Nynke wandelde met haar koffers door de hangen van haar nieuwe woonplaats. De hang was helemaal in het rood behangen. De vloer kraakte. En aan de muur hingen om de twee meters een groot schilderij van de oude familie die er toen leefden.
Haar zus Marthe wandelde op het gemak mee. Marthe droeg zwarte schoenen, een zwarthemd en een zwarte rok. Onder die rok droeg ze een zwarte kousenbroek. Ook haar haar as zwart en krullend. Het haar van Marthe deed Nynke aan iets denken, maar aan wat wist ze niet precies. "Waarom heb je eigenlijk dit huis gekozen? Ik bedoel, het is hier versleten en er hangen hier schilderijen van onbekende mensen?" "Wel Nynke. Dit huis zal later van tijd nog opgeknapt worden. Maar dat kost erg veel geld. En deze hang zal in het licht roze worden geverfd. En dat zal er dan erg licht maar verfrissend uitzien. En dan daarachter zullen we het hele huis aan de dubbele prijs verkopen en dan kan ik ergens anders gaan wonen. In een mooie nette villa."
"Het ziet er wel naar uit dat het nog veel werk al zijn." "Ja dat zal wel zo zijn." "Maar, ie zijn die mensen op de foto. Heb je daar enig idee van?" "Nee, het enige wat ik weet, is dat deze familie al jaren gestorven is. Al honderden jaren zelfs." Marthe wees een oude vrouw aan van op één van de schilderijen. De vrouw had grijs haar die in een dot zat, en ze droeg een groene ouderwetse feestjurk. Ze had ook een stok vast in haar hand en ze zat op een bruine houten troon. "Volgens de legende zou deze vrouw honderden jaren terug vermoord zijn geweest op een erg gruwelijke wijze." "Wat zou er dan gebeurd zijn denk je?" "Ze zou met een hakbijl gedood zijn. Haar dochter heeft haar gedood. Ze zou de hakbijl recht in haar moeder haar hoofd gestoken hebben. Het bloed zou eruit gelopen zijn. Maar de dochter was nergens meer te bespeuren. En dat is best wel vreemd. Ook is er geen enkel schilderij te vinden van de dochter."
"En hoe zou ze verdwenen zijn denk je?" "Wel, ik heb hier verder onderzoek naar gedaan, aangezien het een best wel interessante zaak is. En ik journalist ben. En dan heb ik het gaan vragen aan de mensen in het gebuurde hier. En zij zeggen dat er nooit een dochter is geweest." "Maar dan is die legende toch gewoon nep?" "Nee, want drie jaar terug is de hakbijl teruggevonden, En de hakbijl bevatte bloed. En de vrouw was niet zo lang achter har dood teruggevonden. En ze hebben gevonden dat het bloed van de vrouw matchte met het bloed van de bijl. Dus haar dood is erg vreemd. Iets klopt er dus niet in dit huis." "Luister Marthe. Ik heb hier eigenlijk niet zo veel zin meer in. Dus ik zou voorstellen om die zaak te laten rusten en gewoon alles laten zoals het is. En nog iets, het is honderden haren geleden gebeurd."
Nynke wandelde verder door de gang. En liep een witte houten versleten deur binnen. Marthe keek nog eens naar het schilderij. "En toch zal ik weten wat er honderden jaren geleden is gebeurd."
JE LEEST
The Masked Girl
HorrorNynke een meid van 23 verhuisd nadat haar huisgenoot op een gruwelijke manier vermoord wordt naar het enorme oude huis van der familie... Maar dit bleek helemaal geen goed idee te zijn nadat iedereen wordt achterna gezeten door een gemaskerde vrouw...