Hoofdstuk 9

94 9 88
                                    

Trillend staat Dorothy met haar begeleiders en moeder in het kantoor van de directeur binnen Universe Connection. Hoewel de zweefauto gepantserd is en daardoor kogelvrij veilig is en niemand iets heeft, is Dorothy wel in paniek geraakt door het schot wat gelost is door haar vader. De directeur is woedend, en een camera aan de zweefauto heeft vastgelegd hoe Arné het schot heeft gelost. Deze beelden worden op verzoek van de directeur vrijgegeven en gedeeld, zodat iedereen kan weten wat voor tuig de overheid is. Dorothy's vader is bekend in het land en iedereen weet dat hij bij de overheid werkt, en met het bericht dat hij geschoten heeft op zijn eigen dochter die werk heeft, zal hij meer vijanden maken. En dat terwijl Arné volgens Dorothy's moeder geen wapens meer naar huis draagt. Eda staat dan ook te snikken dat ze er weer duidelijk is ingetuind. Nu de directeur alles weet, gaat de aandacht dan ook op de twee vrouwen.

"Het is verschrikkelijk wat jullie is overkomen, en ik heb geen idee hoe ik dit kan goed maken dat jullie hier bovenop komen. Ik wilde mevrouw Alleman vandaag haar sollicitatie laten doen, maar gezien de omstandigheden vind ik persoonlijk dat jullie eerst moeten bijkomen van dit. Ik zal proberen contact te krijgen met de gouverneur of zijn assistent, om zo eens goed te spreken over hun gedragingen en zeker dat van hun medewerkers wie doodleuk mensen willen doodschieten die werk hebben of partner zijn van iemand." Even blijft de directeur stil, maar dan beseft hij zich iets. "Ik heb een maatschappelijk werker in dienst waarmee jullie kunnen spreken als jullie dat willen. Doe het niet samen, dit moet echt apart gebeuren tenzij de maatschappelijk werker anders vermeldt."

Dorothy knikt en ze probeert weer wat kalmer adem te halen. Zo hoopt ze dat het trillen gaat stoppen. Ze heeft een baan en dan zou ze blij moeten zijn. Maar blijheid is allesbehalve wat ze voelt nu een kogel naar haar geschoten is. Ze mag blij zijn dat het voertuig kogelvrij is en zweeft, waardoor het geen banden bevat om te rollen over de straten, anders zou ze hoe dan ook dood zijn geweest. "Een maatschappelijk werker zou fijn zijn, directeur. Ik weet dat ik me niet altijd goed heb gedragen tijdens de sollicitatie en dat kwam echt door de stress met alles door elkaar. Ik denk dat ik zo iemand wel goed kan gebruiken, al hoop ik dat deze gebeurtenis geen invloed heeft op mijn carrière hier en mijn functie als ruimtereiziger," antwoordt Dorothy die niet van plan is om namens haar moeder te spreken. "Ik geef toe dat de situatie met mijn vader en eigenlijk mijn moeder me zo liet gedragen." Juist haar vader en door het naïeve gedrag van haar moeder, waarbij ze meermaals heeft geprobeerd door te dringen bij haar moeder en haar geprobeerd heeft te beschermen, moet ze haar ei kwijt kunnen. Ze schaamt zich voor haar gedragingen tijdens haar sollicitatie naar medewerkers die ook maar hun werk deden, en dat wil ze niet nog eens meemaken. Het was frustrerend om zonder iets te weten steeds aan een ronde binnen de sollicitatie te beginnen, en zorgde ervoor dat de emmer deed overlopen.

Bij het horen van haar dochters woorden, begint Eda nog harder te snikken. De directeur grimast en richt zich op de vrouw. "Mevrouw Alleman, alstublieft. Pak de doos tissues aan. Als ik u zo zie, zal u onze maatschappelijk werker heel hard nodig hebben. We gaan nog niet beginnen met het sollicitatieproces gezien de omstandigheden zodat u eerst tot rust kan komen. U zal zo meteen door een medewerker naar uw verblijfplaats gebracht worden. Ik kan u in ieder geval verklappen dat ik zal kijken welke functie het beste bij u en uw situatie past, en daarop u laat solliciteren." De man kijkt de snikkende vrouw aan, wie geen moeite doet om terug te spreken of maar hem aan te kijken door het verdriet. "Begrijp me niet verkeerd, maar u mag blij zijn dat uw dochter om u geeft en we bereid zijn u te helpen. Normaal doen we dit niet zo snel, maar u hebt een bijzondere dochter en dit is juist op haar verzoek. Het zal fijn zijn als we iets van u terug kunnen verwachten op de lange termijn." Even laat de directeur – die zijn naam nog steeds niet heeft genoemd – een stilte vallen. "Gezien uw banden met uw man zal u overigens wel extra in de gaten worden gehouden en als blijkt dat we u niet kunnen gebruiken of ons dwarszit, zal u direct op straat worden gezet. Met u hier aan boord, terwijl uw echtgenoot bij de overheid werkt en u altijd trouw bent gebleven aan hem, willen wij geen risico's nemen en iedere fout die u maakt is te veel."

Connectie 1 - Gewaagde ExpeditieWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu