Heyyo sori lama banget🙏btw ada lagi ke yang baca? Because i rasa macam nak stop lah... uolls bagi lah pendapat ihik
Selamat menjamu selera🍞🥐🥖🥨🥯🥞🌭🥪🌮🌯🥙🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭
Jangan lupa bismillah dan alhamdulillah (ehem* understand en ngehehe)
---
Betul kata Angah.
Hari ini aku dah mula meroyan. Memandangkan barang yang aku perlukan hanya berada di DIY, hari ini aku perlu turun ke pekan semula.
Dan aku perlu ke sana bersendirian memandangkan petang ni Angah menyibukkan dirinya yang tak pernah pun sibuk melainkan menyibuk hal orang lain.
Haa aku pon pening.
Aku memarkingkan skuter kuning kesayanganku bersebelahan sebuah kereta honda hitam memandangkan tempat parking motosikal sudah penuh.
Awal-awal lagi dah penuh. Haih... takpe, sekejap je kot.
"Ehem," suara deheman seseorang itu membuatkan aku tertoleh kiri kanan sedang tangan membuka helmet.
Melihat saja gerangan tersebut terus aku menjuling mata ke atas. Aku mengabaikannya lalu skuter dikunci.
"Hei, ada lesen ke tak ni? Main sedap je parking," dia dah bersuara.
"Ha, memandangkan Encik dah ada kat sini. Encik jagakan motor saya sekejap ye. Saya nak beli barang sekejaapp je lepas tu saya datang balik. Bye," terus aku meninggalkannya tanpa berpusing belakang. Sempat aku capai kunci skuter beserta dompet kepunyaanku. Tulah siapa suruh tegur?
***
Aku menghela nafas lega seusai keluar membeli barangan yang aku perlukan. Mujur sempat. Sudah lah tinggal berapa ketul je barangnya.
Aku kembali mendapatkan skuterku. Melihat kelibat manusia yang masih berada di situ membuatkan aku tersengih tidak bersalah. Dia mengangkat kepala memandangku.
"Sekejaappnyaa beli barang," dia mengejekku. Sanggup betul dia bertapa tengah-tengah panas ni. Aku hanya mampu tersengih.
"Thanks," aku pun tak tahu aku berterima kasih untuk apa. Sepatutnya aku cakap padan muka. Yelah, siapa suruh tunggu? Maksud aku, siapa suruh dengar cakap aku? Haha.
"Thanks not excepted. Dah jom ikut saya," dia berjalan dua langkah.
"Eh, nak pergi mana? Saya nak balik dah. Encik ni dah la tiba-tiba je muncul. Nasib baik tolong jaga skuter saya kalau tak saya jerit kuat-kuat cakap encik nak mencuri."
"Ohh, kita dah tolong nak kata kita pulak ye? And stop call me Encik, please," pintanya.
"Suka hati saya lah nak panggil apa pun. Lagipun, kita kenal ke?" Aku bersilang tangan sambil smirk ke arahnya. Serentak dia memandang tepat wajahku.
"Awak dah tak kenal saya Ita? Sampainya hati," dia tersebik sedih. Badan macam lelaki gagah mengalahkan bodyguard. Muka pula dah macam budak-budak mengalahkan Dana.
"Siapa Ita? Kalau awak kenal saya, mesti awak tau nama saya. Takkan saya sorang yang tau nama awak, Encik Rizky?" Perkataan Encik Rizky aku tekan. Biar dia sedar diri sikit.
"Tapi Ita, awak tau kan saya-"
"Awak apa?" Aku sengaja memotong percakapannya. Dengan tangan bersilang di dada. Dengan kepala mendongak bagaikan berlagak padahal memandang dirinya yang serba tinggi mengalahkan Kwang Soo.
"Fine. Rozita Rahziah binti Ramlee. Saya, Rizky Aimanin ingin meminta maaf atas segala kesilapan yang telah saya lakukan sepanjang kita berkawan. Sebagai tanda kemaafan, biarlah saya menjamukan makanan yang awak terbayang-bayangkan selama ini. Sudikah awak terima kemaafan saya? Dan sudikah awak menjadi kawan saya semula?" Percakapannya yang panjang lebar membuatkan aku tercengang.
Bukan sebab dia cakap banyak, tapi...
