2

17 0 0
                                    

Selepas menghantar adiknya, Seungmin ke sekolah Effa pun bergegas ke hospital memandangkan hari ini dia mempunyai 3 pembedahan yang perlu dijalankan. Sesampainya di hospital dia terlanggar seseorang ketika hendak menaiki lift dan menyebabkan fail yg dipegang oleh lelaki itu jatuh. 

"Maaf - maaf saya tak sengaja terlanggar awak" kata Effa serba salah sambil menolong lelaki itu mengambil failnya yg terjatuh.

"Ouhh takpe - takpe salah saya jgk tak tgk kiri kanan tadi, hehehehe" balas lelaki tersebut.

"Maafkan saya yaa terlanggar awak sampai habis berterabur fail awak" ucap Effa yang masih rasa bersalah di atas kesalahannya itu.

"Ishh kan saya dah cakap takpe, ouhh yaa btw nama saya Yunho, awak?" tanya lelaki yang bernama Yunho itu.

"Saya Effa, nice to meet you, Yunho" balas Effa sambil tersenyum kepada Yunho.

"Effa, hmm nama yang cantik mcm awak jgk, hahahaha" ujar Yunho ketawa kecil.

"Ouhh yaa saya dh lambat nihh nk masuk kerja dan lagi sekali maafkan saya yaa terlanggar awak tadi" balas Effa sambil berlalu pergi meninggalkan Yunho.

Yunho hanya melihat Effa yg berlalu pergi itu sehingga hilang bayangannya dan dia tersenyum sendiri. Setelah Effa selesai melakukan pembedahan semua staff diminta untuk berkumpul di kaunter kerana pengarah hospital ingin memperkenalkan staff baru kepada mereka semua.

"Baiklah semua, hari ini kita ada seorang doktor baru yang akan bekerja di department kita, perkenalkan Dr Yunho yang baru bertukar dari Hospital Treasure ke hospital kita" ucap Dr Dong Wook, Pengarah Hospital Levanter

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Baiklah semua, hari ini kita ada seorang doktor baru yang akan bekerja di department kita, perkenalkan Dr Yunho yang baru bertukar dari Hospital Treasure ke hospital kita" ucap Dr Dong Wook, Pengarah Hospital Levanter.

"Hai semua, nama saya Jeong Yunho dan awak semua boleh panggil saya Dr. Yunho, saya harap kita dapat bekerjasama dengan baik pada masa akan datang" perkenal Yunho panjang lebar.

"Yunho? awak kerja dekat sini jgk?" tanya Effa bagaikan tidak percaya bahawa org yg dilanggarnya tadi juga bekerja satu department dengannya.

"Ehh Dr Effa kenal ke Dr Yunho nihh?" tanya Nurse Min pelik.

"Kami terjumpa waktu nak naik lift tadi, hehehehe" balas Yunho dan Effa hanya menganggukkan sahaja apa yg dikatakan oleh Yunho itu.

"Wahh mcm berjodoh plk Dr Yunho dgn Dr Effa nihh, hahahaha" usik Nurse Na kepada mereka berdua dan dipersetujui oleh Nurse Min.

"Saya on jee kalau Dr Effa nk dekat saya, hahahahaha" balas Yunho sambil ketawa dan memandang Effa.

"Ishh jgn di dengar cakap Nurse Na dgn Nurse Min nihh Yunho, dorang mmg suka mengusik kerjanya" balas Effa kurang senang sambil pura - pura ketawa. Minho yang berada di situ melihat mereka dengan dingin dan berlalu pergi. Entah mengapa dia berasa sesuatu di hatinya apabila mendengar mereka mengusik Effa dan Yunho. 

Hari itu sangat memenatkan bagi Effa kerana dia terpaksa menggantikan Dr Yoona untuk memeriksa pesakitnya memandangkan Dr Yoona mengambil cuti kerana baru selesai melahirkan cahaya mata sulungnya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Hari itu sangat memenatkan bagi Effa kerana dia terpaksa menggantikan Dr Yoona untuk memeriksa pesakitnya memandangkan Dr Yoona mengambil cuti kerana baru selesai melahirkan cahaya mata sulungnya.  Effa mengambil handbagnya dan bersiap siap untuk pulang ke rumah. Sesampainya dia di depan pintu rumahnya, dia melihat bahawa Minho berada di depan pintu sebelah rumahnya.

"Ehh, awak buat apa dekat sini Minho? rindukan saya ehh, hehehehe" tanya Effa sambil tersengih sengih.

