Melissa pov
"Abg lissa nak pergi U ambik sijil tamat belajar lissa, lissa lupa la. Lagipun profesor faham keadaan lissa".
"Ok abg fayyad teman". Kata abg fayyad.
"No kita semua pergi, lagipun semua tgh cuti lagikan ape kata kita teman si lissa ni , mana tau kalau2 ade lelaki nak ngorat dia kita smack down dia sampai lunyai". Kata abg wan.
"Hurmmm setuju! Kalau muka bagus jadi adik ipar, kalau muka x bagus perangai pun x bagus. Kita smack down dia. Hehhe 😆😆😆😆". Kata abg aiman.
Hish diorg ni la pikiran maksimum betul sampai ke situ pikirnya. X kesah la asalkan diorg teman x ada la boring sngt nnti.
Kami semua bergrak menaiki kereta mini cooper kesayangan aku tu. Nasib abg2 aku x complain kalau x aku yg smack down diorg.
Bila aku ambik sijil tamat belajar aku, ramai prof yg terkejut tengok aku.
"Eeh lissa, apa khabar dah sihat ker ?" Kata pn.haslita
"Alhamdulillah sihat, pn haslita apa khabar?".
"Khabar baik. Lissa kamu kena kuat hadapi cabarn hidup x semestinya pemergian ayah lissa buat lissa hilang semangat dgn cita2. Kalau lissa ade janji ape2 dgn ayah lissa cuba tunaikan impian ayh lissa walaupun dia x dapat merasa hasil titik peluh lissa. Semoga berjaya selalu lissa. Prof doa agar kmu dapat tunaikan cita2 kamu".
"Baik pn.haslita, urm saya gerak dulu yer abang2 saya dah tunggu. Saya akan hadam baik2 ape yg pn haslita cakap. Saya akan usahakan. Prof tlg sampaikan salam pada prof yg lain yer . Assalamualaikum".
"Waalaikumusalam. Hurm baiklah".
Waktu aku berjalan di kawasan dewan yg baru di U ni. Aku dgr ade bunyi tikus mondok yg besar dan mengada. Aku rasa macam nak cili jer mulut diorg tu. Kecik2 dah mengatal. Aku cuma jeling je dekat diorg.
Aku terus mempercepatkan langkah untuk kembali ke kereta. Waktu jalan ke kereta aku perasan ade mamat yg pernah tgk aku dlm kereta joget2 tu. Malunya. Aku pandang dia tapi dia x perasan sekali dia pandang aku cepat2 aku nyorok dekat belakang dinding . Tunggu dia pergi. Bila 40minit aku tunggu , aku gerak ke arah kereta aku. Bila tgk kereta sebelah dia ade dlm kereta tu tapi tgh tido comel nya dia. Abg2 aku pun tgh syok tido. Aku terus masuk dlm kereta lepastu gerak balik ke rumah.
"Abg ! Abg ! Abgggggg!!! Bangun dah sampai rumah dah ni, sepatutnya abg yg drive ni x lissa yg kena drive ".
Diorg cuma sengih jer ade yg mamai terus keluar dri kereta lepastu baring dekat sofa ruang tamu.
Aku pula naik atas mandi dan solat.
Tok.. tok.. tokk..
"Lissa turun lissa mama nak cakap something kat bawah".Tiada jawapan.
Tok. Tok..tok
"Lissa kalau x keluar dlm 30 saat abg pecahkan pintu ni ?".
Abg aizat mula mengira bila sampai 29... aku terus bukak pintu bilik aku. Dgn rambut kusut, muka mamai, pakai baju tido lagi. Aku dgr abg aizat gelak dpn aku."YaAllah lissa teruknya muka ni kalau dah kahwin ni suami terkejut tgk lissa ni hahahahahahha".
Aku ketuk lengan sado dia tu lepastu cuci muka. Bila aku turun bawah semua org tgk aku. aku pun tgk diri aku ade yg pelik ker ?
