......
صوت القارئ يتلو بتلك الادعيه ليؤمنو وراءه..
جالسه هي تنظر ف اللاشئ لم تفق من احداث ذلك اليوم هل حقا توفا طفلها الوحيد! فهو ما تمنته من تلك الدنيا لتفيق من شرودها علي صوت زوجها الصارم قائلا: سعيكم مشكور جميعا وربنا يتقبل منك ي شيخنا تقدروا تتفضلو..
لتقول له بصريخ: انت ايييي! معندكش دم ولا رحمه ده عزا ابنك الوحيد انت فاهم اللي بتعملو ي مراد من امتا وانت بالبشاعه دي...!
لتقول لها الاخري وهي تربط علي كتفها: اهدي ي شروق ونبي اهدي عشان الناس كمان..
لتقول لها بصريخ: لا مش هسكت ابنيييي... ابني مات بسبب جوزك كله بسببكو ده انا... ده انا ملحقتش اتهنا بيه لما رجع من السفر... اهاااااا ي سليييييم...
ليقول مراد بزعيق: خدوها علي فوق لحد ما الناس تمشي خلوها تخرس خالص.
ليقول زين بغموض: مراد وطي صوتك... مالك.. عز الدين يلا نمشي الناس.
ليقول مراد بتعب: مش قادر خلصو انتو انا ف المكتب.
ليقول زين بقلق: اشرف خليك معاه.
ليومئ له اشرف بالموافقه ويذهب مع مراد داخل المكتب..
___________________بالاعلي عند النساء.
دخلت كلا من فرحه وتيا ممسكين بشروق علي فيروز وداليدا وليا وملاك لتقول فرحه: اي ي بنات ملاك اتكلمت.
لتقول ليا بدموع: ولا عايزه حد يلمسها زي مانتي شايفه ي خالتو قاعده ف جنب بتعيط وماسكه صوره سليم بس.
لتقول تيا: طب كنز فين.
لتقول فيروز: كنز مشيت من شويه بعد الزعيق اللي تحت.
لتقول داليدا بحزن: مامي انا هنزل اشوف مالك فين عشان هو اللي هيعرف يخرجها من الحاله دي.
لتقول لها بحزن: ماشي ي حببتي بسرعه.
لتومئ لها بالموافقه وتقول تيا: هاخد فيروز وليا وشروق ونقعد ف الاوضه التانيه اتكلمي انتي مع ملاك لحد ما مالك يطلع.
لتقول لها فرحه: ماشي ي حبيبتي خدي بالك من شروق.
لتومئ لها ويذهبو وتجلس هي بجانب ابنتها الباكيه لتقول لها وهي تبكي: ملاك... لوكا ي حبيبت ماما مش عايزه تردي عليا... طب مش تقومي تصلي وتدعي لسليم ي حبيبتي...
لتقول لها بدموع: سليم سابني ي ماماااا... انا... انا بقيت ارمله!
لتقول لها ببكاء وهي تاخذها بحضنها: هو ف مكان احسن من هنا صدقيني ي حبيبتي ادعيلو ادعيلو كتير..._____________
في المكتب..
جلس يلتقط انفاسه بصعوبه ليقول صديقه: مراد انت كويس
ليقول له: مش كويس ي اشرف وانا شايف مراتي كده.
ليقول اشرف بقلق وحزن: حقكو عليا انا السبب ف كل ده.
ليقول مراد: متقولش كده انت مش السبب وده حكم القدر المهم ان احنا لحقنا سليم وبس...
ليقول اشرف وهو يحتضنو: الحمدلله ي صاحبي.
_______________________بمكان اخر...
_اتفضل ي استاذ يونس رحله سعيده.
ليبتسم لها مجامله ويتجه لطائرته وهو يعدل من مظهر نظاراته الشمسيه خوفا من ان يعرفه احد......._______________
وبعد مده قليله بالقصر..
جلس زين وهو يضع راسه بين راحه يديه متنهدا بعمق يتذكر احداث ذلك اليوم في غضب وغموض...
أنت تقرأ
متمرده ولكن عشقتها (الجزء الثالث من مجنونه حطمت غروري) بقلمي/فرحه
Romanceأبناء ابطال مجنونه حطمت غروري ❤️