08

296 41 14
                                    

"Kenal sangat."

Jawapan dari Harith berjaya buat aku termenung lama.

"Kenapa lelaki suka berahsia..."aku meletakkan kepala di atas meja belajar.Pemandangan di tingkap  sudah tidak menarik lagi untuk seketika, apabila kepalaku dihadirkan dengan satu soalan yang lagi KBAT.

"Siapa tunang aku ni?!"aku pejam mata.Perasaan ingin tahu semakin menebal dalam diri.Ada juga aku track nombor si Mika tu!

Even reader pun tak tahu siapa dia.

Tapikan,

"Kenapa kau pergi buang phone tu Armell Aleesya?! Nanti tunang kau risau,macam mana? Aishh, mengarut lagi 😫"aku menyerabutkan rambutku yang lurus itu.

"Mell...?"suara Umi sedikit sebanyak membuang perasaan meroyan dalam diriku.Ok Mell,behave!

"Ye?"

"Mika call,katanya Mell tak jawab panggilan dia langsung dari petang tadi.Jadi, ehem dia risau kalau jadi apa-apa dekat Mell."malu-malu sahaja Umi aku memberi penjelasan.

"Jadi...?"

"Ish,jawab je lah."Umi mencebik dengan jawapanku.Sampai sahaja di pintu bilik,dia berpaling ke arahku.

"Tempoh 1 jam je ok? sebab Umi nak tengok cerita Kampung people kejap lagi."pesannya.Aku sekadar mengangguk faham.

Phone di letakkan di telinga.

"Hai?"

"Kenapa tak jawab call?"

"Phone dah terjun sungai.Katanya nak jadi perenang.Sekali tenggelam, Innalillahwainnailaihiraji'un."tetiba aku rasa bangga dengan jawapan aku.

Tepuk la sikit.

"..."

"Arwah dulu kasi manusia lagha, penggunaannya."sambungku lagi.

"Mell.."

"Ye Mika?"

"Mell suka Mika tak?"

"Tak."

"Macam mana nak buat tunang saya suka saya ni? Ada tips tak?"aku tersenyum.Dah datang dah,perangai mintak kaki dia.

"Jumpa saya secara bersemuka."

"Alaaaaaaa, Mika sibuk sekarang ni."

"Sibuk ke...atau sengaja nak elak daripada saya? Kalau macam ni,baik saya tolak je kan? Lagipun, akad nikah dalam beberapa bulan lagi...so why not?"

"Mana aci!"

"Dey! Aci kat India la!"aku tergelak.Orang India mana pulak yang menyampuk dekat sebelah sana tu? Aku syak dia lepak kedai mamak ni.

"Hahahahahahahaha betul tu Bang, saya sokong!"balasku.

"Dey! Awek ko pun tahu.Pirrah!!"aduh Bang Indian, jangan marah tunang kitew.

"Ish, ni tunang la bukan awek."jujur Mika.

"Ada maciam muka saya ni kesah? Tada bukan?"

PFFT BAHAHAHHAHAAHAHAHAHA, tersembur habis air liur aku.

"Abang sabar bang,hahahaahah."aku membalas lagi.

"Abang?"aku dapat rasa dahi Mika tengah berkerut tak puas hati.

"Ini tunang,manyak baik.Nanti kamu bawak yini tunang datang sini,saya mau belanja dia yiritu roti canai dengan teh tarik,pape roger."pesan abang Indian tu lalu menyambung kerjanya yang tertangguh tadi mungkin.

"Okeh bang,kita jumpa face to face."aku menekankan ayat tersebut.Saja mau yitu anak panas lit lit.

"Nasib baik bukan lagi bini aku,kalau tak, dah lama aku kiss."omel Mika tanpa sedar yang mulut dia tu dah melencong ke arah maut.

"Macam takde benda lain kan nak fikir?"nada dingin memenuhi ruang perbualan.

"Nak peluk?"

"Dah ah, jangan cakap dengan Armell lagi.Armell takkan termakan dengan pujukan Mika.Armell tak suka Mika.Titik."aku letak phone di atas meja.Speaker di buka.Biarkan mamat tu meroyan sensorang,muahahahaha.

"Mell,janganlah cemni.Mika tak reti pujuk......"

"Huaarghh,bosannya.Nak main apa eh?"aku bersuara.What a perfect timer, mentol tiba-tiba menyala atas kepala aku.

Sesi game bermula.

"Main dengan Mika,em."

Mika sendu gais.

"Eh, Aqil! Buat apa datang sini? Nak main tepuk amai-amai ke?"aku menegur melalui tingkap bilik.

"Mamat tu buat apa datang rumah dia, aih...dah buang tabiat ke?"mataku beralih ke arah suara di hujung panggilan itu.

Caught you.

"Mika."panggilku.

"Ye?"

"Macam mana Mika boleh kenal Aqil?"

"..."

"Jawab Muhammad Adrian Mikail!"

"Dia..."

Aku tahu,

Bukan susah untuk wujudkan perasaan itu,

Dan bukan juga senang untuk menerima kehadiran seseorang dalam hidup...

Bila kau kena,

Jatuh cinta dekat kawan baik kau sendiri.

Yang punya...

Segala jenis ke-harey-an.

Can't imagine.

"...Kawan sekolah aku."










You know me well,I know you well too.So let's kahwin.

Little EngagedWhere stories live. Discover now