Bila aku jongketkan kening aku abg2 semua angkat bahu. Bila aku dah sampai tangga last , baru aku nampak ade tetamu. Abg2 aku pulak boleh gelakkan aku jer. Hish kurang hasam. Ni kalau naik balik mama bising , so redah je la tetamu tu x selesa hal sendiri.
"Hai anak dara mama ni kenapa pakai baju ni. Aizat kamu x bagitau ke ade tetamu ni ?".
"Ma, aizat x sempat cakap dia dah keluar bilik nak buat macam mana ? ". abg aizat gelak lagi. Belakang mama kutuk aku. Hish! X suka betul la.
"Maafkan la ye anak dara saya ni penat kut baru balik jalan2 dgn abg dia . Lagipun butik saya tdi pun dia tlg saya uruskan".
"X per saya x kesah, anak boleh saya tau ape nama ?".
" saya Nur Melissa , puan".
" x payah panggil puan, panggil aunty marissa jer ".
"Ok aunty marissa".
"Ni ha marissa , anak kau yg keberapa yg nak kahwin ?"
"Ni yg sambung phd dulu. kan kau ade hantarkan sampai airport".
"Ohh aku lupa , bila majlisnya?".
"Minggu depan hri sabtu , bolehkan semua dtg. Silap2 anak dara kau ni jadi pengapit pengantin perempuan boleh x melissa ?".
Aku terkejut dah la mamai boleh pulak aunty marissa ni buat lawak aku mana la kenal pengantinnya tiba2 nak jadikan aku pengapit."Haa lissa , setuju ker ?".
"Kalau pengapit perempuan x ada saya ok jer aunty marissa ".
"Alhamdulillah, terima kasih lissa. Aunty ade anak lelaki lagi 3 org , 2 masih belajar , 1 lagi tu ha ! Aunty susah nak baca pemikiran dia entah dah ade teman ke belum kalau belum ade teman , aunty nak cadangkan si melissa ni, ke melissa dah berpunya ".
"Eeh aunty jgn la macam tu saya ok jadi pengapit, jadi pengantin tu saya x sedia lagi. Saya masih sendiri aunty. Sapa la yg nak dekat saya ni aunty".
"Hish org lawa macam kamu ni mesti ade yg berkenan ke memilih ni ?".
"Ade tu ade aunty, tapi banyak yg tipu aunty nak kan saya sbb duit." Keluh aku.
"aunty faham melissa . X per aunty doakan melissa dpat jumpa org yg baik2 , esok kamu dtg dekat butik rizman ruzaini nak fitting baju pengapit boleh ker ? Ker melissa ade kerja?".
"Terima kasih aunty, saya ok jer esok saya x ade ape2 rancangan".
"Ok kalau macam tu jumpa esok yer , irina aku balik dulu yer assalamualaikum".
" terima kasih aunty, waalaikumusalam".aku membawanya sampai ke keretanya.
Lepas aunty marissa dah balik aku tgk abg2 aku dgn pandangan mata yg nak 'bunuh org'. Aku dtg slow2 dekat diorh and... "aduiii!!!!!". Tu jer bunyi yg aku dengar aku cepat 2 naik tangga dan cakap "tula lain kali buat la kat lissa macam tu lagi bluekkkk😜😜😜😜". Aku gelak panjang bila abg aizat cebik muka sebab sakit aku cubit tadi x hilang lagi hahahahahhahahaha. Padan muka.
To be continue......
YOU ARE READING
kebahagiaan Dalam Perpisahan
RomanceWalaupun kau melutut depan aku sekali pun aku x akan terima kau balik la -Melissa Syg kenapa sayang macam ni. Syg x pernah tengking abg sebelum ni, abg nak syg yg dulu lemah lembut dan berbudi bahasa. -Mr Khai Rupamu yg cantik telah memikat hatiku...