1

53 1 0
                                    

====

Effa

Hai.. Namaku Effa dan aku bekerja sebagai seorang doktor di Levanter Medical Hospital. Hidup aku penuh dengan kesibukan untuk merawat pesakit - pesakit ku tetapi aku tidak pernah mengeluh kerana inilah impianku sejak dari kecil ingin menyembuhkan setiap orang yg memerlukan khidmatku. Omma dan appa sangat berbangga dengan kejayaan aku dan mereka sangat menyokong setiap apa yang aku lakukan. 

....

"Noonaaaa .. cepat laaa Minmin dah lambat nk pegi school nihh" jerit Seungmin.

"Iyee, noona dah siap dah tengah amik kunci nihh haa" balas Effa. 

Ouh lupa aku kenalkan ini adikku Seungmin tapi kami sekeluarga memanggilnya dengan panggilan Minmin. 

====

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

====

Minho 

Setelah 4 tahun pemergian isteriku ketika melahirkan anak kami Minjae, aku sudah melupakan hasrat untuk kembali bercinta kerana bagiku sukar untuk mencari seseorang yang mampu untuk menerima anakku seperti anaknya sendiri. Kini aku lebih gemar menyibukkan diriku dgn kerjaku sebagai seorang doktor. Omma ku sering meminta aku untuk kembali berumah tangga kerana dia tidak mahu anakku membesar tanpa seorang ibu disisi namun aku hanya mampu membalasnya dgn senyuman dan membuatkan omma ku menggelengkan kepalanya. 

"Minjaee yaa, jom kita pegi jalan2 dekat taman depan tuu nak tak?" ujar Minho kepada anaknya ituu..

"Wahhh, nak nakk appa.. halmoni jom ikut Minjae jalan2 dekat taman" ujar Minjae dgn gembiranya sambil mengajak halmoninya iaitu Mrs Lee.

"Haaa cepat siap, appa tunggu nihh" balas Minho.

"Okay appa" balas Minjae riang sambil berlalu pergi bersama Mrs Lee halmoninya untuk menukar pakaian.

"Okay appa" balas Minjae riang sambil berlalu pergi bersama Mrs Lee halmoninya untuk menukar pakaian

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Levanter Medical Hospital 

Effa datang ke hospital untuk memulakan tugasnya dengan hati yang berbunga bunga kerana dapat berjalan bersama Minho yang merupakan crushnya itu. Semua staff di situ tahu bahawa Effa menyukai Minho dan mereka sangat menyokong Effa untuk mendapatkan Minho yg dingin itu. Minho juga mengetahui bahawa Effa menyukainya kerana Effa pernah menyatakan hasratnya itu tetapi Minho hanya menghiraukan saja perasaan Effa itu. Namun begitu, Effa tidak pernah berputus asa untuk menarik perhatian Minho kepadanya. Dia berharap satu hari nnt Minho akan mempunyai perasaan yang sama sepertinya juga.

"Wahhh senyum sampai ke telinga harini Dr Effa kita harini .. ada apa2 ke? hahahaha" usik Nurse Na yang merupakan staff di hospital itu.

"Hehehehehe, mestilah .. tahu tak tadikan Dr Minho jalan sekali dgn saya waktu saya nk masuk kerja tadi" cerita Effa dgn riang dan bersemangat.

"Patut laa pun berseri seri muka Dr Effa kita pagi2 nihh rupa - rupanya berjalan sekali dgn crush yee.. baguslah tuu Dr Effa mana tau nnt Dr Minho tuu terbukak hati nk terima Dr Effa kan" balas Nurse Min pula sambil memberikan semangat kepada Effa untuk terus menambat hati Minho.

"Kenapa, sebelum nihh saya datang kerja muka saya tak berseri ke?"tanya Effa polos.

"Ehhh takk, maksud saya muka Dr Effa berseri lain maciam harini lepas dapat jalan sekali dgn Dr Minho tuu" balas Nurse Min sambil meminta Nurse Na untuk membantunya agar Dr Effa tidak salah faham tentang maksudnya itu.

"Hahahahaha, haah betul tuu Nurse Min, harap2 Dr Minho yg dingin tuu nnt cair laa dgn Dr Effa kita nihh bolehlah kita pegi wedding dorang nnt kan Nurse Min" balas Nurse Na menyokong Nurse Min.

