"I'M too good. Aku boleh dapat siapa aje yang aku nak." Luna berbangga.
Ariel ketawa. "Bangga betul kau."
"But it's true. Kan?" Luna jegil mata pada Em.
"Yeap." Em tak menyangkal.
"Then date anyone! You've been single for how many years— 5?"
Luna muncung bibir. "Malas."
"No. Bukan malas. Kau memilih."
"I did not." Luna menyangkal.
"Kau nak yang hensem, yang kaya, yang elok atas sampai bawah. Kaya tujuh generasi." Ariel juling mata.
"Mana ada!"
Ariel ketawa sinis.
"Aku kenal kau. Aku tahu apa yang ada dalam hati kau, apa yang ada dalam kepala kau. Too bad honey, you won't get the same as Louis." Ariel mengingatkan nama itu lagi.
Luna menjeling. Kau tahu tak apa yang menjengkelkan? Ada kawan baik yang mulut puaka. Tapi bertambah menjengkelkan bila apa yang dia cakap tu semua betul.
The truth hurts, darling.
Louis. Lelaki tak guna tu. Ah. Tak payah cerita pasal dia. Sememangnya tak guna dah layak dicampak jatuh ke dalam gaung.
"Aku tak memilih. Cuma aku tak nak jadi home-wrecker. Kebanyakan lelaki yang ada sekarang semua tak available. Aku boleh jadi orang ketiga, tapi aku tak nak, okay?" Luna menjeling.
"Dekat office kau ada seorang budak baru kan?" Em teringat sesuatu.
"Tak ada lah baru sangat. Hampir 8 bulan dah kerja kat situ."
"Yeah. Still newbie for me. Kau try lah dia." Em mencadangkan. Ariel kelip-kelip mata memandang Luna.
Berkerut dahi Luna.
"Nerd tu? No!" Laju dia menolak.
Terus Ariel menepuk meja dan memandang Em dengan muka bangga.
"See. Memilih. I'm right, right?" Ariel ni kalau kena hentak, memang puas hati aku.
Em terpaksa mengiyakan.
"Kau ingat dia anak ayam? Anak kambing? Suka-suka hati aku boleh mengorat?"
"The thing is, you said—siapa aje yang kau nak, kau boleh dapatkan."
"Tapi dia?!" Luna masih membidas.
"Me-Mi-Lih." Ariel ulang perkataan tu.
Luna ketap gigi.
"Sebab dia nerd? Muka tak hensem. Kerja IT macam tipikal budak nerd?"
"No. Bukan sebab tu." Luna menolak sangkalan itu.
"Habis tu?"
"Dia.. pendiam."
"So what? Don't judge a book by it's cover. Kau tak kenal dia lagi, memanglah dia pendiam. Cuba kalau kau kenal dia."
"What if dia tetap pendiam?"
"Date him for couple of months. Kalau dia masih macam tu, then we admit that you're right."
Luna mencebik. "Kenapa aku kena ikut cakap kau pula?"
"Because—I'm getting married in the next 5 months. I'll be inviting Louis. And his partner." Ariel sengih sinis.
YOU ARE READING
Hey, Klaus [PUBLISHED]
Acción*WARNING, INI CERITA CLICHE* Luna, seorang wanita berkerjaya yang sudah melangkah masuk ke alam 30-an. Tapi disebabkan pernah dilukai, dia berhenti untuk mencari pengganti. Setelah didesak Ariel, kawan baiknya untuk mencari pengganti bagi menemaniny...