Bab 25 (Finale)

175 9 0
                                    

♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪Bab 25♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪

Close your eyes
I hold you from the behind even though
I know you wouldn't see me
It was what I wanted

•••••••••

"Kau kenapa?" soal Fina tatkala melihat Zara terhenti. Mereka bertiga ingin menonton movie terbaru yang ditayangkan di TGV cinema itu.

Mata Zara masih terhala pada satu arah. Diana dan Fina mengikut arah pandangan zara sebelum pandangan mereka terhenti pada pasangan yang berjalan keluar dari dewan tayangan. Nampak mesra apabila si lelaki menyelitkan rambut perempuan cantik di hadapannya itu.

"Dr. Arman?" suara Diana menerima jelingan dari Fina. Dia kasihankan Zara, gadis itu nampak kecewa.

"Zara kau okay ke?" Fina menggenggam tangan kawannya itu.

"Aku okay. Aku dah terima hakikat. Cik Mia tu memang layak untuk Dr Arman. Aku tak patut pun cuba untuk ganggu hubungan dorang. And aku rasa, Dr Arman takkan pernah pandang aku lebih dari sekadar seorang student je" Ada nada getar dalam suara Zara.

Jujur, bukan mudah untuk dia terima hakikat itu. Dia sudah lama meminati pensyarahnya itu, namun dia tahu Mia pemilik hati Arman. Ini bukan kali pertama mereka terserempak tapi setiap kali itu jugalah hatinya berkecai. Apakan daya, Arman takkan mungkin berubah hati.

"Aku dah move on" ujar Zara seraya berlalu. Dia dah tiada mood untuk menonton movie. Fina dan Diana menghela nafas sebelum mengikuti langkah Zara.

~

Beberapa jam yang lalu

"Nak tengok movie apa ni?" Soal Mia sambil mengunyah sedikit popcorn yang baru dibeli tadi. Tangan Arman dipaut.

"Jom masuk hall. Saya dah beli ticket" Mia mengerutkan dahi namun tetap mengikut langkah Arman menuju ke hall 2.

Mia dan Arman mencari seat mereka. Seat couple ditempah oleh Arman itu agak luas memandangkan mereka memilih hall V.I.P.

"Wa, cantik. Ni nak tengok movie ke nak suruh tidur. Selesa betul" ujar Mia, pertama kali dia menonton pawagam V.I.P memandangkan dia memang jarang ke situ.

"Nak tengok movie pun boleh, nak tidur pun boleh. Jom duduk, Jap lagi nak mula dah." Tangan Mia dipimpin supaya duduk disebelahnya.

"Baby, movie apa awak pilih?" Ujar Mia mengada-ngada. Tangannya memeluk pinggang Arman. Arman hanya senyum senget melihat isterinya itu, sejak mereka pulang honeymoon memang manja semacam.

"The Conjuring 3" Mia membeliakkan matanya. 'Cerita hantu?'

"Huwaa, kenapa horror movie? Mia takutlah"

"Movie je pun. Lain lah masa haunted house tu, tu real. Ni dalam screen tu je. Lagipun kalau takut, Mia boleh cuddle dengan saya" hidung Mia dicuit lembut. Mia mencebik geram. Pinggang Arman dicuit perlahan menyebabkan lelaki itu tergeliat geli.

"Mengada lah" ujar Mia sepatah.

Seketika kemudian, tayangan filem bermula. Perjalanan cerita seram itu pada mulanya agak menggerunkan dengan scene-scene kerasukan. Dalam tak sedar, Mia menekup mukanya beberapa kali ke dada Arman.

Menuju ke penghujung cerita, Mia tidak lagi takut. Malah, scene seram itu membuatkan Mia tertawa. Sampai pelik Arman dibuatnya. Selesai menonton filem, Arman dan Mia berjalan keluar. Mia masih tak habis lagi dengan gelak tawanya hinggakan Arman turut ikut senyum.

"Kenapa happy sangat ni? Tadi takut" soal Arman.

"Of course lah happy. Awak tak tengok ke tadi, hantu tu gemuk. Hahahahaha. Mia bukan nak body shaming dia, tapi kelakar. First time tengok hantu gemuk tahu tak?" Arman tergelak sedikit mengingati scene dalam filem itu.

IT'S YOU ✔️Where stories live. Discover now