Bab 30

20 1 0
                                    

Melissa POV

"lissa faham mama, lissa akan cuba tolong aunty marissa semampu lissa. Lissa cuba untuk jadi kuat dan x buatkan mama, abg2 semua risaukan pasal lissa. InsyaAllah lissa cuba kuatkan semangat lissa balik. ok mama?

jangan sedih tau, lissa nak tolong aunty marissa sebab kesian dia mengadu kata anak-anak dia semua bujang tak banyak yang diorg boleh tolong aunty sebab tu lissa setuju tolong aunty marissa."

"x pe lah lissa mama faham, kalau bukan aunty marissa yang minta tolong, mama memang nak srh kamu volunteer tlg aunty marissa, hehehehhehe sambil tu pikat lah hati aunty marissa tu mana tau satu hari nanti kamu jadi menantu auntry marissa ke? haaa kita x tau kan masa depan macam mana, macam-macam boleh jadi" kata mama gelak sambil lipat baju aku. 

"ish mama ape kata macam tu, jangan main-main ye kata2 tu satu doa. Lissa bukannya tak nak tapi lissa x familiar lah dgn anak aunty marissa."

"mama... lissa... dah siap ke? kesian aunty marissa tunggu lama kat bawah tu? kemain gelak sampai luar abg wan dgr" sapa abg wan di depan pintu bilik aku. 

"x de ape lah abg wan bergurau dgn mama ni. Mama buat lawak macam dah x sabar nak dapat menantu abg wan tu bila lagi nak bawak calon jumpa mama, cepat sikit lissa dapat kakak ipar" aku gelak halus sbb tengok muka cuak abg wan bila aku tanya soalan cepumas tu. 

kami pun turun ke bawah menuju ke ruang tamu. Bila aku turun aku tgk muka aunty marissa ceria je muka dia bila tgk aku bawak beg. Macam nak jemput menantu dtg rumah ehh???? ape aku fikir ni berangan ehh melissa. Menantu anak yang mana rasanya si haiqal tu dah berpunya kalau x silap aku lah. 

"Lissa jom kita dah boleh gerak nnti sampai malam sangat pulak kat rumah aunty. Irina saya pinjam anak dara awak dulu ye pergi rumah saya insyaAllah saya akan jaga dia macam jaga anak saya sendiri".

"ye marissa x pe saya percaya awak boleh tgkkan lissa. Lagipun saya kenal family awak". kata mama.

"Haiqal syg jom kita boleh gerak dah".

"baik mama. Danial aku balik dulu eh. Nnti aku whatsapp kau bila aku dah sampai".

"bye mama. Nanti dah sampai lissa whatsapp mama" kata aku kat mama sambil peluk mama dengan abg2 aku. 

waktu aku jalan ke kereta aunty marissa, haiqal bukakkan pintu untuk aku. Aku dah kaku kat situ sbb terkejut pahal mamat ni tiba2 je pastu aku saje toleh kat mama dgn abg2 huh seram ye muka bukan nak marah muka semua duk sengih2 nak nyakat aku. Percaya lah satgi whatsapp aku sibuk dgn chat dri abg2 je. haihhh.... bukannya aku tak kenal perangai abg aku ni. 

 "Thank you". sambil aku senyum ke haiqal. 

Haiqal POV

*Flashback*

"danial??? kau buat ape kat sini? macam mana kau boleh ade kat sini? kau abg melissa ke? SERIOUSLAH BRO!!!". Aku terkejut gile member aku sendiri abg melissa org yg aku minat. keciknya dunia, maksudnya jodoh aku dgn melissa kuat sbb dia ade je kat sekeliling aku cuma aku yg x ambik tau. 

"wei haiqal kau buat ape dtg rumah aku? bukan kau kata nak teman mama kau pergi fitting baju ke?" kata danial ke aku.

"ye aku dah pergi fitting dah, ni dtg sbb nak ambik melissa lah sbb mama aku minta tolong lissa sbb kat rumah persiapan banyak lagi x siap. Aku pun harini settle kan urusan aku berhenti jadi lecturer ganti utk kakak aku."

"ohhh, tapi seriuslah bro kau x tau melissa adik aku?? serious question sbb kau nampak terkejut sangat nampak aku tadi. Dah lah siap package kena tampar lagi. Power sia perempuan tu tampar ni pun muka kau macam nak bengkak sikit. Habislah nnti jadi pengapit x handsome macam mana nak jalan dgn adik aku nnti. Haaa... melissa tu lawa macam model ye melepas kau nanti" kata danial sambil gelakkan aku sbb muka aku cemberut masam. 

