3

89 18 4
                                    

“Kau dah rawat anjing tu ke Yeseo” soal Soobin ketika dia memandang Yeseo yang sedang menanggalkan glove yang dipakainya sebentar tadi.

Yeseo memandangnya dan terus mengangguk sudah.

“Dah”

Kebetulan ketika itu Yujin baru pulang dari kafe untuk membeli minuman mereka.

“Gomawo” ucap Yeseo dan Soobin serentak setelah minuman mereka diberi oleh Yujin. Yujin sekadar mengangguk sama-sama.

“Yujin, Soobin aku balik dulu ea. Lagipun tak ada kerja lagikan?”

Yeseo bertanya sambil mengemas barangnya. Yujin dan Soobin menggeleng kepala menandaka tiada.

“Kenapa tiba-tiba kau nak balik cepat ni. Selalu kau stay sampai malam sebab nak cek ubat-ubat. Ni baru petang lagi” soal Yujin pelik sambil menghirup ice latte miliknya. Umm....nyam..

“Aku ada benda nak buat. Bye, aku balik dulu tau” katanya tergesa-gesa. Terus dia berlari keluar dari medical center untuk ke suatu tempat.

Kedai gambar

Itulah destinasi yang ditujunya. Entah mengapa hatinya tergerak untuk ke kedai gambar seperti menyuruhnya mengambil sesuatu.

Lantas dia masuk dan bunyi loceng kedengaran menandakan ada pelanggan masuk. Terus Yeseo menuju ke kaunter.

“Selamat datang. Kamu cari apa ye?” soal pakcik berambut putih dengan senyuman. Terus Yeseo memberitahu.

“Ermm...pakcik saya nak kamera dekat tempat display(?) tu boleh tak?” tunjuk Yeseo ke arah kamera yang sebijik seperti milik mendiang Jungwon. Sudah beberapa kali dia ternampak cuma dia berasa takut untuk membelinya.

Terus pakcik itu mengangguk lalu keluar dari kaunter tersebut untuk mengambil kamera yang ditunjukkan oleh Yeseo.

Kamera bertukar tangan. Terus Yeseo memegang kamera tersebut dan dia tersenyum.

“Pakcik rasa macam pernah nampak muka kamu kalau tak silap” soal pakcik tu. Ingin memulakan perbualan.

“Nae? Pakcik pernah nampak saya?” terkejut dia. Setahunya seumur hidupnya tak pernah lagi dia masuk ke dalam kedai gambar ni. Ini baru pertama kalinya.

“Kamera yang kamu pegang ni milik seorang lelaki dulu. Tak silap pakcik namanya dia Jungwon. Pelajar yang mati dekat sekolah sejong sana tu” Yeseo mendengar. Muka pakcik tu dipandang.

“Boleh dikatakan setiap minggu dia akan datang minta pakcik cuci gambar filem. Kebanyakkannya gambar perempuan dan mukanya macam kamulah” jelasnya. Terus terkejut Yeseo.

'Aku?' bisiknya dalam hati.

“Bila ingat balik baik betul budak tu?” terus Yeseo ingin meminta sesuatu daripada pakcik tu.

“Ermm....pakcik ada lagi tak semua gambar atas nama Yang Jungwon?” tanya dia. Terus pakcik tu mengangguk. “Boleh tak saya ambil semuanya termasuk kamera ni”

“Ahh....maksud kamu, kamu nak tuntut barang dia la ni”

“Lebih kurang macam tulah” balasnya sambil tersenyum nipis.

Pakcik tu terus menunduk ke bawah untuk mengambil sampul besar berwarna coklat.

“Ni kamu ambillah. Tiada siapa yang nak tuntut barangnya sejak 10 tahun yang lalu. Jadi pakcik cuma tolong jagakan sebab mungkin akan ada orang datang ambil” jelas pakcik tu dengan senyuman. Yeseo sekadar mengangguk.

Beg kulit berwarna coklat turut diserahkan sekali. Setelah selesai urusan Yeseo berangkat untuk pulang ke rumah.

Sempat pakcik tadi berpesan kepadanya.

“Ni pakcik nak cakap sesuatu dekat kamu ni”

“Apa tu, pakcik?”

“Setiap barang ada harganya. Kamu ingat tu” katanya dengan berwajah serius. Terus Yeseo telan liur. Dia rasa seram disitu.

“Nae. Kamsahamida. Saya balik dulu” katanya lalu dia membuka pintu untuk keluar.


[OG-SU] The Memories : I Still Want You - 𝗝𝘂𝗻𝗴𝘄𝗼𝗻 𝗘𝗻𝗵𝘆𝗽𝗲𝗻Where stories live. Discover now