BAB 20

232 16 1
                                    

Kejadian tembak menembak bermula bila aku menembak. Anggota polis yg lain jugak cuba rempuh pasukan penjenayah. Mereka baling bom asap pemedih mata. Nasib baik aku pakai mask. Abg fayyad pulak dia srh abg2 aku yg lain tahan nafas.

Aku berlari selamatkan abg2 aku. Aku papah diorg ke arah pasukan polis. Nasib baik ade ambulans sekali.

"Inspektor lissa, terima kasih sbb masih sudi beroperasi dengan pasukan kami. Inspektor banyak bagi kami inspirasi". Dia tabik hormat padaku dan pergi.

Aku yg tgh duduk depan abang2 aku ni, muka diorg x payah cakap la terkejut gila hahaha.

"Sejak bila pulak lissa jadi inspektor ni ?".

"Hee sbnarnya masa lissa habis U tu lissa dapat tawaran jadi inspektor, sbb waktu U lissa masuk wataniah. Lissa ambik la tawaran tu, lissa pernah kerja dekat balai polis damansara.".

"Jadi yg lissa kata sambung belajar tu yg ni la yer ??".

"Lissa awak tau x yg awak tu perempuan hish abg aizat la x tau nak cakap ape lagi dgn lissa ni " . Keluh abg aizat.

"Relaks la abag aizat. Kalau lissa x tau menembak abg2 x akan selamat tau. Nnti lissa yg kena jawab dgn mama mana abg pergi. Mmg x la lissa nak kena marah dgn mama.".

"Lagipun lissa dah x jadi inspektor dah, lissa start dri umur 22 sampai 26. Harini operasi last lissa. Lissa kan banyak sakit haritu, soo banyak dapat mc tapi tula dah kerja lissa x boleh la asyik mc saje. X berkat la kerja lissa".

"Tapi still bahaya lissa kalau ade ape2 yg berlaku dekat lissa macam mana kitaorg nak jawab dgn mama. Dah la lissa satu2 nya anak perempuan dalam keluarga ni mau luruh jantung mama tgk lissa x ade dengan kitaorg, tapi apapun bagus la lissa dah x kerja jadi inspektor".

"Ishh abg ni bebel jer, haaa nak ambik ni (aku cubit sorg2 abg aku ni )". Semua mengaduh sakit.

"Lissa dah2 sakit tau dah la cubit macam ketam".

"Eleh abg ni macam la lissa x tau, abg2 ade konco2 sendirikan , lesen menembak la, macam lissa x tau ". Semua terkejut bila aku cakap pasal tu .

"Mana lissa tau ni ??"

"Ade la ni kerja lissa ".

.
Abg2 aku cuma senyap jer. Kalau nak ikutkan kemampuan aku untuk tahu semua latar belakang org aku boleh petik jari jer tapi aku x nak buat dekat family sendiri sbb aku percaya kan diorg.

Aku duduk antara abang aizat dgn abg aiman. Aku cubit lengan abg aiman.

"Lissa!!! Asal cubit abg ni ? Sakit tau x ".

"Ni akibat sbb x cerita dekat lissa . Risau lissa tau, kata bestbuddy tapi rahsia penting x bagi tau pun". Aku merajuk dgn abg aiman aku peluk lengan abg aizat.

Aku pelik bila anggota polis yg lain tgk aku semacam. Biar la ni abg aku bukannya org lain pun.

"Ala lissa jgn merajuk dgn abg, bukan abg x nak bagitau nnti lissa x tumpu dekat pelajaran susah abg nnti kena marah dgn abg aizat".

Air mata aku mengalir. Abg aizat yg perasan lengan dia basah. Abg syazwan dgn abg fayyad kerumun aku.

"Lissa kenapa nangis ni , abg aiman buat yer . X per nnti abg aizat pukul abg aiman yer, abg wan, dgn abg yad pun tlg pulul sekali".

Aku senyum disebalik lengan abg aizat.

"Lissa bukan ape , cukup la papa yg dah pergi jangan abg2 nnti siapa nak jaga lissa , lissa x nak hilang abg aizat, abg wan, abg yad dgn abg aiman. Abg dah banyak ajar lissa untuk terima pemergian papa. Lissa x sanggup kehilangan lagi seorg ayah dalam hidup lissa , abg2 jaga lissa sama macam arwah papa layan lissa, x manja dan x tegas sangat sedang2 sahaja". Aku berkata sambil menangis. Habis merah muka aku.

Abg aizat pegang kedua belah pipi aku dan palingkan muka aku menghadap dia.

"Lissa, maafkan kitaorg, kitaorg x nak lissa hilang konsentrasi dalam pelajaran. Kitaorg pun x nak hilang lissa , cukup la papa meninggal, sebenarnya kitaorg lindung lissa ade sbb , khai hantar org spy lissa, haritu org khai hampir nak culik lissa dekat hospital nasib ade bodyguard".

"Ehh asal lissa x perasan ?".

"Masa tu lissa koma lagi, waktu lissa koma jantung kitaorg macam nak tercabut jer tau, lain kali jgn buat macam tu tau, hati tu kuatkan sikit jangan sampai org tindas lissa. Lissa kan kuat".

Aku dipeluk oleh semua abg aku.

"Amboi2 , bro aku tau kau terhutang budi dgn lissa tapi jangan nak peluk2 dia suka hati yer , harap jer anak Dato, belajar tinggi2 tapi agama x belajar bagi habis".

Aku bengang betul la dgn syafwan ni dah terang2 aku cakap dgn dia 'selamatkan abang aku' aku x faham ayat yg mana satu dia x faham . Haish. Baru nak sibling bonding time pengacau betul.

"Erhmm, waalaikumusalam. Ala lantak kita org la sbb kitaorg ade agama la kitaorg peluk dia kau ape tau. Kan lissa sibuk jer dia ni ?". Kata abg aizat dekat aku. Aku macam what the abg aizat senyum sampai boleh buat aku cair. Abg aizat jgn buat lissa macam ni .

"Aah, hish kau ni syafwan mengada la aku baru nak manja sikit dengan diorg ni ".

"Hei lissa , kau tu anak dara, x tau malu ker haa ! Org lain tgk ni x kira kau kena ikut aku , aku x nak kau terjebak dalam maksiat". Kata syafwan sambil tarik tangan aku.

Abg yad, abg aiman, abg wan dgn abg aizat masing2 tarik badan aku duduk balik.

"Bro kau pegang dia pun maksiat jugak".

"Ni kes darurat, kau lepaskan dia".

Hish aku dah pening tgk diorg ni gaduh. Rasa nak cakap jer dekat syafwan ni yg diorg ni abg aku.

"Sudah2 la tu inspektor syafwan diorg ni mmg boleh bersentuhan pun ". Kata inspektor airil.

"Pahal pulak diorg boleh pegang aku x boleh ?". Kata syafwan dgn marah.

"Sbb diorg ni adik beradik x kan la kau x boleh tgk muka diorg semua sama ok hadui. Aku malas nak bagitau takut kau malu tapi tu la org dah nak balik pangkalan ni, kita kena hantar diorg ni pergi hospital buat check up". Kata inspektor airil sambil gelak.

Syafwan terus senyap, abg 2 aku pulak gelak sambil tepuk tangan. Bab kena kan org laju jer dema ni . Haish nasib la dapat abg2 nakal.

To be continue........

kebahagiaan Dalam PerpisahanWhere stories live. Discover now