2017
Aku melihat bangunan dua tingkat tersebut.Kenapa..
Kenapa dia buat lelaki dorm
atas, perempuan dorm bawah?Pelik.
Aku menolak daun pintu dorm tersebut.
Satu titisan demi titisan air menitik pada baju aku.Aku mendongak ke atas.
Ya Allah, lantai kayu macam rumah nenek aku.
Baru je aku nak pandang hadapan, mata aku menangkap mata beberapa orang lelaki yang mengintai melalui serpihan kayu tersebut.
"Sabar Armell sabar."aku tutup mata.
"Bila sampai?"seorang perempuan berdiri di hadapan ku dalam keadaan berkembang.Aku terkaku di situ.
Korang buat-buat tak nampak ke?
Tiba-tiba..
Cahaya tingkap menyilau ke arah mukaku.
Dan waktu tu aku baru teringat yang, itu tingkap lutsinar.Maknanya,orang luar tak nampak kita, tapi kita boleh nampak dia, faham?
"Lelaki yang intai tadi.."hati ku berdesis apabila melihat sekumpulan lelaki yang tak reti nak jaga mata, sedang menuruni anak tangga di hadapan dorm perempuan.
Hati aku mula memanas apabila mengingatkan kejadian tadi.
Tapi kenapa gadis dalam dorm ni tak ambil peduli?
Aku tak boleh...
Aku kena pertahankan jugak maruah kitaorang.
Waktu itu juga,
Salah seorang dari mereka berjalan agak lambat sambil memakai ear phonenya.
Bahagia kau kan?
Dengan keberanian yang ada,aku membuka pintu lalu menarik lelaki tersebut ke dalam dorm perempuan.
Yes, aku cengkam baju dia and,
BAMM
Aku hempaskan dia di atas sofa.
"Sekali lagi aku nampak kau dan kawan-kawan kau, intai kawan aku.AKU TAK AKAN TERAGAK-AGAK UNTUK PUKUL KAU."
Beberapa orang perempuan terkejut dengan kelakuan ku.Lelaki itu laju sahaja mencabut ear phonenya dan menikam anak mata ku.
Mata dia..
He not one of them.
Aku dah buat silap besar.
Dia tak tahu pape.
Dia berdiri di hadapan ku.Semakin lama semakin mendekati.
Mengucap Armell mengucap.Ingat Tuhan.
"Aku minta maaf.Aku, aku tersalah orang.Aku..."dia pandang aku dingin.
"Baik kau, tunjuk aku jalan nak keluar dari sini.Sebelum kita kena tangkap."ucapnya.
Mula-mula tu aku tak faham apa yang dia cakap, tapi baru ku sedar..
MANA PEREMPUAN DALAM DORM NI?!
Asal aku seorang je?!
Aku menyerabut kan rambutku.Lah, aku tak---aishh.
"Naik tingkat atas guna tangga tu."aku tunjuk ke arah satu tangga yang misteri---eh tiber muncul depan mata kitaorang.
Pelik tapi benar.
Dia hanya mengangguk lalu mula menaiki anak tangga tersebut satu persatu.
Mata ku hanya mengekori kelibatnya.Sehinggalah di hujung anak tangga, dia berpusing untuk memandangku.
"Its nice to meet you."
Dia senyum---
PAKK
"Auch"aku tersedar.
Sakit weh terhantuk meja.
"Armell dahlah tidur tu,Umi kejut dari tadi lagi.Cepatlah siap-siap pergi Sekolah."bebel Umi di muka pintu bilikku.
Oh, aku mimpi rupanya.
Aku mengambil tuala, dan berdiri depan pintu tandas..
Seketika kemudian, aku cuba mengimbas balik muka lelaki itu.
Baju hoodie.
Kulit putih.
Senyuman dia.
Rambut hitam tapi...
"Aihh, asal aku boleh lupa muka dia ni.Ingatlah balik.Ingatlah balik."aku mengetuk dahi ku.
Ini bukanlah tips yang baik.
"Huaaaa, muka jodoh dah lesap hiks."aku merungut perlahan.
"ARMELL ALEESYA!!"
"Nak mandi lah ni ehe."
This is the past,
When I was 17.
Weird but..
I want to meet him.
Again, in my dream.
-Armell-
A beginning.
YOU ARE READING
Little Engaged
Historia CortaTunangan ini seperti mimpi. Dia.. Siapa? Aku tak kenal dia. Tapi, Dia pilih aku? Aku Dilema. Nak reject ke nak terima? Cover from amateur me ehe🌼 Start : 07 May 2019 End : Tunggu sampai aku kahwin----ya Allah, gatalnya pipi aku