Bab 5

506 62 1
                                    

BAB 5

PENGARUH Luna ni boleh tahan kuat juga. Senang aje dia bawa Klaus duduk di bawahnya dengan alasan untuk menyiapkan projek khas.
Klaus kini ditempatkan di hadapan mejanya. Senang kalau dia nak berurusan.
Tapi ada juga bunyi-bunyi yang mula menggosipkan tentang Luna dan Klaus. Masing-masing buat pekak telinga.
“Do I need to stay back today?” tanya Klaus. Sudah hampir 2 minggu dia asyik stay back aje hari-hari menemani Luna.
Luna mendongak memandang Klaus. Panahan mata lelaki itu serius. Langsung tak senyum.
“Yes.”
Klaus merengus. Bosan.
“Why don’t you call me if you need anything from me?” cadang Klaus.
Terjungkit kening Luna sebelah.  Dia nak bagi nombor telefon? Okay, fun fact di pejabat mereka— tak ada siapa pun yang mahu kongsi nombor telefon peribadi mereka untuk mengelakkan mereka diganggu ketika tidak berkerja. Masing-masing disediakan telefon pejabat dan telefon bimbit itu tidak akan dibawa pulang oleh mana-mana pekerja melainkan mereka outstation.
“Are you suggesting that I’m getting your private number?” sengih Luna.
Klaus buat rolling eyes.
“I can’t stay back with you each and every day.”
“Sounds perfect to me.” Luna senyum lebar.
Bukan senang ye nak dapatkan nombor telefon Klaus. Dah banyak kali dia cuba, tetap tak diberi.
“What if I need you to be here?”
“Just call me, I’ll be here.”
“Even if it’s 1 am?” Luna menduga.
Klaus hela nafas berat. “I’ll come.”
Luna sengih. “Perfect.”
Tepat jam 6 petang, Klaus terus galas beg dan berlalu pergi. Letih asyik kena stay back. Dia pun nak masa untuk berehat. Iye ke rehat?
Luna langsung tak rehat. Walaupun sudah jam 2 pagi, dia masih setia di hadapan komputer riba. Sekejap-sekejap dia berhenti untuk menganalisa data yang diterimanya.
Telefonnya berdering. Terkejut dibuatnya!
“Kau tak balik lagi ke?” soal Ariel.
“Busy,” jawab Luna.
“Company adik aku buatkan kau kerja like a mad dog.” Ariel merengus.
“Aku bukan CEO macam kau yang boleh melepak, duit kepuk-kepuk masuk.”
Ariel ketawa. “I’m sorry for that. I guess it’s my luck to be born in this filthy wealthy family.”
Bongkaknya tak ada tapis-tapis. Tapi Luna dah biasa. Memang dari awal perkenalan dengan Ariel lagi, dia dah tahu perempuan ini jenis macam mana.
“Filthy.” Luna mengejek. Dia sendiri tahu betapa banyaknya drama dalam keluarga Ariel. Dari yang baik, sampai yang tak baik. Ariel tapau semua.
“Kau jangan lupa yang majlis aku ada tiga bulan aje lagi. Kalau kau masih belum boleh dapatkan Klaus, kau tahu yang kau masih ada masa untuk sepupu aku.” Usik Ariel.
“Mati hidup semula pun aku tak nak dengan sepupu kau. I still can’t forget how he swallow his toe nail. Digging his earwax and eat it? Aku tak tahulah manusia jenis apa dia tu.” Meremang bulu roma Luna dibuatnya.
“Actually, that’s not the worst part.” Ariel mula nak buka cerita.
“Is there more?”
“So much more. I guess, muka perfect tak menjamin semuanya akan jadi perfect, kan?”
Luna ketawa. “Unlike you. Perfect from head to toe.” Dia bersandar sekejap untuk meregangkan tulang.
Ariel diam sejenak. “Not really.” Sengih.
“I’ve been dreaming to be you.” Luna menengadah ke langit.
“Don’t. Your life is so much more perfect that mine.”
Kali pertama Luna mendengarkan itu dari mulut Ariel.
“Really? I have to work like a mad dog just to feed you Caviar. Tahu-tahu pertengahan bulan dah kena ikat perut. Aku kerja 24 jam pun belum tentu ada saving.”
