Sepi seketika. Waktu bagaikan terhenti. Aku bagaikan kehilangan semua pancaindera kecuali mata. Hanya memerhati dia yang turut memandang tepat ke dalam mataku."Boleh saya tanya soalan kepada awak pula?" Aku bagaikan tersedar. Pancaindera yang hilang tadi automatik berfungsi apabila mendengar suara lembutnya.
Aku sekadar mengangguk. Masih belum bersedia nak bersuara. Takut nanti suara aku bergetar pula. Tak pasal-pasal dia gelakkan aku.
"Apa pandangan awak waktu pertama kali kita bertemu?" Dia masih memandang tepat ke mataku membuatkan aku sedikit tidak keruan. Boleh tak cover sikit mata tu? Tundukkanlah pandanganmu wahai lelaki urgh!
Aku berfikir seketika. Mengingat kembali momen-momen beberapa bulan yang lalu. Liur berkali-kali aku teguk bagi menghilangkan gugup di dada.
"Hmm psyco," jawabku bersahaja.
"What? Kenapa?" Aku dapat lihat dia agak tercengang dengan jawapanku.
"Sebab awak muncul dengan tiba-tiba. Lepas tu tahu saya tunggu dekat bus stop tu dari pukul berapa pula tu. Dengan tak habis-habis gelakkan orang. Ingat tak seram ke ha? Nasib baik hati bagi roti waktu saya memang tengah lapar," terus dia ketawa mendengar balasanku.
Aku agak terpesona. Indah pula tengok dia ketawa macam ni. Kalau tak dulu rasa menyampah.
"Baik. Saya terima yang itu. Now macam mana?"
"Annoying," tanpa berfikir pun aku menyebut perkataan itu. Sekali lagi membuatkan dia ketawa. Malah lebih kuat daripada tadi.
"See? Saya tak faham apa yang kelakarnya? You're so annoying." Aku menyuapkan pai madu ke mulut. Agak terkesan sebab dia asyik gelakkan aku. Namun, habis saja sesuap pai itu ditelan membuatkan aku tersenyum sendiri.
Dia buat khas untuk aku ihik.
Astaghfirullahalazim Rozita! Dia tu suami orang. Ish, tak boleh terus macam ni. Bertambah dosa aku nanti kalau goyang rumah tangga orang.
"Ehem, kenapa awak duduk sini? Pergilah buat kerja. Bos tak marah ke nanti tengok awak buang masa kacau saya," aku cuba menghalaunya. Agak sensitif ya melihat dia ni macam tak ambil kisah pun duduk berdua dengan aku. Padahal Dana sudah ke dapur.
"Soalan apa ni Ita? Awak nampak kan tempat ni terpampang nama siapa? Semestinya saya bos dekat sini. Suka hati sayalah nak buat apa yang saya suka. Terutama sekali ganggu pelanggan macam awak," dia menompang dagu memandangku. Aku pula dah hampir tepuk dahi sendiri. Lupa pula tempat ni namanya Rizky's Bake.
"Ita, awak... ada simpan nama sesiapa tak di dalam hati awak?" Terus aku tegak kepala memandangnya. Ini makin pelik ni. Kenapa dia nak ambil tahu soal hati aku pula ni?
"Yang awak nak tau kenapa?"
"Saje." Aku memandangnya musykil. Kemudian, aku melepaskan nafas perlahan.
"Iki, saya tau saya bukan sesiapa untuk cakap benda ni. Malah saya rasa saya tak layak pun nak cakap. Tapi saya terpaksa sebab, awak ni biar betul? Awak boleh duduk berborak berdua dengan saya macam ni tapi biar Dana seorang di dapur tu? Awak tak fikir ke perasaan dia? Sekarang awak boleh pula tanya pasal soal hati saya. Awak tak fikir ke perasaan saya ni fikir apa?"
"Mungkin saya salah faham, tapi kalau awak nak kahwin lebih pun jangan ajak saya. Dan tolong jangan duakan Dana. Dia seorang yang baik. Tolong jaga dia. Dia dah terlalu sakit selama ni," panjang lebar aku titipkan padanya. Sehingga sekali lagi membuatkan dia tercengang. Agak lama. Sampai aku sendiri serba salah lalu menyambung suapan pai madu tadi.
Tiba-tiba tawanya pecah. Aku yang sedang enak menikmati juadah itu agak terkejut sebab dia gelak tiba-tiba. Tawanya kali ini, lebih lama dari waktu dia tercengang tadi dan lebih kuat daripada tawa sebelum ini.