"Macam mana awak tau nama penuh saya? Sampai nama bapa saya pun awak tau," aku sudah memandangnya dengan penuh musykil. Aku sendiri tau nama dia Rizky je. Kalau aku tak nampak dia punya nametag semalam, mesti aku cuma panggil dia Iki saja.
Aku hampir tergelak jugalah waktu dia sebut nama aku tadi. Kalau aku tak kenal dia dan tak tahu akan kelemahannya itu, mesti aku tak sedar pun pelat dia tu. Seperti awal-awal aku bertemu dengannya dulu.
"No. Awak cakap dulu, sudi atau tak?" Dia mengalih topik.
"Kalau saya cakap tak?" Aku kembali bersilang tangan. Ingin melihat reaksinya.
"Fine. Awak boleh balik. Malam nanti awak sendiri yang tak dapat tidur sampai ke pagi sebab tertanya-tanya mana saya tau tentang nama penuh awak bagai. Dan awak sendiri akan overthinking macam-macam sampai esoknya awak sendiri yang datang jumpa saya semula. Saya tak apa. Yang penting saya dah cakap apa yang patut dicakapkan. Waktu tu, awak sendiri akan malu sendiri sebab datang ke sini semata-mata nak jumpa saya buat kali yang ketiga sejak kita lost contact hari tu," sekali lagi, panjang lebar kata-katanya. Perkataan awak sendiri berkali-kali ditekan. Ayatnya yang terakhir membuatkan aku menjuling mata ke atas.
Datang ke sini semata-mata nak jumpa dia? Buat kali ketiga? Bruhh kau ingat aku nak sangat jumpa kau? Dan apa? Lost contact? Dia yang sangat tidak pandai membuat lawak.
Aku rasa mata aku dah hampir juling sebab asyik menjeling dia dengan tajam. Sakit mata aku. Aku ingin membalas kata-katanya tapi aku tak tau nak balas apa. Akhirnya aku cuma memberikan satu senyuman manis. Atau sinis.
"Fine," aku mencapai helmetku. Dengan kasar aku menyarungnya ke kepalaku. Last-last aku terkial-kial sendiri sebab entah macam mana bende ni tersangkut. Hati tengah membara lagi tambah geramlah bila nampak dia cuba nak tahan senyum.
Menyampahlah aku dengan helmet ni hari ni. Cepatlah! Aku nak cepat balik ni.
Tiba-tiba terasa helmet yang tersangkut ditarik lembut oleh seseorang. Habis rosak awning aku. Cepat-cepat aku menghadap cermin skuter untuk memastikan tudung aku tidak rosak seperti yang aku bayangkan.
"Dah cantik dah. Tak payah nak pastikan lagi," suara gagak berbunyi lagi. Aku mengabaikannya lalu membetulkan semula tudung yang dah memang elok. Hmm sama je macam tadi kira betul lah dia cakap tu.
"Eh,mana helmet tadi?" Aku sampai terpusing-pusing. Cuba mengingat kembali mana aku meletakkan helmetku sebelum mata tertumpu ke arah kepala dia.
"Ambillah," ujarnya dengan gigi putih cantik tersusun ditayang.
Dia dah pakai helmet aku! Habislah helmet aku nanti bau rambut dia!
Aku pula termangu sendiri. Takkan nak lompat-lompat pula macam beruk mencapai helmet tu kalau dah tau sendiri tak sampai? Buat malu je nanti.
"Jom. Ikut saya," arahnya. Dia berlalu pergi bersama helmetku yang masih tersarung di kepalanya.
Arghhh dia memang sengaja!!! Memang tiada pilihan lain selain mengikut arahannya. Aku menyepak angin sebelum berjalan mengikutinya. Mulut pula terkumat-kamit menggumam segala rasa. Belakang kepala yang tersarung helmet milikku berkali-kali aku jeling.
Tunggulah. Ada ubi ada batas.
YOU ARE READING
B A K E R
Short Story[ O N G O I N G] Pertemuan diantara gadis pejabat dan seorang pembuat roti di sebuah perhentian bas. " Ambil jelah. Ini roti dari bakeri saya. Dijamin sedap. Alang-alang ni saya promote sekali"- Rizky " Terima kasih err...cef?"- Rozita " Awak bole...