بارت 4( تميم فين) 🙂

40 5 1
                                    

نبدا علي طول

....

كان يجلس الجميع علي مائده الطعام او *السفره * كل زوجه. بجوار زوجها وبالمنتصف اولادهم وانضمو الي السفره ست افراد وهم تيام وزوجته نادين وابنهم سديم الذي يبلغ من العمر  14عام ومحمد وزوجته شاهنده وابنتهم اسيا التي تبلغ من العمر 10اعوام 

كان من الغريب سكوت الاطفال وبشده

شهد التي تجلس بجوار بسنت وتقول بهمس / انتي مش ملاحظه حاجه غريبه؟!

بسنت بنفس الهمس واعين متفحصه لمن حولها وجدت كل اطفال العائله يجلسون وينظرون الي صحون طعامهم بادب بصمت / هو باين والله اعلم انهم عملو مصيبه.. مصيبه وسوده.

شهد باعين مترقبه وبهمس مقلق / انا مش متفائله.

تيام بتضيق عينين وبصوت قد سمعه الجميع / لا لا شله قتالين القتله وراقصات شارع الهرم ساكتين وبياكلو زي اي اطفال طبعيين.

جارح بتايد/ انا ملاحظ كده برضو ومش مرتاح.

اسد بهدوء / قولو عملتو اي بهدوء.

زياد  بتمثيل وبرائه شديده/ كده يا ولدي هو علشان احنا قاعدين هدين تفكرو فينا كده.

كانت زيزو تنظر الي. طفلها بفم مفتوح ومصدوم ما كم هذه البرائه في طفلها الزي لا ينتمي الي كلمه برائه اصلا بل ليس طفلها بل اطفال العائله اجمعين.

اسينات بتشنج / اكيد في مصيبه كبيره.

اياد بنفس التمثيل / لاكن احنا هنخيب ظنكم وهنقولكو لي احنا قاعدين ساكتين اتفضل يا اخويا ياكبير يا علي قولهم لي احنا قاعدين ساكتين علشان ظنهم السيء فينا ده الجم كلامي وصمتي هو من سيتحدث.

ضحك تميم ضحكه مكتومه وقال / احم اسف بس اتاثرت.. اتفضل يا علي

توجهت جميع الانظار الي علي الزي نظر بغل الي تميم واياد وقال بتعلثم / اصل مهو بصو امنه هتحكيلكو.

سعلت امنه بقوه واخذت تسعل بقوه كبيره ووجهها احمر من اختناقها نهض جاسر وليل ومهره وتميم وغالب بفزع لها ووقفت بسنت وشهد بخوف بينما الجميع ينظر لها بقلق

جاسر بقلق وخوف / اهدي براحه ارفعي راسك لفوق.

ليل بولوله / شاهدين يا عالم شاهدين يا خلق الحجه امنه كانت هتموت دلوقتي بسبب عيالك يا اسد.

زاهيه بتشنج وهي تشير لليل / شيلو الوليه دي من قدامي احسن والمصحف لهتعشي بيها.

تميم وهو يدبدب علي ضهر امنه ويقول بصوت مرتفع / لا لا يا غاليه متموتيش قبل متقولي الحقيقه.

معا الي الابد  ﴿الوجه الاخر ﴾الجزء الاخير حيث تعيش القصص. اكتشف الآن