الفصل ال5

28 4 2
                                    

رواية " كيان حوا "
الفصل ال5.
بقلم الكاتبه : نورهان البادي.

_لا تقعي في حب أحدهم ف تتسببي في ذبول وجهك الفاتن.. فالرجل الشرقي لا يجيد الحب_

_____
سما في المستشفي بترن علي حازم .
حازم : الو .
سما : لسه زعلان !
حازم : فكرتي ؟
سما : في اي !
حازم بنبره جاده: امم بصي بق ياسما ، انا معنديش حد يشتغل ولو بقيتي مراتي فشرط اساسي انك تسيبي الشغل عاجبك بق ولا كل واحد يروح لحاله .
سما بصدمه : دا آخر كلام ياحازم .
حازم بعند : ايوه اخر كلام .
سما : طب ياحازم نقعد ونتفاهم .
حازم : مفيش الكلام دا احنا ياما قعدنا وشغلك دا انا مخنوق منه ،  والمرادي ياسما انا خدت القرار .
سما بصدمه : اللي هو !!
حازم : كل واحد من طريق يادكتوره ، .
سما بعياط : بلاش ياحازم ارجوك انا بحبك ..
حازم : يبقي تسيبي الشغل .
سما بعصبيه: مش هسيب الشغل ياحازم .
حازم بهدوء : يبقي انتي اللي اخترتي ، سلام .
" حازم قفل السكه وسما قعدت تعيط والممرضات لاحظوا وقعدوا يواسوها ، وقررت تروح لياسمينا تساعدها في المشكله دي .
____
في منزل ياسمينا.
" سما بتعيط ومنهاره وياسمينا بتحاول تهديها .
سما بعياط: مكنتش متخيله اني ههون بالشكل دا ، انا عملت كل حاجه علشانه، حاولت كتير احافظ علي العلاقه دي ، هو مساعدنيش ولا مره ، دايما بيحطني في مقارنه ودايما بيحاول يستغل ضعفي واني بحبه ، هو لي عمل معايا كده وسابني، انا لي حبيته اصلا ، لي اديته كل مشاعري وحبي وتفكيري ، انا متخيلتش حياتي غير معاه يا ياسمين ، وهو باع وبالرخيص ،.
ياسمين بحزن وبتحاول تواسيها : حبيبتي هو محبكيش ، لو حبك عمره مكان هيعمل معاكي كده ، عمره مكان هيسيبك ، انما هو محبكيش ، انتي تحمدي ربنا انه سابك وبكره هيندم ، متعمليش ف نفسك كد بس ، والله دا ميستاهلك .
سما بعياط : انا صعبان عليا الوقت اللي ضيعته معاه ، صعبان عليا المجهود اللي بذلته عشانه عشان يفضل ، انا صعبان عليا نفسي .
" ياسمين حضنتها وقعدت تواسيها لحد ماسما هدت وقامت حضرتلها كيك من اللي بتحبه وعصير وقعدوا يتكلموا وياسمين حكتلها علي موضوع عدي "
ياسمين بقلق : بس انا حاسه يا سما ان رحيم هو اللي قال لعدي واقترح عليه الفكره عشان ينقذني من الجوازه دي .
سما بإنفعال : انتي هبله يبت ، يعني اخوكي هيقوله والنبي اتجوز اختي يقوم عدي يقوله موافق ، مفيش الكلام دا طبعا .
ياسمين : يووه منا هتجنن .
سما بإستغراب : وليه بق ان شاء الله واحد بيحبك ومتقدملك اي اللي يجنن في كده .
ياسمين : اشمعنا متقدملي الوقت دا بالذات يعني ، منا قدامه طول السنين دي كلها ولا فكر يبص حتي في وشي .
سما بتفكير : يمكن عشان خايف لكنتي ترفضيه بما انك رافضه فكره الجواز.
ياسمين : لا لا انا حاسه انه عمل كد عشان صعبت عليه ، ومش هوافق علي الجوازه دي ومش هتجوز اصلا ، وهسيبلهم البيت .
سما : انتي يبت انتي متهوره دايما كد ، مفيش الكلام دا انتي هتوافقي ولو يستي حسيتي انه مغصوب علي الجوازه دي او واخدك شفقه  فركشي ، مش حوار يعني .
ياسمين بتريقه : شفقه !! طب كلي يختي كلي .
_____

كيان حوا " بقلم الكاتبه نورهان البادي "حيث تعيش القصص. اكتشف الآن