20

97 13 7
                                    


"Awak, seindah bak bulan pur--akh! Sakitlah long!"gumamku. Abangku, Aqil hanya memberi balasan dengan menjelirkan lidah,

Kecik besar kecik besar je tengok.

"Dah jadi dah bulan purnama?"

"Ish along ni! Curi-curi baca pulak!"

"Tak pernah-pernah along tengok Mika otak terbalik cemni. Fikir romantik ke hantar surat? Macam zaman dulu kala ada la. Zaman bonda walid kita---"

"Habis tu, along nak Mika buat apa?"

"Aku ada tips yang bernas punya"

"Yakin bernas?"

"Ini along ahh"

Dan macam itulah,

Permulaan aku menjadi jejaka misteri,

Di mata Armell,

Iaitu melalui perbualan chat,

Setiap kali Ramadan tiba,

Macam orang asing tetiba mengayat bukan?

Kalau aku jadi Armell..

Dah lama aku block spesies pelik macam aku ni :').

Mungkin,

Armell juga spesies yang pelik sebab respons pada orang asing?

Atau,

Ada peluang untuk aku di masa akan datang?

(Rahsia Tuhan)

"Dah dahlah tu mengelamun jauh. Jodoh tak lari lah. Armell je yang lari HAHAHAHAH"

"Bro, not funny---"

"--Siapa Armell?"

"Along undur diri dulu bonda, hehe. Goodluck Mika!"

"Mind to explain, Muhammad Adrian Mikail?"

Dan begitulah kisah aku kantoi dengan bonda tercinta jua.

Ni semua salah Along 。◕‿◕。. Harap ada ruang lagi untuk campak dia dalam laut.

🌸🌸🌸

"Armell!"

"Ye?"

"ARMELL ALEESYA!"

"Ye saya!"

"Kenapa kau lariiiii!!!!!"

"MANA ADA AKU LARI!!!"

"TAK BERHENTI PUN!" aku menjerit lagi. Sakit tekak kian terasa. Dengan langkah besar aku menyekat laluan Armell di hadapan. Sambil bercekak pinggang aku bertanya lagi..

"Kenapa cakap lain, buat lain?"

"Ha?"

"Aku panggil tadi, kau tak berhenti pun. Tapi lari laju macam kena kejar orang---eh akulah orang tu. Apa-apa pun, aku ada buat salah ke?"

"Hahahahaemm mmana aada" balas Armell sambil matanya melilau sekeliling. Aku yang memerhati tingkah lakunya turut berbuat benda yang sama. Dari jauh, terlihat Ammar yang melambai ke arah kami berdua dengan penuh ramah

Atau kebenarannya,

Dia cuma menghadiahkan senyuman kepada Armell. Dan memberi jelingan maut kepadaku. Bersaing secara sihat katanya.

"Korang buat apa?"

"Main kejar-kejar. Siapa menang dapat apa yang dia nak."jawabku bersahaja.

"Jadi, siapa yang menang?"soal Ammar ingin tahu. Armell masih dengan keadaannya yang tidak berapa senang duduk. Kejap tengok kiri, kejap tengok kanan. Kejap gigit kuku. Aku pula yang risau tengok dia sekarang ni.

"Armell, kau okay?"

"Tak, Eh! aku ok!"

"Tindakan kau tak sama dengan apa yang kau kata, Mell" Ammar mencelah setelah analisis tingkah laku Armell sebentar tadi.

"Aku.. aku...AKU KENA PERGI JUMPA PROF! YES! BYE AQIL! BYE MAR! AKU PERGI DULU! JANGAN IKUT!" Dengan langkah kecil itu dia beredar pergi meninggalkan aku dan Ammar di situ.

"JANGAN IKUT TAU!"jerit Armell dari kejauhan.

Ammar pandang aku.

Aku pandang Ammar.

"Kita kena reject ke?"

"Siapa makan cili, dia rasa pedas--"

"Siapa rasa pedas kata aku main cakap lepas---"

"Aku tak makan cili... welkkk" dengan muka tak nak kalah, aku meninggalkan si Ammar begitu saja.

"KAU TIPUUUU!! AKU NAMPAK KAU MAKAN DALAM BILIK!"

"Sekarang dia tak makan kan?"tanya Harith polos.

"Aish, kau ni!"

"Sakitlah! Kalau ada sel otak aku jatuh, aku-- woi! Aku baru nak membebel! Ammar Haziq!"

"Bla bla bla"

"Dasar anak bertopengkan setan!"


🌸🌸🌸


"Armell..." Belum sempat aku mengangkat tangan, Armell memusingkan badannya lalu--jap!

Aku ada terlepas pandang ke?

Entah kenapa, aku merasakan aku patut buat tindakan ini..

PAPP

Maafkan aku,

"Kenapa asyik main mengelak je, Mell?"

"Lepas."Darwish menolak tanganku dari terus memaut lengan milik Armell.

"Wish."

"Sebab inilah aku mengelak. Kita tak boleh jadi kawan, Aqil. Kau terlalu bahaya!"

Dia lari,

Meninggalkanku lagi,

Dengan penuh tanda persoalan--

Di mana silapnya?

"Adrian, kau.."

Buat pertama kali,

Air mata membasahi pipiku,

Kerana seorang perempuan..

Yang aku cintai.

Jika hati mampu berbunyi,

Dapat ku dengar,

Bunyi retakannya,

Aku,

Sensitif.

Sensitif

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.















Author note: Maaf, hambar ಥ⁠_⁠ಥ







Kill me, heal me?

Little EngagedWhere stories live. Discover now