18 𝘕𝘰𝘷𝘦𝘮𝘣𝘦𝘳 2016.
"ibu... hari ni maya punya result keluar. Ibu boleh temankan Maya? "
"Ibu busy lah hari ni. Maya pergilah. Lagipun harini hari jadi ayah, ibu kena siapkan makanan untuk ayah "
"hm.. okay, ibu doakan Maya
eh? ""hm.. "
𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘩𝘢𝘮𝘱𝘢. 𝘐𝘣𝘶 𝘩𝘢𝘯𝘺𝘢 𝘱𝘦𝘯𝘵𝘪𝘯𝘨𝘬𝘢𝘯 𝘭𝘦𝘭𝘢𝘬𝘪 𝘪𝘵𝘶 𝘴𝘢𝘩𝘢𝘫𝘢. 𝘚𝘦𝘥𝘢𝘯𝘨𝘬𝘢𝘯 𝘩𝘢𝘳𝘪 𝘫𝘢𝘥𝘪 𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘱𝘶𝘯, 𝘪𝘣𝘶 𝘭𝘶𝘱𝘢. 𝘒𝘦𝘯𝘢𝘱𝘢 𝘩𝘢𝘳𝘪 𝘫𝘢𝘥𝘪 𝘭𝘦𝘭𝘢𝘬𝘪 𝘪𝘵𝘶, 𝘥𝘪𝘢 𝘪𝘯𝘨𝘢𝘵?
𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘮𝘦𝘭𝘢𝘯𝘨𝘬𝘢𝘩 𝘬𝘦𝘭𝘶𝘢𝘳 𝘥𝘢𝘳𝘪 𝘳𝘶𝘮𝘢𝘩 𝘮𝘦𝘯𝘶𝘫𝘶 𝘬𝘦 𝘴𝘦𝘬𝘰𝘭𝘢𝘩𝘯𝘺𝘢.
***
"Nur Amaya Binti Shahrul "
"Maya ada? "
𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘵𝘦𝘳𝘬𝘦𝘫𝘶𝘵 𝘢𝘱𝘢𝘣𝘪𝘭𝘢 𝘯𝘢𝘮𝘢𝘯𝘺𝘢 𝘥𝘪 𝘱𝘢𝘯𝘨𝘨𝘪𝘭 𝘨𝘶𝘳𝘶 𝘣𝘦𝘴𝘢𝘳. 𝘗𝘦𝘳𝘭𝘢𝘩𝘢𝘯-𝘭𝘢𝘩𝘢𝘯 𝘥𝘪𝘢 𝘣𝘢𝘯𝘨𝘶𝘯 𝘥𝘢𝘳𝘪 𝘬𝘦𝘳𝘶𝘴𝘪 𝘮𝘦𝘯𝘶𝘫𝘶 𝘬𝘦 𝘢𝘵𝘢𝘴 𝘱𝘦𝘯𝘵𝘢𝘴.
𝘔𝘢𝘭𝘶 𝘥𝘪𝘳𝘪𝘯𝘺𝘢 𝘥𝘪𝘭𝘢𝘯𝘥𝘢𝘯𝘨 𝘴𝘦 𝘪𝘴𝘪 𝘥𝘦𝘸𝘢𝘯.
𝘚𝘦𝘣𝘢𝘪𝘬 𝘴𝘢𝘫𝘢 𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘣𝘦𝘳𝘥𝘪𝘳𝘪 𝘥𝘪𝘩𝘢𝘱𝘢𝘯 𝘨𝘶𝘳𝘶 𝘣𝘦𝘴𝘢𝘳 𝘱𝘦𝘳𝘦𝘮𝘱𝘶𝘢𝘯 𝘪𝘵𝘶.
𝘚𝘭𝘪𝘱 𝘬𝘦𝘱𝘶𝘵𝘶𝘴𝘢𝘯 𝘥𝘪𝘩𝘶𝘭𝘶𝘳 𝘭𝘢𝘭𝘶 𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘥𝘪 𝘣𝘢𝘸𝘢 𝘵𝘢𝘳𝘪𝘬 𝘬𝘦𝘥𝘢𝘭𝘢𝘮 𝘱𝘦𝘭𝘶𝘬𝘢𝘯.
