الفصل الرابع عشر

4K 163 8
                                    

غرس بهاء المدية في ذراع مروان الذي استطاع أن يتفادى الإصابة في معدته بأعجوبة بعدما أمسك بيد بهاء ولكنه لم يكن محظوظا للدرجة التي تجعله يتفادى المدية بشكل كامل دون أن يصاب ولو بجرح سطحي في ذراعه.

أطلقت نورا صرخة عالية عندما رأت الدماء التي سالت من ذراع زوجها وكادت تتوجه نحو مروان ولكن أمسكت بها فتحية وصفعتها وهي تتحدث بغل:

-"كل ده من تحت رأسك يا مقصوفة الرقبة".

حاول بهاء أن يحرر يده من قبضة مروان حتى يطعنه في صدره ولكنه فشل وفي هذه الأثناء أحاط مروان عنق بهاء ووضع المدية على عرقه النابض وهو يهتف بشراسة:

-"إيه رأيك أخلص عليك دلوقتي قدام أمك ومش هيبقى ليك دية لأنك أنت اللي ضربتني الأول؟"

صرخت فتحية وقبل أن تتوجه لمساعدة بهاء أمسكت بها سميرة من شعرها وقالت:

-"أنتِ قاعدة تغلطي في ابني بقالك كتير وأنا كنت ساكتة بس صبري له حدود ومش هينفع أسكتلك أكتر من كده".

جَّرت سميرة فتحية من شعرها نحو الشارع وأخذت تضربها أمام الجميع ولم يتدخل أحد لمنعها لأنهم يكرهون فتحية ولا يطيقونها بسبب أفعالها السيئة.

ألقى مروان بهاء في الشارع ثم وضع المدية في جيب بنطاله وأشار لوالدته أن تدخل إلى المنزل ثم صاح بصوت جهوري:

-"الواحد يوم صباحيته بيجيله نسايبه عشان يباركوا وبيكون معاهم الفطير والبط والوز وحاجات كتير ملهاش أول من أخر بس أنا نسيبي القذر وأمه الواطية جايين يشتموني في بيتي ويضربوني بالمطوة والمرة دي أنا هفوتها وهكتفي بطردهم بس لو حصلت مرة تانية هعجنك يا بهاء قدام الناس كلها وبعد كده هتصل بالبوليس بتهمة أنك بتتهجم على بيتي".

وجه مروان حديثه إلى فتحية مستطردا:

-"لو مستغنية عن ابنك خليه يقرب ناحية بيتي مرة تانية".

أسندت فتحية بهاء ثم نظرت إلى مروان وقالت:

-"محدش فينا هيجي هنا تاني وبالنسبة للفاجرة اللي واقفة وراك فإحنا متبريين منها ومش عايزين نشوف خلقتها مرة تانية".

سارت فتحية برفقة ابنها نحو منزلها وأثناء سيرها حضر إلى ذهنها موقف حدث قبل ثلاثة أشهر من مغادرة مريم وطلبها الطلاق من بهاء وذلك عندما اتهمتها بسرقة خاتمها.

-"بقولك إيه يا بنت أنتِ ، انطقي قولي وديتي الخاتم فين بدل ما والله هخلي أيامك سودة".

رمقتها مريم بنظرات متهكمة ثم أشارت نحو نورا وقالت:

-"خاتمك مش معايا يا فتحية وأنا أصلا مدخلتش أوضتك النهاردة فلو عايزة تعرفي الخاتم راح فين اسألي بنتك لأني شوفتها النهاردة وهي خارجة من الأوضة بتاعتك والظاهر كده أن إيديها طويلة زي لسانها".

شظايا أنثى حيث تعيش القصص. اكتشف الآن