matematik 4

914 89 1
                                    

SOLAR POV

Aku memandang gempa yang sudah tertidur disiring aku. Mukanya memang innocent tapi perangai, hmmmm tak payah cakaplah....

Aku tersenyum seorang diri. Terbit rasa bahagia sikit-sikit.

Gempa.... Aku sayang kau.

Tanpa membuang masa, aku keluar dari kereta dan terus membuka pintu pagar. selepas tu aku kembali ke kereta dan mengangkat gempa dengan gaya bridal ke bilik.

Sesampai je bilik, aku membaringkan tubuhnya ke atas katil. Selimut aku tarik dan terus menyelimuti tubuh gempa, biar tidak sejuk.

Sebelum tidur, aku memastikan rumah berkunci dengan elok sebelum aku membaringkan badan.......di sebelah gempa. Hehehehe.

End Pov's
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Keesokan harinya
Gempa POV'S

Aku terjaga dari lena. Suasana yang tak biasa dilihat bagi aku terpampang luas di pandangan mata. Aku berkalih ke tepi.

"WARGH!!!!" Jeritan beruk ku mengejutkan dia yang sedang tidur.

"Kenapa ni?" Soalnya cemas.

"Kita kat mana? Kenapa cikgu ada kat sini? Mana mak, ayah dengan kakak? Macam mana saya boleh ada kat sini?" Soalku bertubi-tubi. Mulutnya terlopong luas.

"Hey gempa.. gemgem tak ingat ke kemarin?"

Huh, gemgem? Seriusly?

"Tak" Jawabku sambil membuat muka pelik. Dia mengeluh sekejap sebelum...

"Macam ni, semalam kan kita kahwin. Lepas tu sayang bawak la gemgem balik rumah kita. Gemgem tertido dalam kereta. Jadi sayang tak sampai hati lah nak kejutkan so sayang angkat je masuk bilik sayang. mak gemgem ada tu kat rumah, tengah buat breakfast maybe? sayang tido jela sebelah gemgem. Lepas tu, gemgem siap peluk sayang lagi tau semalam." Jelasnya panjang lebar.

Aku blushing. Wow aku peluk dia semalam hohohohohoho. Peluk cam mana tuಡ ͜ ʖ ಡ.

"Takde apa-apa berlaku semalam kan?"

"Takde.. gemgem nak ke sekarang?" solar tersenyum gatal.

What!! Nope!

"Wait? Mana phone gemgem?" Tanyaku sambil memandang sekeliling.

"Tu ha. sayang dah chargekan dari semalam." Jari solar menunjuk ke arah meja kecil di sebelah katil.

Aku menghidupkan phone dan tertera nombor 07.45 di skrin.

"Huh?! Kita dah lambat nak pergi sekolah!" Aku bergegas bangun untuk mandi.

"Haih.... Agaknya bini aku ni makan semut Selama ni. Gemgem oi.... Hari ni hari ahad la, cuti."

"Eh? Eh?!! Haahlah!." Aku tersengih.

“Hmm sekarang.. pergi siap cepat. Baju gemgem ada dalam beg tu." solar menolak badanku ke bilik air. Dia turut mengusutkan rambutku dengan kuat.

"Hish! Sabarlah! gemgem boleh jalan sendiri lah!!" Marahku. Habis serabut rambut aku.

"Gemgem comel sangat. Sayang geram tau." Alasan yang sangat munasabah dia bagi.

Aku mengambil baju berwarna coklat dan seluar panjang berwarna hitam sebelum masuk ke dalam tandas.

Daripada tukar baju kat dalam bilik, baik dalam tandas. Ada pulak lelaki gatal urgh! jangan harap.

Setelah 'urusan' yang tak berapa urusan selesai, aku keluar dari tandas dan mendapati solar sudah pun siap.

"Jom, gemgem. Sayang dah siap ni" solar menghulurkan tangannya ke arah aku. Aku pula teragak-agak untuk menyambut tangannya.

Setelah pintu ditutup or segalanya, kami terus memasuki kereta. Aku Mulakan pertanyaan.

"Nak pergi mana ni?" Tanya aku kepada solar. Solar start enjin sebelum kereta itu mula bergerak dari rumah kami.

