Assalamualaikum dan salam sejahtera, Wattpaders!
Selamat datang ke buku 'Menguasai Dunia Fantasi 101'!
Buku ini ialah himpunan tips-tips penulisan yang pernah saya tulis sepanjang mengasaskan Inkfinity, iaitu sebuah komuniti penulisan Wattpad yang telah ditubuhkan sejak 12 March 2017. Saya rasa kalau dihitung-hitung, sudah ada banyak artikel pendek berkaitan tips penulisan yang saya kongsikan. Dulu, komuniti ini bermula di Whatsapp. Jadi, nota-nota yang saya telah tulis terus dikongsikan ke mana-mana. Apabila sampai semua kepada saya beberapa tahun kemudian, saya sendiri terkejut dan tergelak sebab saya tak ingat langsung saya pernah menulis artikel tersebut.Oleh itu, untuk mengelakkan hasil kerja saya hilang, saya ambil keputusan untuk mengkompilasikan semuanya di sini, Anda akan melihat artikel yang sama di dalam buku ini akan ada juga di buku lain di akaun ini, akaun peribadi saya, Instagram serta Telegram rasmi Inkfinity.
Di dalam buku ini, saya akan bincangkan teknik-teknik penulisan dan aspek-aspek yang perlu kita ketahui untuk mempersembahkan cerita. Sejujurnya, saya bukanlah seseorang yang mempunyai asas sastera atau belajar penulisan kreatif secara formal. Walau bagaimanapun, sejak sekolah rendah lagi saya sudah bercita-cita ingin menghasilkan buku sendiri. Oleh itu, saya banyak membaca tips-tips penulisan yang saya boleh temui di Internet atau perpustakaan. Tabiat ini berterusan sehingga sekarang. Saya banyak merujuk blog-blog penulis Inggeris atau Indonesia yang kemudiannya saya terjemahkan dalam bahasa Melayu untuk rujukan rakan-rakan.
Antara topik-topik yang akan kita bincangkan bakal merangkumi penjanaan idea, pembinaan watak, menyusun plot, pembentukan latar atau semesta dan sebagainya.
Saya merupakan seorang penulis Plotter iaitu jenis penulis yang suka merancang cerita dengan teliti dan berstruktur sebelum memulakan kerja menulis. Setakat ini, teknik "Snowflakes Method" yang diperkenalkan oleh Randy Inggermason iaiah teknik merancang cerita yang sedang saya tekuni. Teknik ini juga akan saya kongsi di dalam buku ini.
Mari, sama-sama menguasai dunia fantasi kita!☘️☘️☘️
YOU ARE READING
Menguasai Dunia Fantasi 101
Non-FictionBuku ini ialah koleksi artikel-artikel tips penulisan yang ditulis oleh pengasas Inkfinity iaitu @Niemza untuk rujukan rakan-rakan penulis Wattpaders yang ingin memperbaiki teknik penulisan.