Viinaa ja kaljaa

0 0 0
                                    

Niko:

Olimme kuulleet Aleksin ja Ollin kanssa että Iiro ja Vilho ovat menossa ryyppäämään jonnekin. Jaakko oli menossa sinne mukaan. Menimme Aleksin kanssa Ollille. Haluttiin selvittää minne ne olivat menossa.

Olli: Minne te ootte menossa ryyppää?
Jaakko: Siihe keskustan isoimpaa puistoo
Olli: Okei
Jaakko: Tuuks sä mukaa?
Olli: Emmä tiiä voishan sitä miettii
Jaakko: Tuu ihmees pitää hauskaa ja juomaa
Olli: Juu

Päätimme lähteä illalla 21 jälkeen Ollilta. Pääsimme perille. Ne joi siellä viinaa ja kaljaa. Siellä oli meijän tutuista Vilho, Iiro, Jaakko ja Miika. Monet taisi olla meidän koulusta mutta en tiedä ketä he olivat. Musiikki soi ihan täysillä.

"Moro jätkät" Jaakko sanoi meidän takaa. "Ottakaa kaljaa täst näi" Jaakko sanoi ja antoi meille kaikille kaljat käteemme. "Kiitos" Olli sanoi. Olli ja Aleksi menivät jengin joukkoon. Itse jäin vähän sivummalle. En halunnut mennä tuonne mun kiusaajien joukkoon. Join kaljan puiston penkillä ja katsoin kun Olli ja Aleksi roikkuivat toisissaan ja tanssivat.

Olin saanut ensimmäisen kaljan juotua. Hain jonkun repusta toisen kaljan. Avasin sen ja menin takasin penkille istumaan.

Olin juuri lähdössä kotiin. Näin Vilhon kaatuvan tosi huonon näkösenä maahan. Iiro juoksi heti hänen luokse. Jäin katsomaan tilannetta.

Päätin lähteä seuraamaan Iiroa. Hän yritti raahata Vilhoa ilmeisesti kotiinsa. Se näytti vähän ikävältä. Hän meni jonkun kerrostalon sisälle. Mietin hetken että meenkö sisälle kattomaan selviääkö tuo vai meenkö vaan kotiin.

Päätin mennä kattoo miten se selviää. Yritin mennä mahdollisimman varovasti ettei se huomaisi mua. Avasin oven ja näin Iiron seisovan Vilhon kanssa mun edessä. Iiro kääntyi ja näki mut. Vilho tippui samalla maahan. "Mitä vittua sä täällä teet?" tuo kysyi ihmeissään.

Iiro:

"Mitä vittua sä täällä teet?" oli ainoa asia minkä sain ihmeissäni suustani ulos. "Mä olin siellä puistossa myös" tuo kertoi. "Oliks säki juomassa?" kysyin. "No pari kaljaa join mut en muuta" Niko kertoi.

Hän oli lähdössä pois. Tiesin kuinka vihainen Niko on mulle kaikesta mitä mä oon tehnyt. Olishan se kuitenkin ihan kiva jos se auttaisi mua Vilhon kanssa.

Nostin Vilhon ylös maasta. Raahasin hänet muutaman kerroksen ylös päin. Sain hänet vihdoin koti ovelleni. Avasin avaimilla oven ja vein Vilhon sohvalle. Hän säpsähti muutaman kerran ja mumisi jotain unissaan. "Turpa kiinni" sanoin. Menin vaihtamaan vaatteeni ylös ja menin itsekin nukkumaan.

Niko:

Voi vittujen vittu. Iiro kertoo nyt Vilholle et seurasin niitä ja voin kuvitella kuinka paljon ne kostaa mulle siitäkin. Menin suoraan kotiin. En tiiä olisiko ollu fiksumpaa mennä katsomaan että Olli ja Aleksi selviävät puistosta kotiin.

Pääsin kotiin. "Missä sä oot ollu?" äiti tuli kysymään. Se on vihanen. "Vastaa mun kysymykseen" hän sanoi korkeammalla äänellä. "Ollin ja Alen kaa ulkona" kerroin. "Missä te olitte?" hän kysyi edelleen korkealla äänellä. "Yhessä puistossa hengailtii ja juteltii vähä kaikkee" kerroin. "Miks vitussa te olitte näi myöhään?" äiti kysyi. "Olist ees ilmottanu et menee myöhään" hän sanoi huokaisten. "Anteeks. Mä lupaan ain ilmottaa jos menee myöhää" sanoin.

Äiti huokaisi. "Mä olin vaa nii huolissani susta" hän sanoi tullessaan halaamaan mua. "Juu mä ymmärrän" sanoin ja halasin tuota takasin. Kello oli jo niin paljon että menimme molemmat nukkumaan.

Olli:

Heräsin ulkoota. Yritin nousta ylös. Päätä särki ihan helvetisti. Oli vitun huono olo. Nousin istumaan ja katsoin ympärilleni. Mä olin jossain puistossa. Muistikuvat alkoi tulemaan pikku hiljaa edellisestä illasta. Mehän oltiin täällä eilen juomassa. Mitä vittua mä oon tehny? Jos mun vanhemmat saa tietää tästä niin en enää ikinä saa nähdä Aleksia tai ketään muutakaan jätkistä. Meidän vanhemmat ei edes tiedä meistä vielä. Tästä tulee ihan hirvee huuto.

Nousin seisomaan ja yritin etsiä Aleksia. Löysin sen puskasta. Kalja tölkki oli ilmeisesti kaatunut tuon päälle. "Ale herää" sanoin. Tuo mumisi jotain. "Hei herää nyt" sanoin vähän kovempaa.

