BAB 9

78 10 1
                                    

OZAN FALEEQ


MATA aku terkebil-kebil pandang siling.

Hari yang penat.

Patutnya mudah untuk aku tidur.

Semalam tak tidur...

Malam ni, masih tak boleh nak tidur.

"Tidurlah. Bakal pengantin mana boleh bermata lebam. Dahlah semalam kau tak tidur. Takkan tak tidur lagi malam ni? Esok banyak kerja nak buat. Lusa dah nak kahwin. Lepas dah kahwin nanti, kau bukan boleh tidur. Kau ada tanggungjawab instant... Lebih instant daripada produk makanan segera Omami Foods!"

Hesy... Perli-perli aku pula Hakim ni.

"Tiba-tiba aku teringatkan mi Maggi pula. Kalau dapat perisa kari tambahkan pula telur sebiji..."

Macam la sepuluh tahun tinggalkan Malaysia.

Rindukan mi Maggi pula.

Buat aku rasa lapar.

Sedap juga kalau dapat makan Ramen.

"Nak Ramen?"

"Tak naklah... Aku nak tidur."

Hakim berbaring sebelah aku.

"Kau buat apa kat luar tadi?"

"Buat apalah lagi? Buat kerja aku la. Apalah orang kat Omami Foods tu boleh buat tanpa aku? CEOnya sibuk dengan bini dia, COOnya pula sibuk dengan bakal bini dia..."

Aku mencebik.

"Esok... Satu hari yang panjang. Aku kena settlekan kerja aku malam ni supaya tak ada orang akan tanya aku kat mana esok."

"Bagus. Akal panjang. Itu sebab kau tu Hakim."

"Tapi... Kenapa kau tak tidur lagi ni? Fikir pasal apa pula? Takkan dah mula ada second thought. Kau masih sempat nak batalkan kalau kau ada second thought. Orang kata kalau kita ada terfikirkan pilihan kedua... Itu bermakna, kita perlu lepaskan pilihan pertama."

"Apalah yang kau merepek ni, bro..."

Aku meletakkan tangan bawah kepala. Jarang aku berganjak bila aku dah buat keputusan. Sebab aku jarang buat keputusan sendiri. Mama yang selalu buat keputusan untuk aku.

"Berkahwin dengan Aaisyah, memang satu keputusan yang paling besar dalam hidup aku yang aku tak pernah fikir yang aku akan buat. Kau pun tahu aku, Hak... Spender aku pun mama yang beli. In fact, warna spender pun aku tak boleh nak putuskan. Jadi, kalau kau kata aku ada pilihan lain, atau terfikirkan pilihan lain... Langsung tak ada. Aku memang betul-betul nak lakukannya. Cuma..."

"Cuma apa?"

"Aku jadi risau pula bila aku libatkan Aaisyah dan Aayan dalam hal ni. Aaisyah tu nak bantu aku sebab aku dah selamatkan dia. Aku berbaloi ke untuk itu? Lagilah bila semuanya nampak berjalan dengan lancar. Aku cuak. Mama tak call aku pun hari ni. Sahih dia sedang merancang sesuatu. Edruce... Mana Edruce? Aku pelik pula dia tak muncul-muncul. Selalunya, bila aku jerit sikit aje kat adik dia yang annoying tu... Dia dah muncul dan ugut nak bunuh aku!"

Ah... Serius semua ini buat aku rasa pelik.

"Benda yang aku buat ni berdosa. Aku dah talak sebelum aku menikah. Sepatutnya, Allah tak bagi aku jalan yang mudah macam ni. Tapi... Kenapa semua ini jadi mudah? Bila mudah... Aku rasa tak sedap hati pula. Apa agaknya yang mama nak buat eh? Takkan dia sampai hati nak buat sesuatu pada Aayan?"

"Datuk Fateen tu nampak kejam tapi, aku tak rasa yang dia akan sanggup buat apa-apa kat Aayan. Opah mana yang tak cair kalau tengok cucu dia."

"Kalau betul tu cucu dia."

MR. GROOMWhere stories live. Discover now