Hehehehe, harap - harapnya macam tuu laa hendaknya kan" balas Effa sambil tersengih membayangkan dirinya bersama Minho di wedding mereka.

"Jangan risau Dr Effa, kami semua dekat sini sokong Dr Effa 100% untuk dapatkan Dr Minho tuu" balas staff2 di situ sambil membuat gaya 'hwaiting' kepada Effa. Effa hanya tertawa melihat gaya mereka itu dan semakin bersemangat untuk memikat hati Minho. 

Selepas memberikan semangat kepada Effa mereka meminta diri untuk memulakan tugas pada pagi itu kerana ada pesakit yang memerlukan penjagaan mereka. Effa juga meminta diri kerana ada pesakit yang memerlukan khidmatnya.

Petang itu, setelah selesai melakukan pembedahan, Minho berehat di mejanya seketika dan mula melihat data2 pesakitnya yang lain untuk pemeriksaan lanjut. Effa  yg juga baru selesai melakukan pembedahan kembali ke mejanya dan melihat Minho sedang asyik menganalisis data pesakitnya. Effa memberanikan diri menegur Minho yang sedang asyik dan tidak perasan akan kehadirannya itu. 

"Dr Minhooo" panggil Effa secara mengejut dari belakang menyedarkan Minho dari lamunannya.

Minho hanya memandang dingin kepada Effa yg memanggilnya secara mengejut itu. Effa yg melihat Minho memandangnya seperti itu berpura pura seperti tidak melihatnya.

"Dr Minho baru habis operation ke? Jom dinner dgn saya nk tak?" tanya Effa sambil tersenyum riang memandang Minho yg dingin itu. 

"It's okay, saya ada satu lagi operation lepas nihh" balas Minho dengan dingin sambil berlalu pergi meninggalkan Effa. 

"Ishh, orang tanya baik2 dia  boleh jawab mcm gituu jee, nasib baik tapi awak dingin-dingin pun saya tetap suka, hehehehe" tersengih sengih Effa seorang diri memikirkan Minho yang dingin itu.

Petang pun semakin larut dan Effa pun bersiap siap untuk pulang ke rumahnya. Sebelum sampai di rumahnya, dia berhenti sebentar di pasaraya berdekatan rumahnya untuk membeli bahan masakan memandangkan stok makanan di rumahnya juga semakin berkurangan. Setelah sampai di rumahnya, Effa bersiap siap untuk memasak makan malam untuk dia dan adiknya. 

Setelah selesai melakukan pembedahannya yang terakhir pada hari itu, Minho berehat di mejanya dan melihat ada sebotol air mineral dan juga kimbab beserta sekeping nota di atas mejanya itu. Dia mengambil nota tersebut dan membacanya ...

"don't forget to eat dinner, Minho yaa <3". 

Walaupun tiada nama pengirim Minho tahu siapa yang memberikannya nota itu, siapa lagi klau bukan Effa yang terang terangan ingin memikat hatinya. Minho hanya memandang kosong nota itu namun dia berasa terharu kerana Effa masih memberi perhatian kepadanya walaupun berkali kali dia menolak perasaan Effa terhadapnya. Dia merasakan bahawa Effa lebih pantas untuk lelaki lain yang masih bujang berbanding dirinya yg sudah pernah berkahwin dan mempunyai anak.

Seungmin bersiap dengan pantas pada pagi itu untuk ke sekolah kerana dia terlambat bangun dari tidurnya dan sudah berjanji untuk membuat study group bersama rakan rakannya memandangkan peperiksaan pertengahan tahun mereka semakin menghampiri. Dia meminta noonanya Effa untuk menghantar dirinya ke sekolah kerana risau akan kelewatan jika dia menaiki pengangkutan. Sesampainya di sekolah dia terus berlalu pergi tanpa menyapa noonanya.

"Yaaa Kim Seungmin, kamu keluar mcm tuu jee tak ckp apa2 pun dekat noona" marah Effa.

"Hahahaha, mianhae noona, Min dah lambat nihh dan haa lagi satu harini tak payah amik Min balik okay sbb Min ada discussion lagi petang nihh" balas Seungmin sambil ketawa melihat noonanya yg satu itu. 

"Yee lahhh" balas Effa sambil membuat muka geram dengan adiknya yg annoying itu.


I LOVE YOU MY DOCTORWhere stories live. Discover now