"Dat was zeker geen goede eerste ontmoeting. Ik had het me ook echt anders voorgesteld," begint Dorothy wie nu twijfelt of de missie verdergezet moet worden. Haar gevoel zegt dat het nog steeds niet veilig is om de ontmoeting morgen verder te zetten en dat het beter is om naar huis te gaan. Zij heeft echter niet de leiding en kan alleen advies geven aan de projectleider, wie eigenlijk Gabriëlle is, maar over is genomen door Quentin die eigenlijk de pilote van shuttle is. "Misschien dat jullie je het ook afvragen, maar ik vraag me af hoe het kan dat ze een gespleten tong hebben en of dat gevaarlijk is voor ons, omdat ze mogelijk iets zouden kunnen uitscheiden via de tong waar wij niet tegenkunnen," gaat ze verder. Nadenkend blijft ze daarna stil, in de hoop dat er antwoorden gaan komen zonder dat ze het risico moeten gaan nemen.
"Het is duidelijk dat we zeer voorzichtig moeten zijn. Laten we contact opnemen met de contactcenter om onze eerste bevindingen en ontmoeting met de wezens van Venus te delen. Noemden ze zichzelf niet de Venia's? Ze hebben een zeer donkere huidskleur, wat mogelijk komt door de zeer warme omgeving. Venus ligt nog dichter bij de zon dan wij, maar het is te doen om hier rond te lopen in deze pakken. Ik vraag me alleen af of we ook zonder deze pakken de shuttle kunnen verlaten," antwoordt Dean nadenkend die met een vervolgvraag komt.
"Morgen gaan we eens de temperatuur opmeten. Daar hebben we vandaag geen tijd voor gehad. Laten we nu maar contact opnemen met het contactcentrum en daarna onze rust zelf ook pakken," besluit Quentin. Ze nemen dan ook contact met hen op, waarbij Jaroslav heel blij is dat ze 'eindelijk' contact opnemen en dat ze nu eindelijk reactie krijgen nadat het zolang geduurd heeft. De reizigers kijken elkaar met opgetrokken wenkbrauwen aan. Verbaasd om de woorden, want naar hun gevoel heeft de ontmoeting niet zo heel lang geduurd en is de dag op Venus zelfs nog niet eens voorbij. Zou er een heel groot verschil zijn tussen de lengte van de dag bij Aarde en Venus? Dat moet haast wel als er zelfs al meerdere dagen rondom Aarde verstreken zijn, terwijl bij hen op Venus de dag nog niet voorbij lijkt te zijn.
Ze delen de bevindingen met het contactcentrum, van de eerste stroeve ontmoeting met de bewoners tot de gemaakte afspraak dat ze de ontmoeting opnieuw doen de volgende dag, maar ook de bevindingen waarbij de dag mogelijk een stuk langer duurt dan de dag op aarde, en daarom men tussentijds niets heeft laten horen. Zowel de ruimtereizigers alsook de stafleden in het contactcentrum met in het bijzonder Jaroslav, vinden het aan de andere kant ook erg angstaanjagend om te bedenken dat als de wezens iets van plan zijn dat ervoor zorgt dat de ruimtereizigers niet terug kunnen keren. Jaroslav weet even niet goed wat het beste is, maar neemt een besluit. "Ga morgen voor die herkansing, maar beloof me dat je bij de eerste tekenen dat het niet de goede kant uitgaat, dat jullie de missie afbreken en terugkeren naar huis."
"Doen we," reageert Dorothy meteen. Ze wil niet meteen de leiding overnemen, maar er moet iemand zijn die Jaroslav geruststelt. Ze zal morgen heel erg op haar hoede zijn, en het is zelfs beter om dat nu ook al te zijn. Het is echter Dean die een opmerking maakt over de verstreken tijd.
"Dat hadden we ook zelf kunnen bedenken," begint Dean met opgetrokken wenkbrauwen. "Als ik het goed heb waren we maar een uurtje uit de shuttle, misschien anderhalf uur. En in de ogen van het contactcentrum hebben we een paar dagen niks van ons laten horen."
Dorothy kijkt hem aan. "Nu je het zegt, Dean. Laten we ook op dat gebied naar informatie vragen wanneer hier de dag begint en wanneer het eindigt. Hoelang hier een dag duurt zelfs."
"Ik denk niet dat we nog een poging moeten wagen. We hadden ze gezegd dat ze niet rondom onze shuttle moeten blijven hangen en respect moeten hebben voor ons en de shuttle, maar ze staan er gewoon omheen en raken het aan. Ze zijn totaal respectloos en het zal niet veel verbeteren wanneer wij hen morgen weer gaan ontmoeten of over een paar uur wanneer het maar weer dag is," reageert Quentin die naar buiten kijkt. Dorothy en Dean voegen zich bij haar, en ook Gabriëlle neemt een kijkje. Ze maken foto's, gezien het niet de minste acties zijn die de Venia's blijken te doen.
JE LEEST
Connectie 1 - Gewaagde Expeditie
Ciencia FicciónDorothy komt erachter dat een organisatie mensen zoekt voor een zogenoemde ruimtereis. Door haar situatie moet ze wel op de functie reageren voor ze grote problemen verzeild raakt. Tijdens haar sollicitatie komt ze er al achter wie de aartsvijand va...