OZAN FALEEQ
AKU tersenyum apabila melihat Hakim keluar dari balai ketibaan. Tak habis-habis dengan travel pillow dia tu. Keliling pinggang dah macam pelampung. Teringat dia punya marah bila aku telefon dia malam tadi. Senyap-senyap aku keluar ketika Aaisyah sedang tidur. Walaupun aku letih, tapi... Keterujaan buat aku tak boleh tidur. Jadi, aku telefon Hakim dan minta dia datang ke Seoul. Sebaik aje dia dengar suara aku... Dia bertukar jadi Tsunami!
"Helo, Hakim..."
"Kau... Kau memang tak guna kan, Ozan! Aku macam orang gila call kau, kau boleh tak angkat. Kau tau tak yang aku kena serang dengan Datuk Fateen sampai..."
"Sampai apa?"
"Sampai aku dah dekat nak pergi ke Seoul tau! Hilang akal betul la aku dengan kau ni!"
"Baguslah."
"Hah... Apa yang bagusnya?"
"Ke Seoul. Kau kata kau dah nak pergi Seoul kan? Datanglah. Aku memang nak kau datang sini pun. Batalkan aje perjalanan ke JB. Terus ke Seoul. Aku... Akan ambil kau kat airport."
"Hah?"
"Aku... Nak kahwin. Dan... Kau kena jadi best man aku!"
"What?!!! Dia buat gila... Dia dah mula buat gila!"
"Jangan cakap banyak. Cepat datang, aku tunggu. Mesej aku ETA. Aku ada banyak kerja nak buat. Nak daftarkan nama anak, nak beli cincin, nak beli baju kahwin, nak tempah studio..."
"Apa... Apa ni? Apa dah jadi ni?"
"Aku... Nak kahwin. Tak dengar ke? Aku... Nak kahwin!!!"
Heh...
Mana aku nak sangka...
Hakim terus naik kapal terbang yang pertama ke Seoul. Aku ingatkan dia malas nak layan aku. Tapi, akhirnya... Dia sampai juga.
"Bro..."
Hakim mendekati aku.
Sambil menggelengkan kepalanya.
"Kau memang gila, bro."
Aku memeluk Hakim.
Hakim membalas pelukan aku.
"Mama tahu kau ke sini ke?"
"Taklah. Semua orang tahu aku ke JB. Tak ada sesiapa pun tahu yang aku ke sini. Kau janganlah risau. Lagipun, aku dah finalise kan agreement tu sewaktu dalam flight tadi. Nanti aku suruh dia orang hantar pada Datuk Owais."
"Aku akan naikkan pangkat kau kepada ketua jabatan udang-undang Omami Foods bila aku jadi CEO nanti."
"Pangkat tu tak penting sekarang ni. Yang penting sekarang ni ialah... Apa benda yang kau buat ni, Ozan? Kau tak tahu ke kesannya? Kau belajar kan benda-benda ni. Kedudukan Omami Foods, boleh jatuh merudum. Dalam pasaran... Dengan BOD lagi." Hakim dah mula membebel.
"Kahwin... Apa yang salah?"
"Salahlah bila... Ah, payahlah."
"Bila apa? Bila ini satu arrannged marriage? Kahwin tipu-tipu? Tak tipulah. Kahwin betul tapi tipu sikit aje. Jangan risaulah. Tak ada sesiapa akan tahu hal ni kalau kau... Pandai simpan. Kau kan lawyer. Dah... Mata kau tu dah macam mata panda dah aku tengok. Jom, aku bawa kau makan dan aku cerita kat kau semuanya!"
Hakim menggelengkan kepala. Mesti dia pening memikirkan hal aku.
"Kalau ini satu arranged marriage... Kenapa muka kau ni ceria macam kau kahwin betul-betul pula ni?"
YOU ARE READING
MR. GROOM
RomanceSemua ini sebab mama. Kalau dia tak sibuk nak tunangkan aku dengan Elena, aku tak akan ikut idea gila Olive tu. "That's it... Kahwin kat sana dan bawa balik bini. An arranged bride. Balik sini, terus jadi CEO. Habis cerita. Tak ada siapa boleh kacau...