Ariel ketawa besar. “You don’t have to feed me Caviar!”
“Kalau bukan sebab kau, aku takkan dapat job opportunity ni. My life won’t be the same. Kau tahu aku berterima kasih dengan kau. I’m going to spoil you with my hardworking money!”
Ariel mengekek. “I should marry you instead.”
“Too bad I don’t support LGBT.”
“Yeah, it’s gonna be a yulk for me too.” Meremang bulu roma Ariel. Ei tak nak aku dengan si Luna ni. Aku perempuan, dia perempuan. Apa aku ada, dia pun ada. Where’s the fun?!
“Klaus ada sekali ke tu?”
“No, he’s not here. Aku bagi dia balik. Tapi.. aku dapat nombor telefon dia.”
“Seriously?”
Luna senyum nipis. “Details—later. Aku nak buat kerja. Bye!”
Talian dimatikan. Luna sambung kerja. Tapi sekejap aje. Dia jadi buntu. Jemarinya mengetuk-ngetuk meja.
Terus dia katup komputer riba dan membelek telefon bimbitnya.
Nama Klaus ditenung lama. 3 pagi.
Terus nombor itu didail. Agak lama sebelum panggilan berangkat.
“I need you to be here, ASAP,” kata Luna.
“Untuk apa?”
“Ada something yang stuck.”
“Just buka remote desktop sharing. I’ll work it on from here.”
“You said you’ll come if I needed you.” Luna mengingatkan.
Klaus ketap gigi.
“Tapi kita ada second choice, which is lagi cepat.”
“I need you to be here.”
Klaus ketap gigi hingga tulang rahanya tersembul. ‘Fuck.’
“It’s going to be 30 minutes journey, Ms Luna.”
“I can wait.”
“Kalau tak urgent, can’t it be done tomorrow?”
“Nope.”
‘Damn.’
“Kau memang sengaja nak kenakan aku ke apa?” Klaus luah rasa tak puas hati.
“You tahu yang I tak pernah tukar keputusan I. I want what I want. So pusinglah kot mana pun, I won’t change my decision. If I want you to be here, you need to be here. Lagi lambat you datang, lagi lambat you balik.” Selamba aje Luna berkata.
“Apa masalah kau dengan aku sebenarnya?”
“Nothing.”
“Sebab aku reject kau ke?”
Luna gigit dinding pipi. Tercalar maruah aku bila lelaki ni mengingatkan.
“This is work.” Tegas Luna.
“Out of working hours, you’re invading my private life.”
“Klaus,” panggil Luna.
“You clearly said, you’ll be here when I need you.” Sebutir-sebutir Luna menyebut.
Bencilah aku dengan perempuan ni!
“But this is not even—”
“You’ll be here, you said.” Sekali lagi Luna mengingatkan.
“Fuck this shit.” Talian terus dimatikan. Luna terpinga-pinga.
Dia telefon lagi beberapa kali, tapi tidak berjawab.
Luna muka cemberut. Geram. Tiba-tiba dia menerima sebuah mesej daripada Klaus.
Klaus : I’m on my way.
Luna automatik tersenyum.
Tak sampai setengah jam, Klaus tiba dengan dahi yang sedikit berpeluh.
“What do you need?” Klaus terus letak beg di kerusi dan menghampiri komputer riba Luna. Pelik melihat komputer itu sudah terkatup.
“A date,” jawab Luna selamba.
“Excuse me?”
“I need a date with you. Should we go on a date now?”
Klaus memandang Luna dengan mata tak berkelip.
“Kau panggil aku pukul 3.30 pagi for this?” tanya Klaus.
“I’m starving.” Luna menggapai kotnya.
“No! I’m not going on a date with you!”
“You’re here. At least jadikan ianya berbaloi untuk berlari ke sini. Teman I pergi cari makanan.” Luna seraya melangkah.
“It’s nearly 4 am!”
“7 E beroperasi 24 hours,” jawab Luna.
“Fuck you.”
Luna hanya senyum sambil berlalu menuju ke pintu lif.
Klaus naik hantu dengan Luna. Pukul 4 pagi! Empat pagi! Tak guna punya perempuan.

Hey, Klaus [PUBLISHED] Where stories live. Discover now