Haluuuuu...hi sayang2 iolls...apa khabar? Harap semua sihat ye...baru2 ni adik iolls kawen so bz ya amat2 besar amat2 hebat. Maklumlah adik bongsu kan so untung la kena spedo majlisnya. Kerja hakiki berjalan baik dan masa2 low season bagi sektor perhotelan ni amat dirasai...so ngular la sebab banyak masa terluang...hahahaha...anyways buat uolss semua, hati2 ok di kawasan awam sebab kes makin naik ni...beringat la sikit ye...iolls luv uolls 😘😘😘
Minggu depan adalah minggu peperiksaan bagi tingkatan 4 dan 2 minggu lagi SPM akan berlangsung. Aku kini byk menghabiskan masa dengan ulangkaji. Waktu riadah ptg kini tidak lagi wajib dan para pelajar bebas melakukan apa saja aktivi yang mereka ingini. Aku mengambil peluang utk membuat ulangkaji di DM. Terdpt beberapa org lagi pelajar di DM yg turut sama mengulangkaji pelajaran untuk bersedia menyambut peperiksaan akhir tahun. Sedang aku tekun belajar,tiba2 ada org duduk dihadapan aku. Aku melihat siapakah gerangan manusia tersebut dan ianya abg daus. "Bole abg duduk blaja skali kat sini tak?"kata nya. Aku tak menghiraukan dia langsung dan teruskan kerja aku. Suasana kembali sunyi. Aku tidak dpt fokus sbnarnya kerana aku pasti yg abg daus kini sedang memerhatikan aku. "Terima kasih jaga abg masa abg demam hari tu"katanya tiba2. Ahhh sial betul la abg iji ni mesti dia yg bg tahu ni. Aku hanya mendiamkan diri lagi. "Adek...abg nak kita mcm dlu balik"rayunya. Aku lantas menarik kolar baju dia dan berkata "ehh bodoh...apa yg kau faham lagi eak...kau dengan aku da takda apa2...anggap je apa yg aku buat jaga kau tu satu khidmat masyarakat or tak pun anggap je tu aku balas budi kau jaga aku selama ni...now we even...aku tak perlu engkau dah dlm hidup aku lepas ni....aku da kapel dengan abg iji...kau tak layak untuk aku"kataku bohong dan segera aku kemas buku2 aku balik ke bilik. "Katakan semua tu palsu syg...tlg jgn tinggalkan abg...abg tak kuat tanpa syg"rayunya lagi smbil menarik tangan aku. "Lepaskan...kau patut fikir semua ni dlu sebelum kau menyundal dengan pondan sial tu...aku ingat si ikmal tu manusia paling keji tp kau lagi teruk dr dia...luka yg dia bagi kat aku bole sembuh tp luka yg kau buat kat hati aku ni tak kan pernah sembuh...fokus je pd SPM kau tu sbb itu masa depan kau dan aku ni pulak hanya masa lampau kau...masa yg tak akan pernah dpt kau putar balik...aku hormat kau sebagai senior aku tak lebih dr itu dan jgn ganggu aku lagi"kataku. Aku lihat airmata abg daus sudah mengalir deras. Aku menarik nafas panjang lalu berkata "sumpah demi Allah aku maafkan kau firdaus. Tak guna aku berdendam dengan kau sbb kita sama2 akan sakit. Lepaskan aku. Seperti mana aku redha lepaskan kau"kataku kepadanya. Aku berlalu pergi setelah dia lepaskan tangan aku. Setelah aku keluar dr DM aku terdengar abg daus menjerit kuat menangis. Beberapa org ada pergi mendapatkan dia. Aku berlalu pergi naik ke bilik. Berkaca mata ini menahan dr berderai. Aku masuk ke tandas aras satu lalu mengunci pintu tandas tersebut. Tak dpt ditahan lagi airmata ini deras mengalir. Aku menepuk-nepuk dada aku. Ya...saked sangat2 rasa dada ni. Pedih. Pilu. Semua bercampur sampai hampir sesak nafas aku dibuatnya menahan segala perit perasaan ni. Aku sayang sangat2 dekat abg daus tp apakan daya semua ni tak kekal. Akan aku buang perasaan ini jauh2 agar aku tidak akan sakit lagi. Akan aku buang perasaan ini agar tidak lagi aku dikhianati. Jangan ada lagi yg cuba sakitkan hati ini.
