DING DONG .
" Sungkyung ! "
Jihyo menekan loceng sambil memanggil nama temannya itu . Dia sekarang berada di kondominium Sungkyung . Keduanya akan keluar joging . Jadi Jihyo yang datang menjemput Sungkyung memandangkan kereta Sungkyung berada di bengkel .KLEK !
" Erm , Jihyo .
Sorry lah aku baru bangun "
Sungkyung menenyeh mata yang masih mengantuk . Jihyo tersenyum melihat sahabatnya itu. " Mesti kau tidur lewat semalam " Jihyo menapak masuk ." Nae , aku keluar jumpa Ju . . " mulut Sungkyung terkatup . " Jumpa siapa ? " soal Jihyo kembali . Airmuka Sungkyung sedikit gelisah .
" Juhoon .
Aku jumpa Juhoon semalam "" Kawan satu tempat kerja aku dulu " sambung Sungkyung lagi . Jihyo angguk faham dan melabuhkan duduk diatas sofa ruangtamu . Sungkyung bernafas lega . Mujur tak kantoi . Kalau tidak habislah dia . Belum bersedia untuk memberitahu hal itu kepada Jihyo .
" Kau , kau duduklah dulu .
Aku nak mandi " Sungkyung masuk kedalam biliknya . Mahu bersiap cepat kerana tidak mahu Jihyo tertunggu-tunggu nya .Jihyo melihat sekeliling .
Lama dia tidak datang kesini memandangkan Sungkyung berhijrah ke California tiga tahun . Tiba-tiba mata Jihyo tertajap pada satu benda yang pernah dilihatnya . Jihyo bangkit dan hampiri almari pendek di sebelah televisyen .
Bouquet bunga di atas almari itu dia sentuh . Rasa sangat familiar pada penglihatannya . Bukankah ini bunga yang dilihatnya atas meja ruangtamu rumahnya semalan ? bukankah bunga ini dibeli oleh Jungkook untuk wife kawan suaminya itu ?Tapi . .
Kenapa ada dirumah Sungkyung ? setahunya Sungkyung belum berkahwin .Sungkyung selesai bersiap keluar dari bilik .
Terkejut melihat Jihyo sedang memerhati bunga pemberian Jungkook kepadanya semalam .
Sungkyung bergegas menghampiri dan ambil bunga tersebut ." Juhoon bagi semalam "
Ujar Sungkyung tanpa mendengar soalan Jihyo lebih dulu . " Juhoon bagi ? " Jihyo sedikit sangsi ." Nae , nae . . Juhoon bagi semalam . Sebab kitorang dah lama tak jumpa .
Dia belikan bunga ni untuk aku sempena kepulangan aku .
Wae ? " Sungkyung sudah takut. Takut terkantoi . Boleh pula dia cuai meletakkan bunga itu di ruangtamu ." Aniyo , tak ada apa .
Aku tanya je .
Mesti Juhoon tu bermakna pada kau kan sampai bagi bunga ?
Kenapa kau tak pernah cerita pasal dia dekat aku ? " Jihyo mengusir rasa sangsinya . Mungkin Bunga itu dikedai yang sama ." Nantilah aku cerita dekat kau . Tapi kau jangan fikir lain pula . Aku dengan dia kawan je "
" Ala , apa salahnya kalau ada hubungan pun . Kau kan single lagi .
Aku tak sabar nak tengok kau naik pelamin " Jihyo memeluk bahu Sungkyung . Sudah lupa perihal bunga sebentar tadi . Serasa mahu mengusik sahabat baiknya itu ." Kau ni mengarutlah .
Dahlah jom .
Kata nak pergi joging "
Bunga Sungkyung letak kembali . Lengan Jihyo dia tarik dan keduanya keluar dari rumah itu ..
.
" Bro, aku dengar Sungkyung dah balik .
Betul ke ? " tanya Jimin seraya melabuhkan duduk depan Jungkook . Lengan dia letak atas meja . Jungkook angguk .
" Dia sampai semalam "
Jawapan Jungkook membuatkan Jimin berfikir ." Kau masih ada hubungan dengan dia ke ? " pertanyaan Jimin menarik perhatian Jungkook yang sedang sibuk dengan kerjanya . Jungkook diam sahaja . Tapi dari airmukanya menjawab segalanya .
Jimin keluh .
" Bro , kau dah kahwin .
Tak akanlah kau nak teruskan .
Bukankah kau putus dengan Sungkyung sehari sebelum kau kahwin dengan Jihyo .