"Ini rumah saya, takkan saya tak boleh ada dekat sini.. yg awak tuu buat apa dekat sini?" balas Minho dingin.

"Ini pun rumah saya, ehh wait! maknanya kita jiran ke selama nihh? Oh My God tak sangkanya saya" balas Effa tidak percaya bahawa dia berjiran dgn crush yg dikejar kejar olehnya selama ini. Effa mula tersengih membayangkan bahawa setiap hari dia boleh melihat Minho selain di tempat kerja. 

Malas menunggu lama di situ Minho menekan no pin rumahnya tapi belum sempat dia menghabiskan no pin nya, Mrs Lee keluar dari dalam rumahnya. 

"Kamu dah balik Minho? dengan siapa kamu bercakap tuu?" tanya Mrs Lee dan kemudian dia terpandang Effa di sebelah rumahnya.

"Annyeong haseyo" ucap Effa sambil menundukkan badannya kepada Mrs Lee.

"Ouhh nae annyeong haseyo, kamu siapa?" tanya Mrs Lee lagi.

"Ouhh saya Effa, kawan sekerja Minho dekat hospital" balas Effa sambil tersenyum manis kepada Mrs Lee.

"Ouhh yee ke, tak sangka plk ahjumma, Minho berjiran dgn kawannya, nnt bila2 datang laa rumah yee makcik masakan kamu makanan yang sedap2" pelawa Mrs Lee ramah sambil tersenyum mesra. Minho yang mendengar itu membuat muka 'what' kepada Mrs Lee namun Mrs Lee mengabaikannya. 

"Ehh takpe laa ahjumma susahkan ahjumma jee" tolak Effa lembut.

"Ehh tak susah pun, nnt datang tau" pelawa Mrs Lee bersungguh sungguh. Effa tidak sampai hati hendak menolak kerana Mrs Lee bersungguh menjemputnya dan pada akhirnya dia pun bersetuju. Setelah itu mereka pun beransur masuk ke dalam rumah masing2.

Keesokkan paginya semasa Effa hendak pergi ke hospital dia melihat Minho bersama seorang budak lelaki dlm lingkungan 4 tahun sedang bermain bersama

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Keesokkan paginya semasa Effa hendak pergi ke hospital dia melihat Minho bersama seorang budak lelaki dlm lingkungan 4 tahun sedang bermain bersama. Effa kemudiannya ditegur oleh Mrs Lee yg kebetulan baru keluar dari rumahnya.

"Ehh Effa, nak pergi kerja dah ke?" tanya Mrs Lee tersenyum.

"Haah ahjumma, ahjumma nk ke mana tuu?" tanya Effa ingin tahu.

"Ahjumma nk ke pasar, nak beli barang dapur sikit .. ouhh yee kenalkan nih Minjae, cucu ahjumma anak Minho.. Minjae yaa, salam auntie Effa" balas Mrs Lee sambil memperkenalkan Minjae kepada Effa.

"Annyeong haseyo auntie" balas budak lelaki yg bernama Minjae itu.

"Annyeong Minjae yaa, how old are you?" tanya Effa yg tidak lepas memandang Minjae yg comel itu sambil tersenyum.

"I'm 4 years old" balas Minjae sambil membuat no 4 menggunakan jari kecilnya itu.

"Ahhh comelnya Minjae nihh, auntie ada lolipop, do you want some?" tanya Effa tersenyum sambil mengeluarkan lolipop dari handbagnya.

"Nakkk nakkk" balas Minjae dengan riang.

"Haa, this is for you cute boy" ucap Effa tersenyum sambil memberikan lolipop tersebut kepada Minjae.

"Yeayyy, thank you auntie" ucap Minjae sambil mencium pipi Effa. Effa yg terkejut dgn tindakan Minjae itu terus memeluknya.

"Nampaknya Minjae sukakan kamu Effa, dia selalunya pemalu dgn stranger tapi dgn kamu dia selesa" kata Mrs Lee sambil memandang Minho yg memandang kosong saja mereka.

"Ye ke ahjumma? saya gembira mendengarnya.. Ouh yee saya dah lambat nihh ahjumma nnt kita sembang lagi yee" kata Effa sambil meminta diri untuk pergi.

"Yee baiklah" balas Mrs Lee. Mrs Lee memandang Effa dengan senyuman bermakna dan melihat kembali anaknya, Minho.


I LOVE YOU MY DOCTORWhere stories live. Discover now