Malamnya aku ditemani iman dan lain2 mengulangkaji utk persediaan kami. Pesediaan yg telus harus kami lakukan dan aku sedaya upaya cuba membantu yang lain juga. Aku tak mahu segala usaha yang aku lakukan sia2. Tiba2 ada sorang budak dtg menghampiri aku dan menyampaikan bahawa abg iji mahu jumpa aku di pondok luar dewan. Aku pon berlalu pergi mendapatkan abg iji yg berada di tempat yg dijanjikan. Dia berseorangan disitu. "Haaaa kenapa panggil2 org ni...tak nampak ke org tengah study?"kata aku. "Hamboihh garang nye...duduk la dlu"katanya. Aku pun duduk disitu. "Ptg td daus jumpa abg dlm bilik...nangis2 dia marah2 kan abg kata puaslah abg sbb da kapel ngan wan...abg pon terkejut bila dia kata mcm tu...betul ke?"tanya abg iji. "Padan la...aku saja je cakap mcm tu...dia tak abis2 nak kacau aku...tak paham bahasa betul mamat sorang ni...move on je la"balas aku. "Tp betul ke wan nak kapel ngan abg?"tanya abg iji lg. "Yg engkau ni da kenapa...lagi satu aku da cakap kat engkau kan jgn bg tau kat dia yg aku jaga dia tp kau bg tau jugak...engkau da kenapa ye? Aku penah cakap kat kau kan jgn smpai aku benci kau...apa yg tak paham sgt!"tegasku. "Abg...abg cuma..."belum sempat abg iji habiskan ayat dia aku terus mencelah..."mcm ni la...kau pon da nak SPM...benda ni aku da bg tau kat abg daus dan aku akan ulang benda yg sama kat kau...fokus la kat spm kau tu sbb tu masa depan kau...masa depan yg berharga buat kau dan fmly kau...aku ni hanya cebisan masa lampau kau saja...bia je la aku jadi memori dalam ingatan kau...lupakan aku ye abg iji...jangan seksa hati aku lagi...sakit aku rasa bang"kata aku smbil pergi meninggalkan dia keseorangan di pondok itu. Abg iji hanya terdiam melihat aku pergi meninggalkannya. "Abg tak akan pernah lupakan wan...selamanya"katanya smbil menyapu airmatanya yg mengalir halus.
Minggu peperiksaan bermula buat tingkatan 4. Segala persediaan yg dilakukan hanya untuk minggu ini. Aku harus terus fokus untuk minggu ini. Tidak akan ada pekara lain yg akan menganggu kosentrasi aku. Aku juga tahu yg abg daus dan abg iji juga sedang bertungkus lumus mengulangkaji pelajaran utk SPM mereka. Itu yg sepatutnya. Biarlah aku menjadi debu2 memori yg berterbangan di langit luas meninggalkan mereka sepi agar tiada sapa yg akan sakit kelak. Ya...itu yg sepatutnya. Itu yang sepatutnya aku lakukan awal2 lagi. Aku tak patut biarkan pekara ini berlarutan. Sedikit sebanyak aku terasa sedikit bersalah tapi aku hanya manusia biasa. Manusia biasa yang kerap melakukan kesalahan. Moga saja ada ruang untuk rasa bersalah itu hilang.
Mereka yang masih menaruh harapan, akan tetapi hati ini buka masanya lagi untuk dibuka kembali. Buka masanya lagi untuk menerima sesiapa kembali. Bukan masanya lagi untuk menerima sesiapa lagi. Hanya luka yang terpahat masih lagi terasa. Luka yang entah bila akan sembuh. Tolong...biarkan hati ini sembuh dahulu.
YOU ARE READING
SAYANG
RomanceJika benar kau sayang,lepaskan dia pergi... Saked.Pedih.Hampa.Penat Semua ni di rasa satu tubuh kecil yang menanti penuh setia hadirnya seseorang yang tulus dan ikhlas dengannya. Apakah akan hadir seseorang yg sebegitu? Perjalanan yg diatur untuknya...