Bab 1

12.7K 903 21
                                    

Hujan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Hujan.

Dia tak sukakan hujan. Kerana baginya hujan membawa rasa pilu yang sakitkan hati. Ketika dia ingat kembali hari-hari itu, giginya terketap dan matanya membahang.

Masih jelas dalam ingatan, peristiwa lama yang membawa memori buruk saat dia melihat hujan. Bagaimana sadisnya seorang wanita merayu kepada si suami agar tidak pergi tinggalkan dia bersama seorang anak perempuan yang masih polos.

Dalam renyai hujan, si wanita melutut merayu belas kasihan. Masih berusaha untuk mempertahankan hubungan yang sudah jelas retak disebabkan orang ketiga. Si suami pula angkuh berdiri memayungi si betina ketiga. Dua-dua sudah mati hati, tiada belas.

Tak habis fikir, bagaimana sanggup seorang lelaki menengking wanita yang sudah hidup susah dan senang bersamanya. Tengkingan penuh hina. Malah budak berumur 8 tahun pun mengerti apa yang dibicarakan lelaki itu.

"Kau tak faham bahasa ke? Kita dah bercerai, Suraya! Aku sudah tak bahagia dengan kau. Jadi bawa anak kau pergi jauh dari sini. Aku tak nak tengok muka kau orang lagi."

Katanya.

Yang dengar kata-kata lelaki itu bukan cuma Suraya dan betina ketiga itu. Tapi dia. Ya dia, anak yang dikatakan lelaki itu. Nadiah, si budak 8 tahun yang telah dihalau dari rumah dikatakan syurga oleh ibu.

Sadis bukan?

Lelaki yang dianggap hero akhirnya membawa betina ketiga hingga dia dan ibu dihalau keluar.

Awalnya, si betina ketiga merupakan sahabat baik Suraya sendiri. Kononnya dia dilanda masalah berat hingga Suraya jatuh simpati dan bawa betina itu ke rumah. Diberi makan, dilayan baik, diberi pakaian sampailah sanggup berkongsi suami.

Setahun mereka hidup bermadu. Nadiah sudah membiasakan diri dengan dua ibu dan seorang ayah. Hinggalah si betina mengandung. Semuanya berubah. Kasih ayah padanya turut berubah. Tiada keadilan. Si betina dibawa bercuti manakala Suraya dibiar bekerja tanggung diri sendiri di dalam rumah suami.

Dia masih tidak faham derita ibunya saat itu. Ibu tetap tersenyum menutup sakit cemburu di wajahnya. Yang lebih menyakitkan, kembali sahaja daripada bercuti. Ayahnya menceraikan ibu.

Tragisnya. Talak tiga.

Dulu dia cuma faham derita dirasa ibu dibalik air mata bercucuran dari sepasang mata redup itu. Sekarang dia faham apa itu talak tiga, apa itu curang dan apa itu madu.

Ya, dia sudah mengerti semuanya.

Andai kata lelaki itu datang memohon maaf pada dia dan ibu. Demi apapun, dia akan menghalau lelaki itu sama seperti di lakukan pada ibu saat itu.

Dalam lebat hujan, selepas lafaz cerai dilepaskan. Razif, si suami melempar beg pakaian Suraya ke luar rumah. Tubuh kecil Nadiah turut ditolak hingga terjelupuk rebah di laman. Masih terasa betapa pedihnya luka dilututnya ketika itu.

NADWhere stories live. Discover now