"serius bro aku mmg x sangka kau abg melissa sbb waktu first aku masuk rumah ni aku perhati gak rasanya macam nampak kereta kau tapi aku 'BERSANGKA BAIK' sbb yela manatau tu kereta abg melissa yg lain ke haa..., wei sakit sia si mafissa tu tampar aku rasa macam nak bengkak. Kau jgn takutkan aku dah lah susah nak convince si melissa tu". aku cemberutkan muka aku sebab aku risau melissa x nak jadi pengapit. 

"alah jgn risaulah lissa jenis kalau dia dah setuju means dia akan buat sampai habis so don't worry she wont run away. Haiqal random question berapa lama dah kau cuba nak tackle adik aku?"

Aku tersedak sekejap bila dgr soalan dri Danial obvious sangat ke muka aku suka melissa. Muka aku merah sbb cuba nak tahan malu and baru lepas tersedak ni. 

"uhuk..uhuk.. uhmm... dah lama jugak lah, boleh dikatakan macam tu? kenapa aku obvious sangat ke macam nak try dia?" kata aku penuh curiga.

"nampak jugak lah, tapi kalau kau cuba nak tackle dia aku ok je bro sbb kita dah kawan lama and aku kenal perangai kau macam mana. Lepas kejadian rita tu sumpah aku kesian gile kat kau bro sebab kau x layak utk org macam rita tu. Kau ade kisah sedih kau lissa pun ade kisah sedih dia jugak. haihh.. Keluh Danial.

"kenapa kau mengeluh ni?" kata aku penuh curiga sebab tadi elok je nyakat aku.

"kau nak tau x kenapa melissa hati dia sekeras batu, benda ni jadi waktu arwah ayah aku meninggal. Waktu tu melissa ade boyfriend yg lagi seminggu je diorg nak kahwin bayangkan segala persiapan perkahwinan semua dah settle tinggal org kata tunggu nak nikah je. Nak dijadikan cerita Ajal arwah ayah aku meninggal seminggu sebelum lissa menikah. Ok tu x pe lagi lah sbb kami satu family rasa kehilangan lissa lagilah sbb dia mmg manja dgn arwah ayah. seharian tu dia cuba call khai sbb dia pelik khai x call dia langsung 2 hari tu. Aku cuba lah cari si khai tu but still x jumpa even org aku pun x jumpa si Khai tu. Then suddenly, lissa dapat call dri Siti kawan lissa yg kerja pejabat agama Islam dia dapat report kata Khai kena tangkap khalwat and kebetulan siti ni pergi ke tempat kejadian and nampak sendiri khai kena tangkap basah. 

Bila lissa tau mmg dia tergamam and terduduk sebab dia x sangka khai akan khianat dia sampai macam tu sekali. Dah lah arwah papa baru meninggal seminggu dia pulak kena tangkap basah mmg macam org gila dah melissa. si budak Khai tu nak jumpa melissa aku larang jugak sbb emosi meliisa tgh x stabil masa tu. aku bukan nak halang hubungan diorg tapi aku ade cakap elok2 dgn Khai bincang lepas melissa setuju nak jumpa. Tapi dah Melissa yg x nak jumpa dia aku x boleh paksa. Sbb tulah aku dgn abg2 lain pasang bodyguard utk melissa sepanjang dia masuk U dulu sbb nak pastikan keselamatan dia sbb Khai cuba nak kidnap melissa utk berbincang bagi dia peluang. Aku sendiri dgr melissa cakap dia x akan maafkan lelaki nama khai tu sbb dalam hati dia mmg dah x de ruang dah untuk khai". 

"ohh patutlah ade berapa minggu tu aku x nampak melissa kat U rupanya sbb kejadian tu. aku ade dgr jugak dri lecturer lain kata ade budak U perempuan ni anak Dato kena kidnap katanya ex boyfriend nak minta getback siap ade yg tercedera lagi. Aku ingatkan org lain rupanya melissa". 

patutlah kau macam takut sangat kalau ade orang follow belakang kau dulu waktu kat U.

to be continue...

* sorry sangat2 kepada pembaca cerita ni seperti sedia maklum saya pernah bagitau saya buat cerita ni untuk hilangkan rasa bosan saya sahaja. Alhamdulillah saya dah habis SPM and otw nak habis Degree dah pun. sbb tu saya ambil masa yang lama untuk habiskan cerita ni. saya berterima kasih sangat kepada pembaca yang masih setia menunggu update dri cerita ni. saya x berani jamin tapi kalau awak suka dgn jalan cerita ni, awak boleh teruskan membaca. 

disclaimer: jalan cerita ini tiada kaitan dengan yang hidup dan mati. Hanya rekaan semata2. 

terima kasih banyak2 atas support awak. saya akan perbaiki segala kekurangan saya untuk part2 yang akan datang. 

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 08, 2023 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

kebahagiaan Dalam PerpisahanWhere stories live. Discover now