𝘕𝘺𝘢𝘮𝘢𝘯.
𝘴𝘦𝘱𝘦𝘳𝘵𝘪 𝘱𝘦𝘭𝘶𝘬𝘢𝘯 𝘪𝘣𝘶 𝘺𝘢𝘯𝘨 𝘵𝘦𝘭𝘢𝘩 𝘭𝘢𝘮𝘢 𝘵𝘪𝘥𝘢𝘬 𝘥𝘪𝘳𝘢𝘴𝘢𝘪𝘯𝘺𝘢.
𝘱𝘦𝘭𝘶𝘬𝘢𝘯 𝘥𝘪 𝘭𝘦𝘳𝘢𝘪𝘬𝘢𝘯.
"tahniah Maya " 𝘶𝘤𝘢𝘱𝘢𝘯 𝘨𝘶𝘳𝘶 𝘣𝘦𝘴𝘢𝘳 𝘪𝘵𝘶 𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘣𝘢𝘭𝘢𝘴 𝘥𝘦𝘯𝘨𝘢𝘯 𝘴𝘦𝘯𝘺𝘶𝘮𝘢𝘯.
𝘚𝘭𝘪𝘱 𝘥𝘪 𝘵𝘢𝘯𝘨𝘢𝘯 𝘥𝘪 𝘱𝘢𝘯𝘥𝘢𝘯𝘨.
𝘚𝘛𝘙𝘈𝘐𝘎𝘏𝘛 𝘈'𝘚
"Ya- ya allah.. alhamdulillah "
𝘚𝘦𝘵𝘦𝘭𝘢𝘩 𝘴𝘦𝘭𝘦𝘴𝘢𝘪 𝘱𝘦𝘮𝘣𝘦𝘳𝘪𝘢𝘯 𝘴𝘭𝘪𝘭 𝘬𝘦𝘱𝘶𝘵𝘶𝘴𝘢𝘯 𝘱𝘢𝘳𝘢 𝘱𝘦𝘭𝘢𝘫𝘢𝘳. 𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘣𝘦𝘳𝘫𝘢𝘭𝘢𝘯 𝘬𝘦 𝘢𝘳𝘢𝘩 𝘳𝘢𝘬𝘢𝘯-𝘳𝘢𝘬𝘢𝘯𝘯𝘺𝘢.
"Em.. tu Maya "
"hai korang "𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘮𝘦𝘯𝘺𝘢𝘱𝘢 𝘤𝘦𝘳𝘪𝘢.
"hai "
"Korang punya keputusan mesti bagus-bagus jugak kan? Tahniah korang " 𝘜𝘫𝘢𝘳 𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘨𝘦𝘮𝘣𝘪𝘳𝘢.
"Tahu la keputusan kau bagus Maya. Tapi cara kau cakap macam nak kata keputusan kita orang ni teruk je " 𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘵𝘦𝘳𝘴𝘦𝘯𝘵𝘢𝘬 𝘮𝘦𝘯𝘥𝘦𝘯𝘨𝘢𝘳 𝘣𝘢𝘭𝘢𝘴𝘢𝘯 𝘴𝘢𝘭𝘢𝘩 𝘴𝘦𝘰𝘳𝘢𝘯𝘨 𝘳𝘢𝘬𝘢𝘯𝘯𝘺𝘢 𝘪𝘵𝘶.
"Eh.. mana ada!! " 𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘮𝘦𝘯𝘢𝘧𝘪𝘬𝘢𝘯. 𝘕𝘪𝘢𝘵𝘯𝘺𝘢 𝘩𝘢𝘯𝘺𝘢 𝘮𝘢𝘩𝘶 𝘮𝘦𝘯𝘨𝘶𝘤𝘢𝘱𝘬𝘢𝘯 𝘵𝘢𝘩𝘯𝘪𝘢𝘩 𝘯𝘢𝘮𝘶𝘯 𝘥𝘪 𝘴𝘢𝘭𝘢𝘩 𝘴𝘢𝘯𝘨𝘬𝘢 𝘮𝘦𝘳𝘦𝘬𝘢.