Dan kau cakap kau call Sungkyung dengan sana bagitahu yang korang break " Jimin mengingatkan kembali apa yang diberitahu Jungkook sebelum ini .Jungkook berhentikan kegiatannya . " Ani , aku tak pernah putus dengan Sungkyung . Dia dekat California kami bercinta dari jarak jauh . Sorry aku terpaksa tipu kau " ternganga Jimin mendengar penjelasan rakannya itu .
" Weh , bro .
Apa kau cakap ni ?
Kau dah kahwin .
Suami orang .
Macam mana pula kau boleh tergamak teruskan perhubungan kau dengan Sungkyung " boleh mereng otak Jimin dibuatnya .Jungkook sandarkan belakangnya . " Aku tak boleh Jimin . Aku tak boleh putus dengan Sungkyung . Kau tahu kan perkahwinan aku dengan Jihyo diatur keluarga kami . Kami kahwin atas dasar memenuhi surat wasiat mendiang appa aku yang nak aku kahwin dengan Jihyo "
" Tapi kau cakap dekat aku depan Jihyo sendiri yang kau dah cintakan dia "
" Aku terpaksa Jimin .
Aku terpaksa cakap macam tu sebab aku tak nak masa disatukan aku rasa terpaksa menurut wasiat appa aku . Aku paksa diri aku untuk ikhlas dengan mengatakan aku cintakan Jihyo . Aku buat semua ni semata-mata demi mendiang appa aku Jimin " balas Jungkook .
Sangat susah untuk diterima oleh Jimin sebagai kawan kepada Jungkook dan juga Jihyo ." Jihyo cintakan kau Jungkook . Kau tak kesian dekat dia ke ? dia dah banyak berkorban "
" Sungkyung lagi banyak berkorban Jimin .
Dia rela rahsiakan hubungan aku dengan dia bila tahu aku dan Jihyo dijodohkan . Dia telan walau pahit . Dia pergi ke California bukan semata-mata untuk sambung belajar . Tapi dia tak sanggup tengok aku kahwin dengan Jihyo "" Tapi kenapa kau dengan Sungkyung tak berterus terang ? Kau tahu tak kau dah macam seksa Jihyo . Dia tak salah Jungkook . Dia tak tahu . Kalau dia tahu aku yakin dia akan bantah habis habisan perkahwinan korang berdua . Aku kenal Jihyo macam mana " cukup sesal hati Jimin . Tidak sangka pengorbanan masing-masing begitu menyakitkan .
" Aku dah kata aku buat demi wasiat mendiang appa aku . Aku tak nak appa aku sedih bila tahu aku tak memenuhi wasiat dia . Kalau aku terus terang , macam kau cakap mesti Jihyo bantah . Bila Jihyo bantah . Wasiat tu tak akan dipenuhi " tutur Jungkook cukup tenang .
Jimin bernafas lemah .
Lemah dekat sikap rakannya ini . " Aku tak tahulah apa reaksi Jihyo bila tahu semua ni "" Kalau kau tak kantoikan dia tak akan tahu Jimin " apa yang dia harapkan Jimin tidak memberitahu rahsia besar ini kepada Jihyo . " Tapi lambat laun dia akan tahu juga " rahsia tidak selamanya akan menjadi rahsia . Bila sampai masanya akan diketahui juga .
" Biarlah dia tahu keluar dari mulut aku sendiri . Please , Jimin .
Aku minta tolong sangat dengan kau jangan bagitahu dia . Aku sedang menunggu masa yang sesuai untuk bagitahu dia sendiri "Jimin pandang Jungkook dengan riak tidak percaya .
" Suka hati kaulah .
Kau buatlah apa yang kau rasa betul . Aku keluar dulu .
Nak jumpa klien " Jimin bangkit dan keluar dari bilik itu .Jungkook melihat gambar perkahwinannya dengan Jihyo di sebelah komputer . Keluhan berat dilepaskan . Buat dia teringat disitu pernah menjadi tempat gambarnya bersama dengan Sungkyung dulu .
...
BERSAMBUNG .
YOU ARE READING
𝘽𝙖𝙝𝙖𝙜𝙞𝙖 𝙔𝙖𝙣𝙜 𝙏𝙚𝙧𝙩𝙖𝙣𝙜𝙜𝙪𝙝 | 𝙅𝙐𝙉𝙂𝙆𝙊𝙊𝙆 ✔︎
Randomkesetiaanku yang kau sia-sia kan , kelukaanku yang kau tabur berkali-kali .