8

6 3 0
                                    

" dah lah .. jom balik . Aku penat dah tawaf satu bangunan nih " keluh laila .

" samalah wey " balasku .

" astaghfirullah hal azimmm!!!! " laila menjerit .

" kau tengok lah tu mai . Ni aku malas kalau nak shopping . Tak boleh ker kalau dia buat satu line ekspres untuk 10 barang ke atas ! " bebel laila sambil laju mendapatkan lorong .

Bapak panjang wey . Hmm bersabarlah .

' innallah ha ma'assobirin '
- sesungguhnya , allah sentiasa bersama dengan orang yang sabar .

Laila sudah ke hadapan . Dia mana suka lambat lambat nih . Bab bawak troli kalah train . Aku ingat , masa aku kecil dahulu perangai dia sejibik lah dengan mek lela nih .

" hmm " aku mendengus perlahan .

Aku pergi ke arahnya . Botol dan beberapa barang aku capai dari troli dan aku susun rapi di atas tempat scanner . Nanti benda alah tu dia gerak sendiri . Aku nih , umur dah 16 nak masuk 17 dah pun .. benda alah ni pun tak tahu nama apa .

" lela , kau tau tak nama benda alah nih " jari telunjukku mengarah ke arah benda alah hitam yang bergerak waktu scan .

* ( author menangiss tak tahu nak panggil apa )

" ermm tak tahu . Mana lah aku tahu . Aku bukannya pengurus kedai ni " balas laila .

" japp aku tanya kakak ni " sambungnya lagi . Laila bergerak ke hadapan untuk memudahkan ia berkomunikasi bersama kakak casher itu .

" ermm.. kak , nak tanyalah .. apa nama bende alah ni eh ? " tanya laila lantas menunjuk ke arah bende alah itu .

( author kecewa lalu pasrah )

Kau ni laila , kalau dah cakap memang dah tak reti nak tapis kee .. molek sangat lah dia pergi tanya macamtu . Aku rasa kerajaan perlu buat sekolah SK PEMULIHAN ADAB for budak budak yang akhlak dia..

alhamdulilah nak mati putus jantung aku bila dengar .

" ermm dik .. akak pun tak tahulah " jawab cashier itu lalu dia menggaru tudung . No , no , i mean kepala . Tapi tak nampak rambut .

" akak ni tak tahu " balas sahaja laila .

Ooo.. oke .. aku dah dengar . Kau lambat .

" kenapa dik ? " tanya cashier itu kepada laila .

" tak lah akak .. ni haa kawan mithali saya nilah . Nak tahu sangat apa nama bende allla.... " balas laila hampir separuh nyawa ayat .

" ni roller cashier machine " sapa suara garau lelaki itu ke arah kami dari belakang .

Allah pak pande ni sorang . Nasib aku tak mati rejung elektrik kat sini . Laju jantung aku duk main serang serang camnih . Allahuakbar ! .

Kami menoleh ke belakang . Kecuali aku sahaja sebab .

IKHTILATTT!!!! . Harus dijaga dengan bukan mahram . Kecuali atuk . Tapi ada jer atuk yang menggatal . Banyak je kes .

( seorang atuk dipercayai merogol gadis cucu kandungnya yang berusia 13 tahun ) berita awani .

Actually aku perasan lama dah mamat ni perhati je kitaorg . Cuma aku tak tengok muka dia . Just anggaran macamtu je .

Memanglah dah banyak soalan . Bayar jelah . Kalau aku jadi dia pun aku bengang .. maybe dia nak cepat kut .

" mai .. " bisik laila memandang biji mata kornea ku .

" nape "

" tuh " laila menunjuk jarinya .. angkat sedikit ke belakang takut dikhuatiri mamat tu perasan .

THE SECOND JOURNEY  Where stories live. Discover now