Pagi itu aku bangun awal,yela duduk rumah orang takkan nak bangun lewat lewat kau fikir rumah Bapak kau ke?
"Goodmorning datin,nak saya tolong?" pelawa ku kepada Datin siti yang sedang ralit menghidangkan sarapan."Eh takpa,siap dah ni.Kamu boleh kejutkan Naim?Dia tu selalu sangat bangun lewat" kata Datin Siti."Eh boleh je Datin,apa yang tak boleh nya..sekejap ya datin"kataku lalu terus menaikki tangga untuk menuju ke bilik Naim.
Tok tok tok!
"Naim! Mama awak panggil suruh breakfast!!" laungku diluar pintu bilik Naim.Tiba-tiba Naim membuka pintu,terkejut aku.Nasib aku tak terjatuh!dahlah aku sandar kat pintu tu."Eh pahal pulak kau yang kejut aku?"soal Naim.
"Yela mama awak yang suruh saya kejut awak.Kenapa?awak nak malaikat maut yang kejutkan awak ke?"kataku sambil sengih sinis.
"Hmm pape jelah kau.Dahlah turun-turun aku lapar ni"kata Naim.Aku menggeleng.Bukannya nak ucap terima kasih orang dah kejutkan dia.
"Ha bangun pun,ingatkan dah taknak bangun bapak anak sorang ni" perli Datin Siti."Ape mama ni"balas Naim."Anak kamu mana?"soal Datin Siti."Ada,dia dekat playground.Hayden tu pagi-pagi main playground dah"balas Naim sambil menciduk nasi goreng itu."Maid!"laung Datin Siti."Ye datin"balas Maid."Panggil kan cucu saya suruh dia makan"arah Datin Siti."Baik datin"pamit Maid itu lalu segera menuju ke bilik playground.
"Good morning my family"kedengaran suara garau Dato Farhan menyapa mereka." Goodmorning Papa,duduklah pa"balas Naim.Dato Farhan mengangguk.
Suasana di meja makan itu sunyi sepi.Tiba-tiba Dato Farhan memulakan bicara.
"Naim,kamu ni..sampai bila nak jadi duda anak satu?" kata Dato Farhan.Naim yang sedang berselera makan disebelahku itu tersedak."Alaa papa ni,nanti nanti la cakap pasal tuu"balas Naim."Nanti apa nya?kamu tu usia makin meningkat.Hayden pun mesti nak adik kan?"balas Dato Farhan."Hayden nak!! "Balas Hayden." Ehem,err dato,datin saya minta diri dulu ya,nak ke singki"kataku menyampuk.Dato Farhan mengangguk begitu juga dengan datin siti.
"Kalau aim nak kahwin pun,nak kahwin dengan siapa?" Soal Naim."Tuuu yang kat dapur tu"balas Datin Siti."Err tengok lah macam mana nanti"balas Naim ragu-ragu .Dato Farhan menghembus nafas berat.
*******
Hari ini adalah hari terakhir aku berada di rumah ibu bapa Naim.
"Byee hati-hati ! Drive safe!" kata Datin Siti. "Okaylah mama papa,aim gerak dulu" pamit Naim.Aku pun menyalam tangan kedua ibu bapa Naim lalu terus memasuki kereta milik Naim.
Kereta itu segera dipandu oleh Naim.
"Naim,saya nak tanya,kenapa awak bawa saya ke rumah mama papa awak eh?apa motifnya?" soal ku."Taktau la"balas Naim.Aku menjelingnya.Semua bende taktau.
"Naim saya rasa esok dan hari seterusnya saya tak boleh jaga hayden sebab saya busy" balasku."Kau busy apa?"soal Naim hairan."Saya ada banyak tempahan baju pengantin so taksempat nak jaga hayden nanti"balasku."okaylah kalau macamtu " balas Naim.Suasana didalam kereta itu kembali sunyi.
Setelah 3 jam perjalanan.Kami pun tiba di rumah ibuku.
"Thankyou hantarkan saya," ucapku."Okay , take care sweetie !"kata Naim lalu melayangkan flying kiss kepadaku.Aku tergamam.Gila ke mamat ni?
"Assalamualaikum!! Ibu!!" laungku dari luar rumah.Namun,tiada balasan.Aku segera membuka pintu rumah tersebut.Terkejut aku melihat ibuku terbaring diatas lantai didapur.
"Ya allah ibu!" laungku lalu segera mendapatkan ibuku."Ibu!! Kenapa ni bu?! Aduh macam mana ni?!"kataku yang agak berserabut.Namun,aku takde cara lain,Naim lah jawapannya.
Aku mengambil handphone ku yang berada didalam handbag ku lalu segera mendail nombor telefon Naim.
"Assalamualaikum! Naim , saya nak minta tolong ni!!" kataku dipanggilan itu."waalaikumussalam, kenapa pula?aku pun belum sampai rumah ni"balas Naim."hish boleh tak tolong saya??!"soalku lagi."Yela kenapa"soal Naim."ibu saya pengsan laa"balasku cemas."Haaa?? Okay-okay sekejap kau tunggu aku on the way! Kejap lagi aku sampai"balas Naim.Aku mematikan panggilan.
Dalam beberapa minit,Naim pun tiba dihadapan rumahku.Fuhhh bapak laju dia bawak kete , takdan 5 minit terpacak depan rumah aku dah.
******
"Ahli keluarga Puan Zahirah?" soal Doktor berbangsa Cina itu."Ye saya anak dia"balasku . "Puan,ibu puan mengalami kanser tahap 3" balas Doktor itu.Aku terduduk.Naim segera membawaku kedapakannya."B-boleh kami masuk?"soal Naim."boleh tuan,silakan.
Tak sekarang ni pehal doktor tu panggil aku puan?mesti dia fikir aku dah kahwin dengan Naim 😑.
"I-ibu," kataku sayu."ibu kenapa ibu tak bagitahu put yang ibu ada kanser stage 3? Ibu ni!!"kataku.Haih macam kanak kanak ribena pulak."maafkan ibu sayang,ibu taknak kamu risaukan ibu"balas Puan Zahirah."Ibu,you're everything for me,lagipun put dah takde sesiapa dah pun dekat dunia ni,put ada ibu sorang je tau"balasku lagi.Puan Zahirah tersenyum.
"Sayang,boleh tak kalau ibu nak buat satu permintaan?" soal ibuku."apa tu"soalku hairan."Ibu teringin sangat nak ada cucu , kamu kahwin la"balas Puan Zahirah."t-tapi bu,dengan siapa?siapa je yang sudi jadikan put ni isteri dia?"soalku kepada ibuku."saya sudi"balas Naim. Aku terdiam seketika.Aku?kahwin dengan mamat ni?apani taknak taknak.
"Boleh tak?ibu takut ni permintaan terakhir ibu je" balas Ibuku.Aku menghembus nafas berat."okay,put ikut permintaan ibu"balasku tanpa rela.
Tapi...aku nak kahwin dengan siapa?haihhh
Mengsorry sgt ii sebab lama gila tak update!! Btw , sorry lah cerita author ni mengarut , hehe author tak terer mcm author lain.btw thankyou yg vote!
YOU ARE READING
MR DUDA PUJAANKU
General Fiction"Aku sebenarnya suka kau" "Sorry kita kawan biasa jela" Puteri Aira Aradea,seorang gadis yang hampir 5 tahun menyimpan perasaan terhadap seorang lelaki dingin dan diminati ramai disekolahnya.Namun apakan daya,perjuangannya selama ini hanyalah permai...