AAISYAH
AKU memandang ke arah katil sebelah. Kemudian aku melihat ke arah jam di dinding.
Dah lebih tiga jam Ozan pengsan. Sahih dia sangat letih setelah apa yang berlaku hari ini. Dahlah separuh hari terpacak kat depan wad bersalin, kena derma darah lagi sebab aku dan jagakan Aayan sehingga aku sedar.
Lepas tu...
Aku halau dia macam tu aje.
Tak bagi dia rehat pun.
"Weh..."
"Hmmm..."
"Lamanya dia tak sedarkan diri. Dia pengsan ke mati, Syah?"
"Kalau mati... Takkan dia duduk kat sini, kau ni pun. Sahih dia dah duduk dalam peti. Haih, kenapalah dia orang letak dia kat wad bersalin ni pula?"
"Sebab... Dia suami kau. Aisyaui nampyeon (suami Aaisyah)."
"Hesy... Walhal, sikit ikatan pun tak ada."
"Apa pula tak ada. Dalam badan kau ada 450ml darah dia tau!"
Aku mencebik.
"Kasihan betui la... Padanlah aku tengok kalau orang perempuan yang bersalin, yang paling teruk ialah suami dia. Hang tengok... Lena sungguh, tak menguit pun. Lagu dia yang mengandung 9 bulan. Lagu dia yang beranak tak sat tau!"
"Tapi, dia bukan suami aku pun."
"Dia dah buat lebih daripada seorang suami buat tau walaupun dia bukan suami hang pun. Hang tau dak, tak sat... Aku nak pi tanya berapa kos yang hang nak kena bayaq, misi tu kata bil hang dah bayaq. Ada advance lagi. Cukup kalau kau nak duduk lagi tiga hari."
Dahi aku berkerut. "Siapa yang bayaq?"
"Laki hang la."
"Laki aku? Aku mana ada laki! Hidup pun tak ada, mati pun tak ada!"
"Ozan la!"
Aku terkejut. "Hah? Pasal apa dia bayar pula?"
"Hang tak boleh nak bayaq pun. Duit hang tak cukup. Semuanya 7 juta won tau. Mujoq aku tak bayaq tak sat. Malu aku aje."
"Aduh... 7 juta won? Banyaknya!"
Aku tak adalah bajet banyak tu.
Sebab komplikasi tadi ke?
"Haah. Dan... Dia bayaq semuanya."
Lepas tu, aku suruh dia pergi macam tu aje. Sampai pengsan pula tu. Bersalahnya aku!
"Weh..."
"Apa?"
"Tengok muka dia tidoq..."
"Kenapa?"
"Lagu Aayan pula. Depa nampak seiras."
"Hesy... Dia baru jaga Aayan tak sampai dua jam pun, hang dah kata dia orang seiras pula. Aku ni... Yang jaga dia 9 bulan dalam perut aku, takkan hidung Aayan pun sikit tak macam aku?"
"Hidung Aayan macam aku. Mancung. Hidung hang peset."
"Hesy... Macam kau konon."
"Dah tu, takkan nak kata macam Edr..."
Aku cepat-cepat menekup mulut Hana. Dia ni kalau bercakap tak pandang belakang. Kalau mamat tu dengar nanti, macam mana? Semua orang kenal Edruce kut. Kalau orang koma pun boleh dengar... Apatah lagi orang yang sedang pengsan!
"Telefon siapa yang duk berdering tu."
"Entah. Telefon dia kut."
"Perlu ke kita angkat? Mesti... Ada orang sedang tunggu dia. Tapi dia tak balik-balik. Takut ada orang risau pula."
YOU ARE READING
MR. GROOM
RomanceSemua ini sebab mama. Kalau dia tak sibuk nak tunangkan aku dengan Elena, aku tak akan ikut idea gila Olive tu. "That's it... Kahwin kat sana dan bawa balik bini. An arranged bride. Balik sini, terus jadi CEO. Habis cerita. Tak ada siapa boleh kacau...