Demam

1.1K 9 0
                                    

Jarum jam menunjukkan pukul 11 pagi dan matahari semakin tinggi di langit, memancarkan cahaya yang semakin hangat. Akan tetapi hari ini Samuel masih lagi terlentang di atas katilnya kerana demam panas. Kakaknya Simone sedang mengelap muka dan tangannya dengan tuala lembab. Pagi ini ialah gilirannya untuk menjaga Samuel.

Simone: "Macam mana boleh demam teruk macam ni? Bukan ke Sam selalu makan ubat dan vitamin setiap pagi?"

Samuel: "Sam memang selalu makan ubat tapi Sam fikir mungkin berjangkit dari orang lain."

Simone: "Tu lah suka sangat merayau seluruh kampung tengah hari buta, kan dah demam."

Samuel: "Tapi Sophie pun suka main kat luar tak demam pun..."

Simone: "Sophie cuma bermain dan berjogging di waktu pagi dan sahaja. Itu pun jarang merayau tak tentu pasal. Bukan macam awak."

Samuel hanya mengetam bibirnya mendengar teguran kakaknya. Walaupun selalu memanjakan adiknya tetapi kali ini Simone perlu bertindak lebih tegas terhadap Samuel.

Simone: "Bila dah sembuh nanti tolong nasihatkan Clarence jangan bawak awak merayau lagi lepas ni."

Samuel: "Ya, saya faham."

Jawab Samuel dengan nada kurang berpuas hati. Biasanya Samuel lebih gemar menghabiskan masa di rumah membaca komik, menonton TV dan bermain permainan video tetapi di musim cuti sekolah ini dia lebih banyak menghabiskan masa bersama Clarence merayau seluruh kampung. Mungkin Clarence juga bosan terperap dalam rumah sepertinya.

Semasa Simone mengelap muka adiknya, Samuel dapat melihat jelas celah buah dada kakaknya dari lubang kolar baju kebaya yang dipakainya. Dia juga dapat melihat jelas coli Simone yang berwarna merah jambu itu. Simone sendiri perasan adiknya sedang merenung tepat ke arah dadanya tetapi sengaja buat-buat tidak tahu. Sekurang-kurangnya Samuel tidak lagi merungut.

Sebaik sahaja tamat mengelap muka adiknya, Simone terus berdiri dan merendamkan tuala itu di baldi berdekatan.

Simone: "Kakak nak tolong mak masak kat dapur nanti Sophie boleh tolong jaga Sam bila dia dah balik nanti."

Selepas memberi pesanan kepada Samuel, Simone berpaling dan pergi meninggalkan Samuel di biliknya seorang diri. Pada masa yang same Samuel dapat melihat bentuk punggung kakaknya yang bulat dan hanya berbalut kain ketat. Samuel berfikir betapa bertuntung kepada lelaki yang menjadi teman lelaki Simone satu hari nanti.

Samuel cuba melelapkan mata bila ditinggalkan bersendirian. Tak lama kemudian dia sedar semula dan melihat Sophie berada di sisinya bersama semangkuk bubur nasi dan segelas air kosong.

Sophie: "Nasib baik abang bangun sendiri. Kalau tak adik akan kejutkan abang dengan cara adik sendiri."

Samuel: "Macamlah adik boleh terjun atas badan abang sekarang..."

Gurau Samuel dan Sophie tentang 'tradisi' mengejutkan abangya. Bau bubur yang panas itu mula masuk ke dalam hidung Samuel dan perutnya berbunyi. Waktu makan tengah hari sudah tiba. Sophie pula sedang menggaul bubur itudengan sudu sebelum disuapkan ke mulut abangnya.

Sophie: "Ini bubur nasi ayam dengan kicap pedas, abang mesti suka punya."

Kata Sophie sambil cuba menyuapkan sudu ke mulut abangnya tetapi Samuel menahan sudu itu dengan tangannya.

Sophie: "Aik, kenapa?"

Soal Sophie dengan hairan kemudian Samuel mendekatkan mulutnya ke telinga Sophie dan berbisik.

Samuel: "Boleh tak adik buka baju?"

Sophie hanya mengganguk faham. Selepas itu dia meletakkan  mangkuk bubur dan sudu di atas meja kemudian menganggalkan baju dan coli. Kemudian dia kembali menyuapkan bubur ke mulut abangnya.

Kisah Budak KampungWhere stories live. Discover now