14. Bad Things Happened

22 3 0
                                    

"SEOHYUN EMERGENCY! DOYOUNG... DOYOUNG..." "Doyoung kenapa?" tanya Seohyun dengan cemas "Doyoung.... accident..." terduduk Choi Seohyun mendengar kata-kata Minju.

"Seohyun.. why? what's wrong?" tanya Puan Oh dengan risau "Doyoung... Doyoung accident" jawab Seohyun sambil memejam rapat matanya.

SKIP

Seohyun yang bergegas ke hospital terus ke bahagian emergency dan melihat Minju sedang menangis "Minju!" "Doyoung mana?" soal Seohyun dengan cemas "I think.. I dengar yang Doyoung have to undergo surgery...." balas Minju sambil menundukkan pandangannya "SURGERY?!" "Uncle Auntie mana?" soal Seohyun lagi "Uncle outstation and Auntie ikut.. takberani nak call sekarang"

"jadi sekarang Doyoung kat mana? dia kene undergo surgery apa?" soal Seohyun yang sangat cemas itu " i don't know... I.. I takut sangat tadi jadi I tak dengar apa Doctor tu kata" "Seohyun... tolong selamatkan Doyoung..." rayu Minju sambil menangis

"Dr.Choi?" namanya dipanggil oleh seorang Doctor pakar Gastroenterologi, Dr. Lee Taeyong.
"Dr.Lee?" "kenapa Dr. kat bahagian emergency?" tanya Seohyun pelik.

"Doyoung adalah pesakit saya" kata-kata Dr.Lee mengejutkan Seohyun dan Minju.

"pesakit?" "dia sakit apa?" soal Seohyun lagi. Minju hanya diam seribu bahasa tidak mampu untuk berkata-kata

"ahli keluarga Doyoung mana ye?" "Ibu bapa Doyoung outstation and... ni isteri dia.. Minju" jawab Seohyun sambil memperkenalkan Minju yang berdiri disebelahnya.

"boleh kita ke bilik saya?" ringkas kata-kata Dr.Lee itu. Seohyun terdiam dan mula rasakan sesuatu tidak kena akan situasi itu. "Seohyun.. u ikutlah sekali" kata Minju yang mengajaknya ke bilik Dr.Lee sekali walaupun dia bukan ahli keluarga Doyoung.

SKIP

"suami saya dalam bahaya ke?" "accident dia teruk sangat ke?" "dia okay tak?" "dah sedarkan diri?" tanya Minju bertubi yang amat merisaukan suaminya

"suami Puan selamat... cuma... ada perkara lain yang membimbangkan" jawab Dr. Lee dengan tenang "perkara lain?" "apa maksud Dr.Lee?" Minju mula gagap menanyakan soalan.

"En.Doyoung menghidap penyakit kaser hati" "kan..ser.. kanser.. hati?" gagap sungguh Minju mendengar kata-kata Dr.Lee itu. Seohyun yang mendengar kata-kata Dr. Lee menutup mulutnya dengan tangan kirinya "tak.. tak mungkin" kata Seohyun sambil menggelengkan kepalanya berkali-kali.

"En.Doyoung datang ke hospital beberapa minggu yang lepas dan hampir pengsan dihadapan hospital... dan saya yang melihat keadaannya seperti itu, membawa dia membuat pemeriksaan" "keputusan diagnosis yang kita dapat adalah En.Doyoung menghidap kanser di bahagian hatinya" terang dan jelas kata-kata Dr.Lee itu

"macam mana.. macam mana boleh dia dapat kanser ni? I mean kenapa sekarang? dia sihat je" jawab Seohyun yang sangat tidak mempercayai kata-kata Dr.Lee itu.

"saya dapati En.Doyoung kerap minum minuman beralkohol" "walaupun dia tahu badannya tidak mampu mengambil minuman beralkohol berlebihan, dia tetap meminumnya" jawab Dr.Lee yang membuatkan Minju diam seribu bahasa.

"minuman beralkohol?" "Doyoung minum?" "sejak bila?" kata Seohyun sendiri

melihat kedua-dua wanita itu kaku dan tidak mampu menerima kenyataan Dr.Lee bersuara "saya cadangkan En.Doyoung untuk melakukan pembedahan memandangkan kansernya masih di tahap awal.."

Minju yang mendengar cadangan Dr.Lee itu terus memandang tepat ke arah Dr.Lee "boleh Dr... kalau cara itu mampu menyelamatkan suami saya" "saya setuju"

"Doyoung takkan setuju" kata Seohyun sambil menundukkan kepalanya ke bawah

mendengar kata-kata Seohyun membuatkan Minju meninggikan suaranya dihadapan Dr. Lee "APA MAKSUD U DOYOUNG TAKKAN SETUJU?! KITA NAK SELAMATKAN DIA! KENAPA DIA TAK SETUJU PULAK?!" Minju meninggikan suaranya sambil air mata mengalir keluar diwajahnya

"betul kata Dr.Choi... En.Doyoung menolak cadangan saya dan tidak setuju untuk menjalani apa-apa rawatan" tertampar sungguh kata-kata Dr.Lee itu pada Minju

SKIP

"apa yang I akan bgtau mama papa Doyoung? I tak jaga dia dengan baik... I yang punca Doyoung macam ni" kata Minju dengan penyesalan diwajahnya "macam mana boleh benda ni jadi? Doyoung yang I kenal tak minum" "macam mana dia boleh berubah?" soal Seohyun bertubi-tubi kepda Minju

"semua ni salah I... I yang buatkan Doyoung sakit.. kalau bukan sebab Doyoung keluar cari I malam semalam sebab risaukan I yang pregnant anak dia mesti.. mesti benda ni takkan jadi.. and Doyoung pun takkan accident"

Kata-kata yang keluar dari mulut Minju buatkan Seohyun terdiam dan tak mampu berkata apa-apa.

"you... u.. pregnant?" tanya Seohyun dengan suara yang perlahan "Seohyun... please... Please selamatkan Doyoung..." "I'm begging you.. please" rayu Minju sambil memegang kedua belah tangan Seohyun

"hari yang Dr.Lee jumpa Doyoung kat hospital... Doyoung buat apa kat sini?" tanya Seohyun pelik "Doyoung.. dia setiap hari akan datang hospital untuk tengok u dari jauh.. and this is one of the reasons why kitorang gaduh malam semalam" jawapan Minju membuatkan Seohyun terkejut...baginya Doyoung sudah melupakannya kerana sudah hampir 2 bulan dia bergelar suami kepada Minju dan langsung tidak menemui atau menghubunginya.

"Seohyun?" "kenapa u kat sini?"

My Love, DWhere stories live. Discover now