Aku tiba di library sambil muncungkan bibir.
"Awak ni pergi mana ii ke weekend ni?" soal aku. Kevin meletakkan begnya di locker beg di library.
"Takde la cuma kalau saya tak sihat ke apa ke so dah ada backup. Saya tak yah buat kelas ganti kan?" soalnya lalu masuk ke dalam. Aku masih mencebik lalu masuk ke dalam library.
Aku duduk di hadapannya.
"Awak nak ajar saya subjek apa hari ni?" soal aku.
"Hari ni maths." katanya. Aku hanya mengeluh perlahan lalu mengambil buku nota dan kalkulator. Nasib baik aku bawak kalkulator, kalau tak mencongak la aku.
"Hari ni kita belajar pasal Algebra dan simultaneous equation." kata Kevin. Aku hanya mengeluh dan hanya akur. Entah kenapa otak aku focus bila dia mengajar aku.
Dia merapatkan dirinya ke diriku sambil mengajar aku. Katanya, supaya aku nampak apa yang dia cuba nak jelaskan. Entah kenapa aku jadi malu macam ni.
Sebelum ni Kevin tak pernah mengajar aku serapat ini. Aku mengetap bibir perlahan.
"Hyejin, awak faham tak?" soalnya. Aku tersedar dari lamunan dan memandang ke arahnya.
"Eh?"
Dia hanya tergelak kecil.
"Awak okay tak? Ke awak dari tadi berangan?" soalnya. Aku cepat ii menggeleng.
"M-manada b-berangan." kata aku, gagap. Time ni la kau nak gagap, Park Hyejin. Kevin tak marahkan aku malah mengusap rambutku perlahan.
"Sokay, saya ajar awak balik." katanya. Aku pon terus focus dan mengabaikan perasaan aneh dalam diri aku ni.
Setelah selesai, Kevin menyuruh aku untuk buat latihan based on apa yang dia ajar tadi. Aku pon cuba untuk menyelesaikan tugasan matematik yang diberikan manakala Kevin mengambil buku rujukan untuk study.
"Kevin, hurmmm boleh tak saya nak tanya something?" soal aku. Dia hanya mengangguk.
"Apa dia?" soalnya.
"Kenapa awak setuju nak ajar saya? Selalunya ramai yang tak nak amik saya as anak buah dorang sebab saya ni keras kepala. Tapi awak setuju je..." kata aku. Dia hanya tersenyum.
"Saya tak kisah pon sebenarnya. Tapi, bila cikgu dan jugak parents awak nak saya galahkan tanggungjawab ni, saya terima je. Lagipon saya ikhlas nak tolong orang macam awak ni berjaya." katanya. Aku hanya terdiam seketika.
"Jadi memang awak okay la ajar saya?" soal aku. Dia hanya mengangguk.
"Mestilah lagipon awak ialah adik Haerin. Haerin classmate saya and dia pon ada minta tolong saya jangan kasar sangat dengan awak." katanya lagi. Aku membulatkan mata.
"Unnie cakap macam tu?" soalnya.
"Haah. Sebelum saya tutor awak ni, dia ada tanya kiteorang macam mana nak ubahkan awak. Hyejin, kakak awak prihatin dengan awak sebab tulah, kiteorang dah janji untuk ubah awak." katanya lagi.
Kata ii nya membuatkan aku termanggu seketika.
"Jadi kalau awak sayangkan dorang, awak kena usaha untuk balas balik jasa dorang terutama kat parents awak. Dia nak awak berjaya. Tak mintak lebih pon." kata Kevin lagi. Aku hanya mendiamkan diri. Kevin mengusap rambutku perlahan.
"Takpe, kita usaha okay?" soalnya. Aku hanya tersenyum.
"Thanks Kevin." ucapku. Entah kenapa mulutku ucapkan terima kasih sebab sebelum ni aku memang paling pantang bila orang tegur or nasihat.
"Your welcome. Dah jom sambung." katanya. Aku hanya akur dan siapkan soalan matematik yang aku baru belajar tadi.
Entah kenapa tertanam sikap nak belajar lepas apa yang Kevin cakapkan kepada aku. Pada masa yang sama, aku nak bayar balik hutang aku dengan keluarga aku.
Agak lama jugak la dalam library tu sebab Kevin nak mengajar aku semata nak bagi aku betul ii faham. Jujur, aku memang slow learner sikit tu yang dia usaha lebih tu.
Aku melirik ke arah jam dinding yang ada. Dah nak masuk pukul 5pm.
"Ehhh Kevin, hari dah makin lewat ni. Jomlah balik." kata aku. Kevin melihat jam yang ada di dinding tu dan mengangguk.
"Yelahh dah petang sangat ni. Mesti parents awak risau." katanya. Aku hanya mengangguk dan cepat ii mengemas barang aku dan keluar dari library bersama dengannya.
"Thanks Hyejin sebab sudi dengan saya kat library." kata Kevin. Aku hanya mengangguk.
"Yelahh sebab awak ugut saya kot." aku mencebik. Dia hanya tergelak kecil dan mengusap rambutku lagi.
"Sorry sebab kalau tak mesti awak tak nak punya." katanya lagi.
"Haihh payah dah saya nak larikan diri." kata aku lagi.
"Jomlah balik. Saya hantarkan awak balik lah kalau macam tu. Bahaya gak kalau awak nak jalan kaki sorang diri." katanya. Aku hanya mengangguk dan berjalan pulang bersama dengannya.
YOU ARE READING
『 C 』 MHS FF ; ❛❛My Personal Tutor❜❜
Fanfiction"Please, teach me!" STARTS: 21/08/2021 ENDS: 14/09/2021