Kereta yang dipandu oleh Sandra meluncur laju di lebuharaya manakala Samuel hanya mampu duduk di tempat duduk penumpang dalam keadaan bosan. Hanya lagu-lagu pop dari barat yang langsung tidak diminati olehnya disiarkan di radio. Di luar pula tiada pemandangan menarik, hanya hutan dan ladang-ladang getah dan kelapa sawit di tepi lebuhraya.
Sandra: "Kenapa Sam, lain macam aje akak tengok?"
Soal Sandra.
Samuel: "Sam bosan, tak tau apa nak buat. Dah berjam-jam kita kat highway ni."
Sandra: "Jangan risau, kita dah nak sampai."
Sam: "Ye ke?"
Soal Samuel dengan nada menyindir tetapi kakaknya Sandra tidak mengendahkannya dan terus memandu. Tidak lama kemudian Samuel terlihat beberapa bangunan pangsapuri yang tinggi-tinggi belaka.
Samuel: "Akak duduk dalam bangunan macam tu ke bila dah kahwin nanti?"
Sandra: "Lebih kuranglah, cuma bukan dekat kawasan sini."
Samuel terus menjamu matanya dengan pemandangan di luar lebuhraya. Dilahirkan dan dibesarkan di kampung, inilah pertama kali dia melihat bandar besar seperti ini. Tidak lama kemudian kereta mereka tiba di plaza tol bandar itu. Walaupun banyak kenderaan beratur di lorong-lorong tetapi kereta mereka melalui lorong yang memerlukan kad khas. Sandra hanya menyentuhkan kadnya ke sebuah mesin dan penghadang itu naik, memberi laluan kepada keretanya.
Sandra: "Nasib baik akak pinjam pas ni dari Robert. Kalau tak kita terperangkap dalam highway ni sampai malam."
Tercengang mata Samuel melihat betapa mudahnya untuk mengelak dari kesesakan jalanraya dengan menggunakan kad itu. Dia tidak pernah melihat teknologi secanggih itu sepanjang hayatnya.
Samuel: "Eh, senang aje akak guna kad tu?"
Sandra: "Tapi kad ni pun ada hadnya. Kalau tak top-up memang tak dapat guna."
Samuel: "Top-up?"
Sandra: "Maksudnya kena bayar kalau nak isi balik dia punya nilai tapi buat masa sekarang Robert punya kad ni banyak lagi jadi tak perlu risau untuk masa sekarang."
Tidak lama kemudian kereta mereka melalui kawasan perumahan dan industri. Tidak puas Samuel melihat bangunan-bangunan pangsapuri dan kilang yang besar-besar belaka di kiri dan kanan kereta mereka. Akhirnya mereka tiba di pusat bandar dimana mereka dikelilingi bangunan-bangunan pencakar langit yang amat tinggi. Sampai lenguh tengkuk Samuel menjamu matanya dengan pemandangan bandar itu.
Sandra: "Macam mana Sam? Seronok tak dapat round-round sekeliling bandar ni?"
Samuel: "Seronok tapi sayangnya kita tak ada banyak masa nak jalan-jalan di bandar ni. Kalaulah kita sampai kat sini lebih awal dapat juga kita pergi tempat lebih seronok macam kat megamall tu.
Sandra: "Kalau macam tu akak ada tempat seronok yang adik boleh enjoy tapi dengan syarat adik jangan banyak komen bila dah sampai nanti."
Jawab Sandra sambil tersenyum sinis tetapi Samuel sangat teruja dengan cadangan kakaknya. Tidak lama kemudian mereka tiba di sebuah taman bunga yang terletak tidak jauh dari pusat bandar dan Samuel agak kecewa dengan keputusan kakaknya itu.
Samuel: "Eh, taman bunga aje ke?"
Sandra: "Abis tu nak pergi mana lagi? Kalau nak pergi pusat beli-belah susah nak parking sekarang."
YOU ARE READING
Kisah Budak Kampung
RomanceKisah kehidupan Samuel dan adik-beradiknya sebagai budak-budak kampung di musim cuti sekolah.