Hän avasi silmänsä. "Missä vitussa me ollaan?" tuo kysyi. "Me oltiin eilen tääl juomassa ja sä taisit sammuu sinne puskaa" kerroin. "Voi vittu" hän huokaisi. Annoin käden tuolle jotta hän pääsisi ylös.

Heti kun Aleksi oli puskasta pois hän alkoi oksentamaan puskaan. Aloin itsekin oksentamaan. "Hyi vittu tää olo" sanoin. "No älä" Aleksi sanoi. "Meijän pitäis varmaa mennä himaa" Aleksi ehdotti. "Juu. Me ollaa ihan vitun kuses" sanoin. "No vittu älä. Mä oon vittu 13 ja juomassa tääl. Mä en usko et mun vanhemmat iha hirveest tykkää täst. Mä haisen varmaa iha kaljalle kun onnistuin kaataa noi mun päälleki" Aleksi sanoi.

Lähdimme samaa matkaa kotiin. Saatoin Aleksin koti ovelleen. Halasimme kun tiemme erkani. Kävelin vielä vähän yli 10min kotiin. Saavuin kotini ovelle ja haukkasin henkeä ennen kun avasin oven. "Moi" sanoin varovasti eteisestä. "Missäs sä oli?" kuulin isäni huutavan. Aleksilta oli tullut viesti:

Aleksi: Sano sun vanhemmille et olit mun ja Nikon kaa hengaa jossain puistossa ja et me mentiin jollekin kaverille yöks
Olli: Joo

"Nikon ja Alen kaa yhes puistossa ja mä ja Olli mentii siit meijän yhelle frendille yöks" kerroin. He olivat tulleet eteiseen. Molemmat näyttivät vähän epäilevältä. "Miks te katotte mua noi?" kysyin samalla kun otin kenkiä pois. "Sä haiset iha viinalta. Te olitte juomassa vai mitä?" äiti sanoi. "Hä? Ei" valehtelin. "Mä en oikeen usko" äiti sanoi. "Voi voi. Omapa on ongelmas" sanoin ja kävelin noiden ohi olohuoneeseen.

"Kyl me tunnistetaan viinan haju" isä sanoi. Huokasin. "Okei okei me oltiin juomassa" myönsin. "VITTU SÄ ET ENÄÄ IKINÄ NÄÄ NIITÄ JÄTKIÄ! HETI KUN NE TULI SUN ELÄMÄÄN ALAT JUOMAAN!" isä huusi. "MÄ EN OO VETÄMÄSSÄ VÄLEJÄ KEHENKÄÄN NIISTÄ! NE ON MUN PARHAITA YSTÄVIÄ! huusin.

"Hei rauhottukaas nyt molemmat" äiti sanoi väliin. "MÄ LUPAAN ETTET TUU NÄKEE KETÄÄN NIISTÄ ENÄÄ IKINÄ!!" isä huusi. Kyyneleet alkoi valumaan mun silmistä heti ton lauseen jälkeen. Entä jos toi on totta? Jos en oikeesti tuu näkemään niitä enää koskaan.

"Tuuppa käymään täällä" äiti sanoi isälle ja he menivät sivummalle. Yritin kuunnella heidän juttelua ja kuulinkin. "Miks sä huudat Ollille noi pahasti?" äiti kysyi. "Se oli vittu vetämässä kännejä. Se on vasta 14" isä sanoi. "Yritä ees ymmärtää sitä. Toi et se ei sais enää hengaa sen ystävien kaa ei oo reiluu millään tavalla" äiti sanoi. "Ymmärätkö?" hän kysyi. "Onks toi sun mielestä ok et se vetää kännei tuol?" isä kysyi. "Ei tietenkää mut se on teini ja tekee kaikkee tyhmää niiku meki oltiin" äiti sanoi. "Me ei viedä siltä sen ainoita frendejä vaan sen takii et se on teini ja tekee jotain tyhmää" äiti jatkoi.

Aleksi:

Pääsin himaan sisälle. Pelotti tosi paljon et ne saa tietää mun ryyppäämisestä. Ihan varmasti haistaa viinan ja kaljan. "Moi" sanoin varovasti. Vastausta ei tullut. "Moi" sanoin vähän kovempaa. Edelleenkään kukaan ei vastannut. Kukaan ei taida olla kotona.

Menin nopeasti suihkuun. Kalja oli jo kuivunut mun hiuksiin. Sain aika ison osan kaljasta pois. Menin laittamaan puhtaat vaatteet päälleni. Kaljaset vaatteet meni pesukoneeseen. Olin fiksu ja laitoin pesukoneen päälle ettei ne haisis enää kaljalle.

Olin vähän aika sitten saanut koneen päälle. Kuulin oven avautuvan. "Moi" sanoin ja menin noita vastaan. "Moro" isä sanoi. Äiti tuli halaamaan mua. "Sä oot kunnossa" hän huokaisi. Nyökkäsin. "Sori etten ollu viime yönä tääl" sanoin. "Ei se haittaa kunhan sä oot kunnossa" äiti sanoi. Nyökkäsin. Laitoin Ollille viestiä:

Aleksi: Ei mun vahvempia ees kiinnostanu missä mä olin. Ei ne kyselly mitää. Ehin käymää suihkussa ja laittaa mun vaatteet pesuu enne kun ne tuli
Olli: Ne haisto must heti viinan ja voin sanoo ettei ne kovin ilosii ollu. Faija uhkas etten sais enää koskaa nähä teitä mut onneks mutsi puhu sille
Aleksi: Kai sä voit nähä kuitenki?
Olli: Joo ei faija enää nii vihane oo
Aleksi: Onneks

———————————————————————
Sanoja 1205

Ens jaksossa on se hiano joulu paska. Piti olla jo pari jaksoo sitte mut nyt se tulee.

Uusi koulu ja uusi elämäWhere stories live. Discover now