"Seriously, Iki? Tak lawak pun lah," aku agak geram dengan reaksinya. Aku fikir dia akan sedar dan cepat-cepat meminta diri untuk ke dapur. Dia boleh gelak pula?
"Tak. Memang lawak. Awak salah faham ni," dia sambung gelak lagi. Tak fikir langsung dengan pandangan pekerjanya dan pelanggan lain yang memandang. Aku mula buat muka bosan.
"Dahlah. Saya nak balik," terus aku bangun dari duduk. Panas pula aku dengan dia ni. Aku pesan baik-baik dia pergi gelakkan aku. Rasa macam dipersendakan kau faham tak?
"Eh,maaf Ita. Jangan balik dulu. Kita tak habis lagi," dia turut berdiri menahan langkahku.
"Apa yang tak habisnya? Saya dah lama sangat kat sini. Nanti abang saya membebel. Dia tu cerewet orangnya," aku mencipta alasan yang benar. Memang betul pun yang si Angah tu cerewet nak mampos!
"Awak tak perlu risau. Saya dah bagitau abang awak dah yang saya nak jumpa awak. Dia cuma pesan, balik sebelum Asar. Sekarang Zuhur pun belum masuk lagi,"katanya.
"Habis awak ingat saya takde kerja lain seharian nak duduk kat sini je? Lagi satu, macam mana pula awak boleh bagitau dia? Saya ni bukan budak-budak tau yang senang kena bohong."
"Dan saya bukannya orang tak matang yang suka berbohong. Abang awak tu kenalan saya. Please Ita, let me explain," dia cuba memujukku. Wait, dia nak explain pasal apa pula?
"Explain apa ni? Eh Rozi, you dah nak balik ke? I baru nak hidangkan air," suara Dana mencelah mengendurkan sedikit puting beliung yang sedang melanda.
"Eh you ni susah-susah jelah. I tak order pon." Aku agak berat hati melihat Dana membawa dua cup air ke sini.
"Taklah. Ini Abang Riz yang minta. Dia nak belanja you lah ni. Kan Abang Riz kan," Dana tersengih melirik ke arahku.
"Yup. Sit Ita. Danasya pun duduk sekali sini," Dia mengarah.
"Aik, kenapa ajak Danasya sekali?"
"Dia salah faham tentang kita."
Darah bagai meresap ke mukaku. Apa ni? Aku salah faham apa?
Dana sudah mengambil tempat di sebelah tempat dudukku tadi. Mereka berdua memandangku yang masih berdiri.
"Sinilah Rozi. You salah faham apa dengan I dan Abang Riz?" Dana menepuk kerusi di sebelahnya. Aku melepas nafas perlahan. Lambat-lambat menurut jua.
"Macam ni Ita. Saya ni orang Perak," Rizky memulakan bicara. Aku mengerut kening mendengarnya. Sebelum sempat mulutku menyoal apa kena mengenanya dengan hal ni, akalku lebih pantas bertindak memikirkan perbualan aku bersama Dana malam tadi.
"Bukan you kata semalam suami you orang perlis ke?"
"Memanglah. Kenapa?" Dana juga pelik dengan pertanyaanku.
"Habis kenapa dia kata dia orang Perak?" Laju kepala Dana memandangku dengan pandangan anehnya.
"What? You ingat Abang Riz ni suami I ke?"
"Dah tu you panggil dia abang?"
"Gosh! Bukan Rozi. I panggil dia abang sebab dia ni abang ipar I, bukan suami I. Sebagai isteri yang mithali, I kenalah hormat semua ahli keluarga suami I. Patutlah you salah faham. You tafsir I panggil Abang Riz lain rupanya," tergeleng kepala Dana menjelaskan. Aku sedikit terpempam.
"A-abang ipar?"
---
Assalamualaikum semua. Maaf ambil masa yang lama T^T stucknya satu tempat je tapi berbulan nak fikir. Maaf tau T^T terima kasih yang masih menyokong. Ni sayang lebih ni aisy.
Disebabkan tu, nah dua ketul update❤harap masih sudi menanti hewhew♡
YOU ARE READING
B A K E R
Cerita Pendek[ O N G O I N G] Pertemuan diantara gadis pejabat dan seorang pembuat roti di sebuah perhentian bas. " Ambil jelah. Ini roti dari bakeri saya. Dijamin sedap. Alang-alang ni saya promote sekali"- Rizky " Terima kasih err...cef?"- Rozita " Awak bole...