"Em, korang. Aku balik dulu lah eh? " 𝘚𝘢𝘭𝘢𝘩 𝘴𝘦𝘰𝘳𝘢𝘯𝘨 𝘥𝘢𝘳𝘪𝘱𝘢𝘥𝘢 𝘮𝘦𝘳𝘦𝘬𝘢 𝘮𝘶𝘭𝘢 𝘮𝘦𝘯𝘢𝘳𝘪𝘬 𝘥𝘪𝘳𝘪.
"Aku pun "
"Mak aku pun dah panggil dah tu, suruh balik "
"Bye Maya " 𝘶𝘫𝘢𝘳 𝘨𝘢𝘥𝘪𝘴 𝘺𝘢𝘯𝘨 𝘵𝘦𝘳𝘢𝘬𝘩𝘪𝘳 𝘴𝘦𝘬𝘢𝘭𝘪 𝘱𝘢𝘥𝘢 𝘔𝘢𝘺𝘢.
"K..k-korang.. "
𝘒𝘦𝘯𝘢𝘱𝘢..
𝘬𝘦𝘯𝘢𝘱𝘢, 𝘬𝘰𝘳𝘢𝘯𝘨 𝘣𝘶𝘢𝘵 𝘢𝘬𝘶 𝘳𝘢𝘴𝘢 𝘴𝘦𝘳𝘣𝘢𝘴𝘢𝘭𝘢𝘩 𝘮𝘢𝘤𝘢𝘮 𝘯𝘪?
𝘢𝘬𝘶 𝘯𝘪,
𝘬𝘢𝘸𝘢𝘯 𝘺𝘢𝘯𝘨 𝘵𝘦𝘳𝘶𝘬 𝘬𝘦?
𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘢𝘬𝘩𝘪𝘳𝘯𝘺𝘢 𝘮𝘦𝘯𝘨𝘢𝘮𝘣𝘪𝘭 𝘬𝘦𝘱𝘶𝘵𝘶𝘴𝘢𝘯 𝘶𝘯𝘵𝘶𝘬 𝘱𝘶𝘭𝘢𝘯𝘨 𝘴𝘢𝘩𝘢𝘫𝘢 𝘬𝘦 𝘳𝘶𝘮𝘢𝘩.
𝘚𝘦𝘣𝘢𝘪𝘬 𝘴𝘢𝘩𝘢𝘫𝘢 𝘵𝘪𝘣𝘢 𝘥𝘪 𝘳𝘶𝘮𝘢𝘩. 𝘐𝘣𝘶𝘯𝘺𝘢 𝘺𝘢𝘯𝘨 𝘴𝘦𝘥𝘢𝘯𝘨 𝘮𝘦𝘯𝘨𝘩𝘪𝘥𝘢𝘯𝘨𝘬𝘢𝘯 𝘫𝘶𝘢𝘥𝘢𝘩 𝘥𝘪𝘩𝘢𝘮𝘱𝘪𝘳𝘪.
"ibu "
"Jangan kacau ibulah Maya. Ibu tengah hidangkan makanan ni " 𝘐𝘣𝘶 𝘮𝘦𝘯𝘦𝘱𝘪𝘴 𝘵𝘢𝘯𝘨𝘢𝘯 𝘮𝘢𝘺𝘢 𝘺𝘢𝘯𝘨 𝘮𝘦𝘮𝘦𝘨𝘢𝘯𝘨 𝘣𝘢𝘫𝘶𝘯𝘺𝘢.
"Maya dapat straight A " 𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘣𝘦𝘳𝘴𝘶𝘢𝘳𝘢.