"Hehehehe adalah special date"solar memandangku sekilas sambil mem wink kat aku. Aku hanya membuang muka sahaja. Baru beberapa minit, otak ku terus teringat sesuatu.

"Sebelum tu boleh tak singgah rumah mak kejap? Nak ambil barang. Boleh?" Pintaku sambil menggoncang kan tangan nya.

"Ye ye.. dah dah jangan kacau. Kang terlanggar pula" Setelah solar berkata begitu. Aku terus tersenyum suka.


{Skip}

Sampai di rumah mak ku..

"Hay mak!!!!" Jeritku lantas berlari anak ke arah mak. Mak memelukku. "Aduhai! Kenapa tak bagitau mak nak datang? Bolehlah mak masak apa-apa."

"Takpelah mak. Kitorang datang sekejap je ni. Gem nak ambil barang sikit. Solar tu ha sibuk nak dating ke apa entah dia tu." Kataku.

"Ohh pegi date? Patutlah baju sama semacam. coklat hitam je. Dah rancang ke?" mak tertawa kecil.

Aku blushing menahan malu lalu memukul lengan mak. Solar hanya tergelak memerhatikan kami.

"Mana ada mak. Kebetulan la. Dah, gemgem nak ambil barang ni. Kejap tau." Kataku sebelum berlari anak ke bilik. Tombol pintu dipulas sebelum aku melangkah masuk.

Aku mencapai terus sehelai jaket berwarna hitam. Pengecas phone, earphone, laptop dan barang-barang keperluan seperti tisu, sikat dan sebagainya.

Aku mencari beg berwarna hitam tetapi tak jumpa pula. Seingat aku aku letak kat atas meja belajar.

aku terus menjerit.

"Mak!! Mana beg hitam gemgem!!?" Jeritku dari atas. Aku menjenguk dari tingkat dua. Kelihatan mak dengan solar rancak berbual sambil duduk di atas sofa. Ngam semacam je tu.

eh taklah, gurau je..

"Oh beg tu mak letak atas almari kamu. Hari tu mak ada kemas."

"Gemgem tak sampai nak ambil lah, mak!!. Lain kali letak atas bumbung ya."

"Eh eh budak ni. Suruh suami kamu ambik ni ha." Sahut mak dari bawah pula.

Solar dengan cepatnya terus menaiki tangga dan...

"Haha, meh sayang tolong gemgem ya"

“Hmm ok"

Solar dengan mudah nya mengambil beg itu dari almariku yang tinggi.

"Terima kasih."

"Dah dah, Cepat. jom turun." solar memegang tanganku dan memimpinku ke tingkat bawah. Eh eh aku tak rasa nak halang pulak hahaha.

"Okay mak, Bye-bye. nanti kitorang datang lagi eh?" Aku memeluk dan mencium mak sebelum ikuti solar ke kereta.

"Jalan baik-baik."

"Baik" Jawab aku dengan solar serentak.

"gemgem nak makan dulu tak?" Tanya solar.

"Ikut sukalah. gemgem ikut je."

"Kalau macam tu kita pergi mall jelah. Nanti boleh makan kat restoran dengan shopping."

Aku hanya mengangguk.

20 minit kemudian, kami tiba di mall. Kami melangkah keluar dari kereta. Sejuknya sampai ke tulang jadi aku memutuskan untuk memakai jaket yang diambil dari rumah mak tadi.

"Sejuk ke gemgen?" Tanya solar apabila melihat aku menyarung jaket pada tubuh.

"Hmm.." aku mengangguk. Aku memeluk tubuh, cuba untuk menghangatkan badan.

Dan tanpa aku duga, solar dengan tetiba nya terus menarik aku ke dalam dakapannya.

Aku tidak menolak kerana..

Aku rasa selesa berada dalam pelukan hangatnya.

BERSAMBUNG
+++++++++++++++++++++++
Lahe: segala kesalahan ejaan atau pun ada nama BTS ke apa. Sila komen ya.

Lahe: Aku akan ubah balik perkataan tu. Jangan lupa voted sekali ya.. byee..

MATH •ˢᵒˡᵍᵉᵐ√Where stories live. Discover now