#diapelindungkamilia
“Errr, Rose. Boleh bagi nombor telefon awak?”
“Untuk apa?” Lurus Kamilia bertanya.
Syafiq kelihatan agak malu-malu. Belakang lehernya diusap perlahan. “Err… kalau ada perkara yang saya tak faham tentang resepi, mungkin saya boleh tanya awak.”
“Ooo… boleh. Kejap.” Kamilia mencari telefon bimbitnya di dalam beg galas.
“Saya tak ingat nombor telefon saya. Awak masukkan aje di sini.” Telefon bimbitnya dihulurkan kepada Syafiq.
Ceria wajah Syafiq, Belum sempat dia mengambil, ada tangan lain yang merampas telefon itu. Terkejut mereka berdua.
“Abang…”
“Buat apa bagi telefon ni dekat dia?” soal Ghibran dengan wajah yang tegang.
“Kawan sekelas Lia minta nombor telefon. Tapi Lia tak ingat.”
Ghibran pandang wajah pemuda yang berada di hadapannya. Boleh tahan kacak juga lelaki ini. Dia yakin lelaki ini bukan dari keluarga sebarangan juga.
“Saya Syafiq. Rakan sekelas Rose.” Tangan dihulurkan kepada Ghibran.
“Rose? Awak panggil dia Rose.”
“Ya. Nama tu cantik, macam adik encik.”
Menyirap darah Ghibran. Kuat dia menggenggam tangan pemuda itu. Berkerut dahi Syafiq menahan sakit.
Kamilia yang mendengarnya, turut terkejut. Sah, Syafiq dah salah faham. Melihat wajah suaminya berubah merah, dia yakin suaminya sangat marah. Laju dia memegang lengan si suami.
“Abang, jom kita balik.”
Ghibran mengangguk perlahan. Telefon milik isterinya dimasukkan ke dalam poket seluar.
“Siapa nama awak tadi?”
“Err… saya Syafiq.”
“Syafiq. Okey, awak dengar sini baik-baik. Kamilia Rose…” Bahu isterinya ditarik rapat ke arahnya.
“Isteri saya. Bukan adik saya.”
Tergamam Syafiq. Wajah Kamilia dan Ghibran dipandang silih berganti. Kulit mukanya terasa tebal. Patutlah selama ini Kamilia tidak suka bercakap dengan pelajar lelaki di dalam kelas. Hanya perkara yang penting saja, barulah wanita itu bercakap.
“Maaf… saya… err…”
“Tak apa. Mungkin isteri saya masih muda. Jadi ramai yang tak tahu status isteri saya. Lepas ni saya akan pastikan semua tahu yang Kamilia Rose isteri saya.”
Terpinga-pinga Kamilia dibuatnya.
“Kami balik dulu.” Ghibran menarik tangan isterinya sehingga ke kereta.
Sampai saja di dalam kereta, Ghibran hidupkan enjin kereta. Hatinya masih panas dengan apa yang berlaku sebentar tadi. Sudah jelas Syafiq sukakan Kamilia.
“Kenapa nak bagi budak tu nombor telefon?”
Kamilia kehilangan ayat. Lebih-lebih lagi setelah melihat wajah tegang si suami.
“Abang dah pernah pesan, jangan sesekali bagi nombor telefon sayang kepada orang lain. Kenapa sayang degil?” Hampir ternaik suara Ghibran.
“Maaf. Lia… Lia tak sengaja. Abang jangan marah Lia.” Tangan suaminya diraih. Dia betul-betul terlupa tentang amaran si suami tempoh hari.
“Mulai hari ni, abang tak bagi sayang pegang telefon lagi. Dah jelas budak tadi tu ada hati dengan Lia. Kalau sekali lagi abang nampak lelaki tu cuba rapat dengan Lia, abang tak izinkan Lia ke kelas lagi.”
💥
Ghibran kalau dah cemburu, menakutkan👉👈
YOU ARE READING
Dia Pelindung Kamilia (Sold Out)
RomanceSejak dari kecil lagi, hidup Kamilia Rose tak seindah seperti kanak-kanak yang lain. Hanya dengan Encik Umar, Kamilia dapat menumpang kasih seorang ibu dan ayah. Disebabkan ingin melindungi Kamilia, Encik Umar bercadang menjodohkan Kamilia dengan an...