داليا:انها ترجع زي الاول هياخد شهوور وممكن سنه وممكن اقل وممكن اكتر.!!؟
أيهم بصدمه: كل دا!؟.
داليا بحزن: للاسف ايوه دي كان معاها توحد ومن كتر التعذيب اللِ حصل معاه سبب لها إكتئاب، لان مرضَ التوحد أكتر ناس معرضه للإصابه بالإكتئاب.!!؟
أيهم بحبور: طب والعلاج اي..!؟
داليا: هنحتاجك معانا لان انت الجزء العاطفي فيها انت حب حياتها، فهيا اكتر حاجه هتتمسك بيها انت، بس عايزه منك صبر وتعاملك معاها علي اساس طفله 4 سنين فاهمني، واول حاجه لازم نعمل اننا نحسن من نفسيتها لان دا احتمال كبير يخليها ترجع تتكلم، وبعدك هنبد نعلاج الاكتئاب دا بس في علاجه محتجين الاسره عشان هتبقا عامل اساسي في تحسنها، بس اللِ انا شايفه ان علاقته هتبقا متوتره بعد اللِ حصل بس لوقتها تكون رجعتلها القدره علي الكلام ونشوف هنعمل اي..!؟
أيهم: إن شاءلله..!!
........................
مرة ستة اشهر ومازالت كارمن علي حالتها واسواء مما جعل أيهم يفقد الامل بها، ومازالت داليا معهم ولم تتركها ابدا، وتحسنت حالة جابر ودلف للمصحي لعلاجه من الادمان واليوم هو موعد خروجهمن المصحي بعد ان تعلاج من الادمان بشكل كامل.
...........................نجلاء ببسمه:حمدالله علي سلامتك.!!؟
جابر بشرود:الله يسلمك يا نجلاء؛
ليكمل بتساؤل:متعرفيش كارمن عامله اي.!؟نجلاء بحزن:تعبانه جداا،ولسه لحد انهارده في المستشفي،وحالتها كل يوم بتسوء ومش قابله العلاج نهائي..!
جابر بتنهيده:ولسه فاقده النطق..!؟
نجلاء بتأكيد:ايوه..!!
زوجته الاخره مديحه:اللِ متعرفهوش يا اخويا انها رافعه قضية خلع عليك.!؟
جابر بصدمه:ايي.!!؟
صفاء وهيا تلوي فمها:اه يا اخويا واحنا كنا مأجلين كل حاجه لحد ما تخرج من بالسلامه.!!
جابر بغضب:انا مستحيل اطلقها..!؟
نجلاء بهدوء:لي!!؟.
جابر بستغراب وتعجب من هدوءها:اي اللِ لي..!؟
نجلاء بحده يكسوها الحنق: اتقي الله يا جابر اللِ شافته معاك مش قليل ومازالت بتعاني بسببك،دي حتي مندور عيالك،سيبها لحال سبيلها ارحمها بقا انا وانت عارفين انت كنت متجوزها لي وعلي ما اظن خدت اللِ انت عايزه وبذياده،سيبها تعيش اللِ باقي من عمرها تلم اللِ راح منها،كفايه انها مقاطعه اهلها وملهاش حد،سيبها لحال سبيلها يا جابر وربنا يهديك.!!
جابر بشرود بكلامها:مش هسيبها.!!
نجلاء ببرود:يبقا مش هقعدلك فيها يا جابر وهروح بيت اهلي ومش عايزه اشوف وشك في الشركه.!!
أنت تقرأ
نوفيلاة "جعلني حطام إمرأه"
Short Storyكانت تظهر له انها قويه، بارده لا تبالي بما يفعله بها؛ الي ان تنزوي وحدها وتفرغ ما بقلبها،ما تشعر به من وحده وآلآم، دأئما تظهر لهم عكس تماماً ما تشعر به،فـَ هي تحترق من داخل ولكن تظهر لهم لامباله صمت،صامته بطريقه مخيفه، فـَ هي لا تبكي لا تتحدث عما ي...