Pendek comel-comel giteww." Aku tersenyum mendengar pujian dari dia.

Aku risau je dia bagitau yang bukan-bukan dengan Azisul. Mana tau dia pergi bercerita yang  aku ni hodoh depan-depan ke, serabai ke. Mana ler tau sebab aku memang betul-betul serabai tadi. Aku kurang sihat sebab tu aku malas nak urus penampilanku.

"Dah sihat? Panas lagi badanmu?" Dia caring sangat. Sebab tu aku sayang dia. Cakap pun lembut je.

"Iya okay sudah sikit. Esok boleh lah turun sekolah sudah." kata ku sambil mengantung telekung ku di tempatnya.

"Sikit? Kenapa sikit? Maksudnya nda okey lagi tu. Tak payah pergi sekolah lah lagi. Ponteng lagi sehari." Dia kerisauan. 

"Kau okay kah ni?" Dia tanya lagi sebab aku hanya dia dari tadi.

"iyaa. Tengok lah dulu kalau esok pagi masih pening aku nda pergi sekolah." Kata ku. Aku iya kan je la sebab tak nak dia risaukan aku. Kalau ikut kan esok aku nak jugak datang sekolah sebab nanti kena tinggal banyak pulak matapelajaran. Tahun ni SPM tak boleh suka-suka tak datang sekolah.

" Sudah makan?"

" Sudah tadi. Kau dah makan?"

"Sudah jugak tadi. Aku makan Maggie ja sebab diorang semua pergi tawau. Aku sorang ja duduk rumah sekarang ni."

"Tak payah lah makan Maggie selalu." Aku selalu bising sebab dia ni selalu makan Maggie. Rajin sangat tak makan nasik.

"Iya bha sweetheart nda jugak selalu. Kau dah makan ubat ka tu?" Soalnya. Aihh aku rasa jatuh cinta dengan dia ni hari-hari tau. Korang pernah rasa tak apa yang aku rasa ni? Ke aku sorang je? Dia caring dan soft spoken. Aku suka!

Malam tu macam biasa kitorang sembang sampai jam 12 tapi hari sekolah macam ni jam 10 aku dah end call sebab nak tidur awal. Kalau cuti baru kitorang borak sampai 12 malam. Study aku malam ni aku skip untuk bangun pukul 3 pagi nanti. Macam tu laa harian aku dengan dia..

DearWhere stories live. Discover now