"Hm.. straight A? Bagus lah tu " 𝘪𝘣𝘶 𝘮𝘦𝘮𝘣𝘢𝘭𝘢𝘴 𝘢𝘤𝘶𝘩 𝘵𝘢𝘬 𝘢𝘤𝘶𝘩.
"Tu je? " 𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘵𝘪𝘥𝘢𝘬 𝘱𝘶𝘢𝘴 𝘩𝘢𝘵𝘪 𝘥𝘦𝘯𝘨𝘢𝘯 𝘣𝘢𝘭𝘢𝘴𝘢𝘯 𝘪𝘣𝘶𝘯𝘺𝘢.
"Ye lah, tu baru PT3 bukannya SPM pun Maya " 𝘑𝘢𝘸𝘢𝘱𝘢𝘯 𝘥𝘢𝘳𝘪 𝘪𝘣𝘶𝘯𝘺𝘢 𝘬𝘪𝘢𝘯 𝘭𝘢𝘮𝘢 𝘬𝘪𝘢𝘯 𝘮𝘦𝘯𝘨𝘩𝘦𝘯𝘵𝘢𝘬 𝘫𝘪𝘸𝘢 𝘥𝘢𝘯 𝘱𝘦𝘳𝘢𝘴𝘢𝘢𝘯𝘯𝘺𝘢.
"Dah tolong ibu hidangkan juadah-juadah ni. Sekejap lagi boleh sambut birthday ayah " 𝘪𝘣𝘶 𝘮𝘦𝘯𝘨𝘢𝘳𝘢𝘩 𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘯𝘢𝘮𝘶𝘯 𝘔𝘢𝘺𝘢 𝘵𝘪𝘥𝘢𝘬 𝘮𝘦𝘯𝘨𝘪𝘬𝘶𝘵. 𝘚𝘦𝘣𝘢𝘭𝘪𝘬𝘯𝘺𝘢..
"Ibu hidang lah. Maya penat. Nanti Maya nak keluar "
𝘏𝘢𝘵𝘪 𝘥𝘢𝘯 𝘱𝘦𝘳𝘢𝘴𝘢𝘢𝘯 𝘺𝘢𝘯𝘨 𝘬𝘪𝘢𝘯 𝘥𝘪 𝘱𝘪𝘫𝘢𝘬. 𝘋𝘪 𝘱𝘪𝘫𝘢𝘬 𝘰𝘭𝘦𝘩 𝘰𝘳𝘢𝘯𝘨-𝘰𝘳𝘢𝘯𝘨 𝘺𝘢𝘯𝘨 𝘥𝘪 𝘤𝘪𝘯𝘵𝘢𝘪 𝘥𝘢𝘯 𝘥𝘪 𝘴𝘢𝘺𝘢𝘯𝘨𝘪𝘯𝘺𝘢.
𝘏𝘢𝘳𝘪 𝘥𝘦𝘮𝘪 𝘩𝘢𝘳𝘪, 𝘱𝘦𝘳𝘢𝘴𝘢𝘢𝘯 𝘬𝘦𝘤𝘦𝘸𝘢 𝘮𝘦𝘯𝘺𝘦𝘭𝘶𝘣𝘶𝘯𝘨𝘪 𝘥𝘪𝘳𝘪. 𝘔𝘦𝘯𝘦𝘯𝘨𝘨𝘦𝘭𝘢𝘮𝘬𝘢𝘯 𝘣𝘢𝘩𝘢𝘨𝘪𝘢.
𝘮𝘦𝘯𝘨𝘢𝘱𝘢 𝘬𝘪𝘵𝘢 𝘩𝘢𝘳𝘶𝘴 𝘢𝘥𝘢 𝘱𝘦𝘳𝘢𝘴𝘢𝘢𝘯 𝘴𝘦𝘣𝘦𝘨𝘪𝘯𝘪?
YOU ARE READING
Amaya
Short StoryMereka bilang, "Syukurilah saja" Padahal rela tak semudah kata. Maya; Matahari yang tidak di hargai. Cover by me. In editing ⚠️ Bukan kisah cinta.