٣

1.9K 57 0
                                    

Air yang tenang ditenung jauh ke dalam dasar.Pelbagai yang tersirat di buku otak.

Kenapa perlu balik sekarang?
Kenapa bila aku nak baik,kau datang balik?

Keluhan demi keluhan dilepaskan.Penat dengan apa yang bakal terjadi.Takut akan bayangannya sendiri.

Bip!

Ummi🤍
-Aisy balik cepat ye,jangan lupa malam nanti☺️

Mesej itu bagai merentap tangkai hatinya.Kalau boleh dia nak lari.Tapi,kemana harus dituju?

Aisy Humaira melepaskan keluhan panjang.Barangnya diletakkan dalam beg sebelum bangun dari bangku batu itu.

Sibuk kaki melangkah ke kereta sibuk juga tangan mencari kunci kereta dalam begnya.

Biaselah beg perempuan tong gas pun ada.Kusyuk tangan mencari tanpa sedar dia terlanggar bahu seseorang.

"Eh ya allah,maafkan saya" ucap Aisy Humaira laju lalu terus ke keretanya.

Tidak berkelip matanya memandang kaki itu melangkah.Sehingga susuk tubuh itu masuk ke dalam kereta.

"Sokay" balasnya lalu menyambung langkah.

Bangku kosong dibawah pokok ditujunya.Keluhan berat dilepaskan seraya jauh pandangan jatuh pada tasik.

Who that girl?
Pretty and weird?

Fikirannya hanya tertumpu pada perempuan yang melanggarnya.Dengan haruman mawar yang menusuk ke dalam rongga hidungnya masih terasa harum.

Uph! Over.

But why i think about her?
It is call firts love?
Pffft, funny

Sudah puas bermain kata dengan hatinya.Langkah kaki dibuka untuk pulang.

I want to find her.

Huh.

Majlis kecil itu meriah dengan tetamu.Pelbagai juadah terhidang.Sudah lama rasanya tidak memanggil jiran makan di rumahnya.

"Terima kasih pada semua yang hadir dan juga selamat kembali anak lelaki saya yang sudah habis belajar di luar, harap nanti boleh tolong saya uruskan syarikat" ucap Tuan Ghazali dengan senyuman tak lekang di bibir tuanya.

"Insyallah baba,Ayyan akan tolong tapi bagi Ayyan rehat luu"

"Suka hati kamu lah"

Terletus tawa tetamu mendengar bualan tersebut.Riuh dengan pelbagai suara di ruang itu.

Aisy Humaira yang hanya berdiri tepi tangga mampu tersenyum nipis.Suka melihat ayahnya gembira.Suka melihat keluarga kecil nya bersatu kembali.

"Aisy jom makan" sapa Puan Halimah.

"Ummi makan lah dulu,Aisy nak ke dapur" balas nya lalu ke dapur.

Kerusi island table ditarik lalu dilabuhkan duduknya.Tudung saji dibukanya.Niqab nya dibuka.

Satu persatu kuih dimasukkan ke dalam mulutnya.Ya,dia lebih selesa makan didapur.

Boleh melantak banyak-banyak.

"Aisy kenapa duduk kat sini?" Pertanyaan dari suara garau itu buat dirinya terkejung sendiri.

Diam.Hanya bunyi angin kipas sahaja.

"Aisy?"

"Ma..maa..af saya naik dulu" laju kakinya naik ke tingkat atas.

Sampai bila Aisy...

"Baaa!!!"

Hanya jelingan diberikan.Beku tahap ikan jerung masak kicap.

"Nak apa?"

"Aihh jangan mungkiri janji mu berader"

Oh.Paper bag yang berada di atas almari besar itu dicapainya.

"Nah" hulur Tengku Ismail kepada adiknya.

"Tenkiu brader"

Sedang leka Tengku Izwan meneliti kotak yang mempunyai lambang Apple itu matanya menjeling kekandanya yang termenung.

Jarang achik termenung macam orang hilang anak? Aik anak? Single je memanjang anak tang mana?

Diam lah ko!

"Achik okay tak?" Tanya nya ingin tahu.

"Okay tapi haih"

"Kenapa ceritalah"

"Eh sibuk je pi tido lah"

"K fine ada masalah jangan cari beta HUH" laju kaki Tengku Izwan keluar dari bilik itu.

Pintu dihempas kuat tanda merungut.Saja cabar.

"Woi aku sepak kang!"

"Seperti yang anda sedia maklum,projek akhir ini anda semua harus bekerja dengan sebuah syarikat untuk memenuhi markah projek akhir nanti.Jadi,pada minggu hadapan beberapa orang korperar bakal hadir ke universiti untuk memilih diantara semua disini bekerja di syarikatnya" panjang lebar Sir Fattih menerangkan tentang projek akhirnya.

Aisy Humaira tekun mencatat pada buku notanya.Sesekali dia meminta kawannya ulang apa yang dia tertinggal.

"Saya harap semua pelajar bersiap sedia dengan resume yang saya minta sediakan pada minggu lepas untuk tunjuk pada korperat nanti.Ingat jadikan projek akhir ini sebagai contoh untuk anda semua masuk alam kerja nanti.Itu saja dari saya jumpa minggu hadapan, assalamualaikum" sambung Sif Fattih.

"Weh Aisy kau rasa kan korperat tu dari mane?" Tanya Dania tak sabar.

"Lahh tanya aku kenapa aku mana tau"

"Oh eh ingat kau tau"

"Macam macam lah kau dah jom pi makan"

"Let's go" bab makan laju je semua.

Fail hitam itu dibelek dengan khusyuk sambil mata mengerling data yang tertera pada skrin laptop.

"Masuk!" Laung nya apabila bunyi ketukan pada saluran telinganya.

"Boss ni fail untuk projek minggu hadapan" hulur personal assistant nya, Yasmin Qela.

"Ok terima kasih and make sure kosongkan jadual saya minggu hadapan just only focus pada projek ni"

"Baik boss,saya keluar dulu"

Sebaik sahaja pintu ditutup laju tangannya menyimpan fail yang dibelek takdi ditukat dengan fail biru yang baru diterimanya.

"Oh no, student university work here for one month.Relax Ismail kau boleh handal benda..haih"

Sudah pelbagai yang terawang pada fikirannya.

Fokus kerja Ismail!


Do vote ⭐ and comment💌

My husband Encik Tengku ✓Where stories live. Discover now