"Daebakkk!!" Mulut aku terlopong memandang kawasan bandar yang sungguh moden
"Uhm Cik, saya hanya boleh turunkan Cik di sini." Kata pemandu lori itu
"Oh. Terima kasih beri saya tumpang." Kata aku lalu keluar dari lori tersebut
Dalam perjalanan aku ke bandar, aku terserempak dengan lori yang membawa kayu balak jadi aku bertanya dengan si pemandu ke mana dia hendak pergi. Nampaknya kami melaului satu lorong yang sama jadi dia bersetuju untuk menumpangkan aku.
"Uh Cik, Cik ada duit belanja ke?" Tanya pemandu lori itu dan aku sekadar menggeleng
"Nah, saya beri 5000 won." Katanya lalu memberikan aku sekeping duit lalu dia beredar
Aku berdiri di tepi jalan dan memandang orang yang lalu-lalang. Gaya pemakaian mereka turut berbeza dengan aku. Aku memakai gaun dan mereka memakai baju dan seluar seperti lelaki sedangkan ada jantinanya perempuan.
Mereka nampaknya menggunakan wang sedangkan di kampung dulu kalau kami hendak membeli barang, kami bertukar-tukar barang sesama sendiri diibarat sebagai sistem barter.
Terdapat juga banyak kendaraan canggih yang tak pernah aku lihat. Inikah bandar yang seringkali dikatakan oleh orang kampung sewaktu aku kecil? Sungguh moden dan tak sama langsung dengan gaya hidup di kampung.
"U-Uh…" aku mula memikirkan cara untuk bertanya
Aku ibarat bayi yang baru lahir, yang tak tahu apa-apa.
"Mana nak pergi ni?" Tanya aku
Penduduk-penduduk di situ mulai memandangku dengan pandangan pelik. Mungkin disebabkan gaya pemakaian aku yang berbeza dengan mereka.
Aku hanya buat-buat tak tahu dan mula beredar dari situ. Aku melalui beberapa buah kedai. Aku leka memandang kecantikkan setiap kedai sehingga aku terlanggar seseorang di depan membuatkan aku jatuh terduduk.
"A-AH! M-Maafkan saya!" Katanya
Aku segera bangun dan tunduk hormat beberapa kali.
"Awak ok? Maafkan saya!" Katanya lagi
"A-Ani, saya langgar awak. Maafkan saya." Kata aku
Aku ingat dia berseorangan rupa-rupanya bertiga. Lagi dua kawannya menuju ke arah dia dan berdiri di sebelahnya membuatkan aku takut.
Aku hanya mampu menundukkan muka dan bersedia dengan apa yang bakal berlaku.
Mereka pula berbisik sesama sendiri dan kemudian salah seorang dari mereka bersuara.
"Nampaknya, awak bukan berasal dari sini…" katanya dan aku mengangguk
"Awak baru sampai ke bandar ke?" Tanya lagi seorang dan aku mengangguk lagi
"Awak ada tempat tinggal?" Tanya mereka dan kali ini aku menggeleng
"Mari, kami boleh tolong awak dan mungkin malam ni awak boleh berteduh di tempat kami." Kata perempuan yang aku langgar tadi
Aku memandang mereka dengan senyuman yang terukir di bibir. Tak sangka ada yang sudi membantu aku.
"T-Terima kasih sangat-sangat!" Kata aku lalu mengikut mereka
Harapnya mereka orang yang baik dan ikhlas membantu aku meneruskan hidup di bandar.
Tbc
::/ siapa tiga perempuan tu? Baik ke diorang?
Haaa nak tahu, tunggula next chap~~
Thanks for reading guysss~~💚💚
YOU ARE READING
⋮ ៚ ᴡᴇʀᴇᴡᴏʟғ's ᴍᴀᴛᴇ ↺ ʟᴇᴇ ᴊᴇɴᴏ ꒰ ✓ ꒱
Фанфик҂৲ jeno fanfic : ❝Ayoung, be my Luna❞ -Jeno START : 11 Jul 2021 END : 15 AUG 2021