Aku melangkah masuk setelah menanggalkan kasut dan memberi salam.
"Uit, awal kau balik? Selalu nak dekat maghrib baru nampak batang hidung," suara dari kakak sulungku, Sueraya kedengaran.
"Apa kau ni kak? Dia kan baru dapat beli skuter idaman dia tu. Memang lah sekarang dapat balik awal. Kalau tak tercongok je dia sorang-sorang nak tunggu bas sampai. Sekurang-kurangnya dia pandai berdikari guna pengangkutan awam. Nak harapkan kau? Hari-hari balik dengan mana-mana jantan yang entah siapa-siapa," Angah, abang keduaku mula membelaku.
"Eh, kau cakap elok sikit. Aku ni kakak sulong kau tau? Hormat banyak, bukan sikit," Kak Sue tak habis bersuara.
"Kesah pulak aku," Angah menjelir lidah sengaja mengapi-apikan lagi angin Kak Sue. Macam tak tau pulak angin orang mengandung tu macam mana.
Aku mengabaikan mereka yang mula berperang tarik telinga dan ke arah bilikku.
Masuk saja bilik, tanpa menanggalkan tudung dan stoking, aku terus melompat baring ke atas tilam empukku. Urgh..lelahnya... Mataku pejam sejenak. Seronok betul dapat baring.
Tok! Tok!
Halah, menganggu betul!
Aku lekas bangkit. Karang diabaikan makin kuat ketukan di pintu tu nanti. Macam tak kenal Angah aku tu.
"Haa nak apa?" Tanyaku sebaik saja membuka pintu. Nampak Angah yang tak segak lagikan tak bergaya menilik aku dari atas sampai bawah. Terus diketuknya kepala aku.
"Aduh!" Kepala yang diketuk aku gosok. Kuajaq punya Angah!
"Asal tak tukar baju lagi? Kata semalam nak ikut Angah ke pekan. Ni mesti tak solat lagi kan? Dengan tudung selekehnya. Pergi solat dulu. Mandi cepat sikit kalau tak Angah tinggal," usai berkata terus dia meninggalkanku tanpa sepatah pun aku sempat membalas. Aku terpinga-pinga. Terus pecut masuk ke bilik air bagi membersihkan diri.
***
JARUM terakhir aku selitkan di bahu. Takdelah nanti tudung aku berkibaran bagaikan Jalur Gemilang. Pelembap bibir aku oles sikit di bibir lalu dikemam. Siap! Tak payah berbedak. Karang berpeluh jugak.
Tergesa-gesa aku mencapai dompet dan handphoneku. Angah ni bukan boleh kira. Nanti ditinggalnya aku. Nasib aku tak boleh solat.
"Pesan kat Angah belikan sekali blueberry chesse tart macam hari tu ye? Akak mengidam lah pulak," sempat Kak Sue mengoder ketika aku mengenakan kasut. Aku hanya membalas dengan anggukan.
Prengg! Prenggg...
"Sabarlah!" Aku menjerit kepada Angah yang sengaja memulas motornya itu.
"Pergi dulu Kak Sue!"
"Haa hati-hati. Jangan lupa pesan akak tadi!"
---
Terima kasih kepada yang sudi membaca🥺
Uhuk *menterharu
YOU ARE READING
B A K E R
Kısa Hikaye[ O N G O I N G] Pertemuan diantara gadis pejabat dan seorang pembuat roti di sebuah perhentian bas. " Ambil jelah. Ini roti dari bakeri saya. Dijamin sedap. Alang-alang ni saya promote sekali"- Rizky " Terima kasih err...cef?"- Rozita " Awak bole...