الفصل الرابع

2.3K 93 5
                                    

في كافتيريا المستشفى كان يجلس أيهم بصحبة داليا،فهم اصبحو اصدقاء لتردف داليا بسعاده بالغه.

داليا بفرحه:مبارك يا أيهم.!!؟

أيهم ببسمه:الله يابارك فيكِ..!

داليا:مش قادره اوصفلك فرحتي اخيراا اتعينت هنا.!!؟

أيهم:الحمد الله.!!

داليا: الحمدلله،
لتكمل بحماس:خبر زي دا محتاج اننا نحتفل بيه.!؟

أيهم بتأكيد:اكيد انشاء الله.!!

ليقاطعهم احد الممرضات وتخبره ان هناك مريضه اتت الان وحالتها خطره ليستأذن من داليا ويذهب لإسعافها لينصدم عندم يرآ جابر امام العنايه المركزه ليخفق قلبه بشده ويقف مكانه يإخذ نفسه ويقترب من الغرفه ليدخل دون ان يعير جابر اي اهتمام،ولكن يقف عندما يردف جابر بحده.

_علي فين.!؟

أيهم ببرود:هكون داخل العب مثلاً،اكيد داخل اشوف المريضه اللِ جواه..!؟

جابر بنفي:علي جثتي لو انت اللِ هتعلجها،
ليرفع صوته:دكتور غير دا بسرعه.!!؟

الدكتور اخر:للاسف يا فندم مفيش غير دكتور أيهم الموجود في قسم النسا وحالة المدام خطر مش هتتحمل نستنا لما دكتور يجي.!!؟

جابر بعند:قولت لا.!!

الدكتور:تمام يا فندم احنا بعتنا لدكتور وزمانه جاي بس حضرتك اتفضل معانا عشان تمضي ان اي ضرر صاب المدام ملناش ذنب فيه.!!؟

جابر بتردد:هيا حالتها اي.!؟

الدكتور بتلقائيه:لو طلعت عايشه يبقا من رحمة ربنا ليها.!!؟

جابر بتوجس:هيا حالتها خطر للدراجه دي.!!؟

الدكتور:دا نذيف لو مدخلش دكتور ايهم عشان يوقفه هتموت.!؟

جابر:ادخل طيب.!!

أيهم بحنق:ما كان من الاول..!!

ليدلف للغرف ويقع قلبه من منظره حبيبته فهي اشباه بالموتي حقاا ًليهرول لها ويردف بخوف.

_كارمن يا حبيبتي اي اللِ حصلك!!؟.

كارمن:........لا رد.

لتأتي داليا بعد له فهيا كانت بممر المستشفى اثناء مشاجرتهم لتعلم انها هيا.

داليا:الحقها يا أيهم،اركن كل حاجه علي جمب وانقذ حياتها،حياتها بين ايدك انا عارفه ان اللِ انت فيه صعب بس عشان خاطرها بلاش تخسرها،ابدأ يلاا يا أيهم انا واثقه فيك،وهيا كمان واثقت فيك بلاش تخذلها المره دي كمان،يلاا يا أيهم انا معاك...!!؟

كانت هذه الكلمات لها سحر خاص له فجعلته يقف ويبدأ بإسعافها ودموعه اخذت مجراها علي وجنتيه،وهيا ظلت معه تشجعه،فا الوضع صعب عليه وعليها ايضااً فا الان حبيبته حياتها بين يداه اي خطا ولو صغير سيادي بها الي الهلاك.

نوفيلاة "جعلني حطام إمرأه" حيث تعيش القصص. اكتشف الآن